Ha egy szabályt túlságosan sokan szegnek meg, akkor általában nem csak a szabályszegőkkel, hanem magával a szabállyal is baj van. Márpedig az utóbbi időben feltűnően megnőtt azoknak az akcióknak a száma, amelyek során a rendőrség a motorosok jogosítványának meglétét ellenőrzi, ezzel párhuzamosan pedig a használtmotoros oldalak dugig vannak olyan kétkerekűekkel, melyek hengerűrtartalma 125 cm³, mégis ötvenes papírt umbuldáztak hozzá, és azzal használják őket.
Na, mit mond Önnek ez a két megfigyelés, Mr. Watson? Van itt összefüggés?
Naná, hogy van. Az autóval közlekedők nagy részének tele van a kalucsnija a dugóban állással és a parkolóhelykereséssel. A három kiló fölé kapaszkodott benzinárnál pedig az üzemanyagköltséggel is. Van alternatívája a dugóban aszalódó szerencsétleneknek? Persze hogy van, a robogó vagy a KRESZ által segédmotoros kerékpárnak nevezett – valójában a kerékpárral semmiféle azonosságot nem mutató - kismotor. Ezeket B kategóriás autójogsival is lehet vezetni, hurrá, megvan a megoldás.
Legalábbis úgy tűnik. Mert az első forgalomban töltött napok után kiderül, hogy az ötven köbcenti kevés. Egy ötven kilós egyetemista lány talán még nem érzi a hiányt, de a kétszer olyan nehéz, az autót robogóra cserélő férfinak kínszenvedés minden perc. Mert az ötvenes feltartja a buszt a buszsávban, hörögve lassul a legkisebb emelkedőn is, zöld lámpánál vinnyogva próbál minimális előnyre szert tenni, hogy aztán a nyomuló autók hada szorítsa le a sáv szélére.
A diagnózis egyszerű: a gyönge ötvenessel képtelenség tartani a forgalom ritmusát. Márpedig ha valami, akkor a forgalomban úszni tudás képessége alapvető fontosságú a közlekedésbiztonság szempontjából. Tessék már észrevenni: a lassúhajtás ugyanúgy halálos veszélyforrás, mint a gyorshajtás, a lassú járművet kerülgetni kell, kitérésre, fékezésre késztet, ezekben a manőverekben pedig mind ott bújik egy esetleges baleset írmagja. A törvényhozó célja annak idején bizonyára a biztonság javítása volt az ötvenes határ meghúzásával, de mára mindenképpen elavult ez a gondolkodásmód. Ez a limit inkább veszélybe sodorja a robogók vezetőjét, mint védi őket, kicsivel több hengerűrtartalom, ezáltal kicsivel több teljesítmény megváltás lenne.
Oké-oké, mondhatnánk, akkor miért nem teszi le a motorjogsit a delikvens, és miért nem ül át nagyobb motorra? Elmondom, mit gondolok erről. A motorjogsi drága és macerás, főleg annak, akinek nem drága hobbi, hanem költséghatékony autópótlék a motorozás. És ne jöjjön nekem senki az álszent farizeus szöveggel, hogy a motorvizsga tanfolyamon többet tanul az ember, mert nem. Szabó Attila kurzusain, ott meg lehet tanulni igazán jól motorozni, de a jogosítványképzésen biztosan nem. Ráadásul az ötvenesek és a 125-ösök vezetése közt technikailag olyannyira elhanyagolható a különbség, hogy erre hivatkozni igen nagy jámborság lenne bárkitől is.
Igen, jól sejtik mire akarok kilyukadni: nagyon gyorsan fel kéne emelni 125 köbcentire a B kategóriás jogosítvánnyal vezethető kétkerekűek hengerűrtartalom határát.
Már megint egy valóságtól elrugaszkodott újságírói lázálom? Szó sincs róla, az Európai Unió ajánlásában már régóta szerepel ez a szabályozás, és több országban már régóta be is vezették.
Például a szomszédos Ausztriában, ahol – a biztonságért izgulókat megnyugtatandó – hat órás gyakorlati képzés (vizsga nincs) után ütik be a B111 kategóriát a jogsiba, amivel már 125-öst is lehet vezetni. Az olaszok lazábbak, náluk semmiféle megkötés nincs, a franciák két év autós gyakorlat után ülhetnek 125-ösre B kategóriával, és a luxemburgiak is vígan nyomulhatnak autójogsival a nyolcadlitereseken.
Vajon miért nem lehet ezt nálunk is megcsinálni? Biztonságosabb közlekedés, kevesebb autó a forgalomban, és a rendszámos 125-ös még a szerv számára is jobban ellenőrizhető, mint a jelöletlen ötvenes.
Minden mellette szól, az EU ajánlással is kompatibilis, akkor meg mire várunk?

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
