Ne vegyen hibridet, míg ki nem derül az igazság
Tegnapi regadós-hibrides olvasói levelünkkel sikerült belenyúlni a tutiba, mára nálunk landolt az alábbi levél.
„Lehet, hogy a Totalcaros fiúk sem hallottak még róla, hogy gyakorlatilag fű alatt megszüntették a hibrid autókra vonatkozó regadó kedvezményt. Gondolom, ez másokat is érdekelhet. Különösen az eljárás érdekes. A változásról eddig sehol nem lehetett olvasni, tegnap futottunk bele, amikor az egyik ügyfelünk, egy Németországból behozott hibrid Lexust szeretett volna forgalomba helyeztetni Magyarországon. Közölték vele, hogy a regadó alapja nem a mindenki által eddig ismert 190 000 Ft/db (új autók esetén), hanem az autóban lévő benzinmotor alapján szabják ki a regisztrációs adót. Ez jelen esetben a kb. 160 000 Ft helyett, kb. 2,5 millió forint összegű regadót jelentene.
Az érdekesség, ami egyben alkotmányossági aggályokat is felvet, hogy az adóváltozásokra megfelelő felkészülési időt kell hagyni, az adójogszabályokat csak megfelelő felkészülési idővel lehet az adózok hátrányára módosítani. Pártunk és kormányunk ezen elvet tiszteletben tartva nem az adójogszabályokat változtatta meg, hanem a „6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről” szóló jogszabály 5. számú mellékletének II. részében foglalt táblázat 5. pontjához fűztek egy értelmező rendelkezést (9.) miszerint, „ A hibrid hajtású gépjárművet az 5. környezetvédelmi osztálynál magasabb - a belsőégésű motorja által meghatározott - környezetvédelmi osztályba kell besorolni, amennyiben a meghajtó belsőégésű motor legalább Euro-III. jóváhagyású.
Nálam hozzáértőbbek szerint Euro-I., II. motorral nem gyártanak hibrid autókat, azaz gyakorlatilag Magyarországon a regadó szempontjából nem létezik hibrid autó. A magyar jogrendben tehát van egy nem létező hibrid autók utáni regadó kedvezmény. Nem világosak számomra a bevezetés körülményei, a jogszabály módosítás hatálya 2009. július 20., a vámhivatal állítólag október 21-től alkalmazza.„
Ma végre sikerült elérni az illetékes minisztériumot (Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi), ahol egy segítőkész sajtós gyorsan kerített egy illetékest, aki kifejtette, igaz, hogy a legfrissebb 6/1990-es Köhém rendeletben látszólag megfingatták a friss hibrid tulajdonosokat, ugyanis a 2003. évi CX. törvény a regisztrációs adóról a 15. paragrafusnál a következőket írja: „Környezetvédelmi osztályba sorolás 15. § A környezetvédelmi osztályba sorolás a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 5. számú melléklete II. fejezetének 2007. február 5. napján hatályos állapota szerint történik.”
Tehát mindegy, mi változik a rendeletben, még a 2007. február 5.-i állapot a nyerő. Ez szép is lenne.
Hol itt a probléma?
Ott, hogy mondjuk behoznánk a fent említett Lexust Drezdából. Betoljuk a Mozaik utcába, ahol kap egy műszaki adatlapot, amibe az NKH embere a jelenleg hatályos rendelet kisbetűje alapján a környezetvédelmi osztály rubrikába teljes joggal bevési a 9-est (EURO IV-es benzinmotor).
Ezt megkapja a vámos ügyintéző, aki viszont a szoftverben, ami kiköpi a verdiktet a regisztrációs adótételről, csak a műszaki adatlap alapján töltheti ki a rubrikákat. Külön azonban nem tudja jelölni, hogy hibrid, így a tulajdonos kézhez kap egy húszszor akkora számlát, mint amire számított.
Csókolom, 2,5 millió lesz. Maradhat?
A VPOP tehát feltehetőleg nem követi a jogszabályok változását. Bezzeg, ha mi egy kicsit is tévedünk az adóbevallásban, igen gyors az állam vaskeze. Az is jó kérdés, hogy az NKH-nál miért csak hónapok múlva kezdték alkalmazni ezt a változást. Hamarosan várható a 6/1990-es Köhém faceliftje, kíváncsian várjuk, megoldják-e addig az ellentmondást, vagy még újabb kellemetlen meglepetés várható, hasonlóan a regadószabály változtatásaihoz.
Az egy dolog, hogy a Totalcar szerkesztősége szerint nem a hibridek mentik meg a világot, a hibrid csak egy álszent félmegoldás, aminek ideje volna már összeszámolni a valós környezeti terhelését, satöbbi, satöbbi, de ha már egyszer a törvényhozás úgy döntött, támogatja a technológia terjedését, nem kéne pont az ellenkező hatást elérni, mint amiről olyan nagyon szeretnek szónokolni, ha szóba kerül a környezetvédelem. És válság idején mennyire jól hangzik már egy autószalonban, hogy bocs, a Köhém rendeletre várunk, januárig ne vegyen Lexust, Toyota Priust vagy Honda Insightot.