Elérkezett a brit luxusmárka Waterlooja: az új XJ sikerén vagy bukásán múlhat, hogy a Jaguar talpon tud-e maradni. A tervezők bele is adtak mindent, lett formabontó dizájn, ultramodern alumínium karosszéria és erőteljes motorok - már csak az a kérdés, ráharapnak-e a vásárlók, vagy sem.
A formatervről a tegnap kiszivárgott képek kapcsán már volt szó - annyi biztos, hogy a legnagyobb luxusautók mezőnyében meglehetősen formabontónak számít kupé-szerű tetejével, különösen az után, hogy bő negyven éven keresztül alig változtattak az XJ formatervén. Az új forma a gyári adatok szerint ráadásul meglehetősen hatékony is: a 0,29-es formatényező ugyan nem iparági rekord, de a Jaguarnál ez a legkisebb légellenállású karosszéria, amit valaha készítettek. Ráadásul a teljes vázszerkezete és a burkolat is alumíniumból készült, ami állítólag vagy 150 kilogrammnyi tömegcsökkenést jelent, bár az XJ így is csak viszonylag könnyű: a kiviteltől függően 1755-1915 kilogarmmot nyom, nagyjából annyit, mint a szintén alumínium karosszériás Audi A8-as. A Jaguar csúcsmodell kétféle hosszban lesz kapható, a rövidebbik 5,122, a hosszabbik 5,247 méteres, a kettő közti 125 mm-nyi eltérés teljes egészében a hátsó lábtérben jelentkezik. A csomagtartó térfogat 520 liter, ami ebben a kategóriában teljesen átlagos értéknek számít.
Ahogy már korábban is sejthető volt, a motorpaletta a Jaguar vadonatúj V6-os dízeleiből és V8-as benzinmotorjaiból áll össze. A dízel a PSA-val közösen kifejlesztett háromliteres hathengeres legerősebb, kétlépcsős feltöltésű, 275 lóerős, és 600 Nm-es csúcsnyomatékú változata. Már ez a motor is tollpiheként repíti a nagydarab luxusautót: 6,4 másodperc alatt gyorsíthatja 100 km/h-ra, de eközben meglehetősen takarékos: vegyes ciklusban 7 literrel is elmegy 100 kilométert. Ezen kívül az új, 5 literes V8-as különféle változatait építhetik az XJ orrába: az alapkivitelű benzinest a 385 lóerős feltöltés nélküli kivitel hajtja, a következő lépcső már kompresszoros, 470 lóerős, a csúcsmodellbe pedig az XF-R-ből már ismert 510 lovas feltöltött nyolchengerest építik. Ez utóbbival 4,9 másodpercet vesz igénybe egy padlógázas gyorsítás 0-ról 100 km/h-ra, ami a német konkurenciához viszonyítva sem rossz eredmény, bár egy luxusautó esetében nem is túlzottan lényeges. A Jaguar az összes motorhoz a jól bevált hatsebességes ZF automatát kínálja.
A Jaguar mérnökei műszaki hókuszpókuszok terén is próbálnak lépést tartani a konkurenciával, így az XJ-be változó karakterű lengéscsillapítók, légrugózás és elektronikusan vezérelt zárási fokú hátsó differenciálmű került - a tervezők szerint így egyszerre lehet kényelmes és sportos az új csúcsmodell. A belső teret is igyekeztek korszerűbbé tenni: nyoma sincs az elődök kissé áporodott elegánskodásának, az XJ belül is inkább a sportos stílust képviseli. Érdekes az utasokat szinte körülölelő műszerfal-kialakítás: a szélvédőt és az ajtókat folytonos felület köti össze, ezen fut végig a lézervágott faberakás. Luxusautó persze nincs luxus-hifi nélkül, a Jaguar a Bowers & Wilkins 1200 W-os rendszerét szállítja az XJ-hez.
Az új csúcs-Jaguar gyakorlatilag a bemutató pillanatától megrendelhető, de még jó néhány hónapba beletelik, mire az angol gyártó felkészül a gyártás beindítására. Az első példányok várhatóan csak 2010 első hónapjaiban kerülhetnek új gazdáikhoz.