Sosem leszek racsing-drájver

2010.06.17. 06:43 Módosítva: 2010.06.17. 11:56

A Renault Feel It programja nem más, mint egy nagyon ügyes marketingfogás, és talán egy kevés pénz is csurran-cseppen belőle, hiszen 5500 euró az egynapos élvezet. A végén úgyis csak a keserű valóság vár, mikor rádöbbenünk, miért is nem leszünk soha Forma-1-es pilóták.

Ha szépen, sorban akarnám leírni az egész napot, valószínűleg önök is belezsibbadnának a cikkbe, hiszen messze nem olyan töményen, gyorsan történt minden, ahogy ezt itt elolvassák.

Sokan voltunk, négy hatos csoport, így elkerülhetetlen volt a meleg versenyzőoverallban való aszalódás a Hungaroring forró betonján és az idegölő várakozás. Persze megérte, hogy is ne érte volna meg, hiszen a program intenzív nyálkiválasztást indított meg mindenkinél, aki ott volt.

Na jó, egyetlenként tán Wéber kollégának nem volt szokatlan a versenypályázás, hiszen ő aktívan nyomja a Leon Európakupában, ami meg is látszott. Nem fényezem, csak mondom minden hitetlennek, hogy nyugodtan adhatnak arra, amit mond, piszok jól vezet a gazember, tudja, mit beszél.

Na és nem utolsó sorban ismeri annyira a Formula-1-es autókat, hogy azonnal helyre tegyen, ha tévednék. Márpedig tévedtem. Nem volt nehéz pontos információ nélkül: a próbált autók nem két-három éves F1-esek voltak. Az egyik egy 2003-as Benetton-kasztni 2005-ös aero-csomaggal (ez így soha nem létezett), V10-es motorral, a másik két évvel fiatalabb, már V8-assal. Nem mintha mindez számított volna bármit is.

Amíg ide elértünk, jóformán eltelt a fél nap. Először is kellőképpen be kellett öltöznünk, a klasszikus overall-bukó-kesztyű-cipő kombó kiválasztása pár perc, onnantól kezdve aztán jött Guillame, az exprofi, aki tökéletesen kimosta az agyunkat mindazzal, amit a formaautózásról tudni kell.

Persze az ilyesmit nem lehet egy nap alatt megtanulni - egy hét alatt sem. Ha nagyon szigorú lennék, lényegében három dologról szólt: az elindulásról, arról, hogy élve körbeérjünk, majd a megállásról. Triviális? Aha, mint egy Rubik-kocka.

A folyamat a következő volt: Forma Renault-próba felvezetéssel, majd anélkül (20 perc), aztán egy kör a döbbenetes Mégane Trophyval, majd az F1 és egy karika a háromszemélyes borzalommal.

Közben sulykolás, elmélet, majd üléspróba, elmélet, elindulásgyakorlás, ezerszer körbe-körbe. A lefulladás veszélye reggel még csak kellemetlenség volt, de délre már szinte rettegéssé eszkalálódott. Úgy éreztük, ha lefulladunk, azonnal lecsap ránk Kismartoni Péter (Renault PR-oső intézte nekünk a bulit) egy másfélkezes pallossal, majd az oktatók a vérünkkel mossák fel a boxutcát.

A Formula Renault volt az igazi, tuti dolog. Hülyeségnek tűnhet, de megmagyarázom, nagyon egyszerű. Ez a kétliteres, kétszáz lóerős, ám mindössze 450 kilós dolog ugyanis még a felfogható határon innen van, és ez többet jelent, mint gondolnák. Egy nagyon erős, nagyon gyors és rendkívül jól tapadó autóhoz hasonlít. Utcai autó ilyet persze nem tud, de ennek a kis formaautónak még nagyjából láthatóak a határai, ép ésszel felfogható a sebessége. Érezzük, hogy pocsék reflexeinkkel is nagyjából elboldogulunk és úton tudunk maradni.

Értékelhető eredményt persze csak a Wéber-féle gyakorlott emberek tudnak elérni, de a gyorsulás, a sebesség és maga vezetés élménye már a pórnépnek is megadatik. Ez benne az igazán jó.

Az autó hihetetlenül kezes, gyorsulása csak a legdurvább sportkocsikhoz mérhető, egyedül az icipici, szekvenciális váltókar van valahol a térdem alatt, annyira szűken vagyok odabent. Külön felhívták a figyelmünket az óvatos gázadagolásra, megpördülés esetén az azonnali fékezésre (semmi gurulgatás összevissza), ha elindulna a kocsi, ne kezdjünk el ügyeskedni, teljesen felesleges, már rég késő bármit is tenni.

A féket progresszíven, először erősen, majd a tempó lassulásával fokozatosan egyre kisebb erővel kell nyomni. Pontosan úgy, mint a Formula BMW-ben anno, minden pontosan ugyanaz, csak kicsit gyorsabban történik. Egy-beng-kettő-beng-hááááááárooooom-csatt-néééégy, közben akkorát gyorsulunk, hogy kicsit hátracsapódik a fejünk, kanyar előtti féktávon húsunkba mar a biztonsági öv. Innen tudjuk, hogy elég nagyot fékeztünk.

A felvezetős részen gyorsan túl vagyunk, megnézzük a mérnökökkel az alapvető, telemetriai adatokat (gázpedálállás, fékerő, gyorsulás, sebesség), közben rájövök, hogy gyenge vagyok, mint a verébfing, bőven két perc feletti időt megyek. Na, majd a következő húsz percben.

Persze, ebből sem lett semmi. Az első körben éppen csak próbálgatom, mit bír kanyarban (többet, mint én), a másodikban aztán itt-ott megnyomom egy kicsit, közben valamelyik kis gombot megnyomhattam a kormányon, mert folyamatosan a köridőmet írja ki a kis kijelző és azt, hogy hatodik fokozatban vagyok. A harmadik körben elkeveredem a váltó fokozatai között, a fül nincs hozzászokva a hanghoz, rendre egy fokozattal feljebb vagyok, mint kéne.

El is ment a harmadik kör, mire erre rájöttem, na majd most, a negyedikben odavágok! Megnyomom a célegyenesben, erősen fékezek a végén, szűken kanyarodok a Mansell-kanyarba vezető egyenesre, jó ez. Ott ugyan messze nem vagyok magabiztos, inkább visszaváltok ötödikből harmadikba, és átfér bőven, ezeknek még nagyon széles a ring, nagy baj nem lehet.

Örülök, mint a kiskutya (bár a szűk overallban nehéz farkat csóválni), hű, egészen gyorsnak érzem magam (persze szánalmas vánszorgás volt ez valójában). De nincs szerencsém. Lengetik a piros zászlót, valami nagy baj lehet, megmondták, ez csak akkor fordul elő, ha pályán marad egy autó. Hűha, mi van?

A hátsó egyenesben aztán látom, ott áll egy kolléga autója a pálya szélén, nem indul, véget ért a húszpercesnek szánt móka. Ilyen az én szerencsém. Nagy kár, de előfordul, vigasztaljuk Balázst, semmi gond, van ilyen, különben is, a java csak most jön…

Előtte még, a kötelező agytágításon túl, a nap tán legizgalmasabb része: a 3,5 literes, 400 lóerős V6-ossal szerelt, középmotoros Mégane Trophy. Ezt ugyan nem vezettük, de bevallom, erre nagyon-nagyon kíváncsi voltam. Nincs kipörgésgátló, sem ABS, csak a borzalmas hang és a megdöbbentő tapadás. Annak ellenére, hogy az autó hátsókerekes, könnyű és erős, szinte a kanyar közepén rúgja már a gázt a sofőröm.

Rámnéz, ugyan mit várt? Mondom neki, hogy just push it as hard as you can. Nem kellett kétszer mondani neki, tényleg kitolta a gép szemét is, keményen rádobta a rázókőre, keresztben fordult tán kétszer is. Szerintem élvezte, én nemkülönben. Aztán a nagy rázkódás közepette sikerült végre leolvasnom a sisakjáról a nevét: hja, már értem. Jerome d'Ambrosio autózik itt velem körbe-körbe, a Forma-1-es csapat tartalék pilótája, a GP2-es széria menője, aki idén megnyerte a Monacói Nagydíjat.

Leegyeztettem vele egy gyors interjút (ezt majd a videoanyag megjelenésekor olvashatják), aztán irány a sötétszoba és a Batak nevű csapkodógép. Ennek persze nem ez a hivatalos megnevezése, de hirtelen nem jut pontosabb definíció az eszembe erre a pókhálószerűen felépített keretre, melynek metszéspontjaiban felvillanó lámpára kell adott időben minél gyorsabban lecsapni.

Egy percünk van rá, a fizioterapeuta nagyjából elmagyarázza, miért is jó játék ez. Egyrészt edzésben tartja a reflexeket, másrészt a mozgáskoordinációnak is jót tesz, valamint mindkét agyféltekét egyformán fejleszti. Nem utolsósorban pedig a periférikus látást lehet vele csiszolni. Elsőre a percenkénti nyolcvan találat már ígéretes.

Na, ebben legalább jó voltam, sőt, csoportunkból egyenesen a legjobb. 78-at ütöttem elsőre, ellenfél egyedül a Wéber volt, akivel a program végén még egy órára beslisszoltunk és legalább tizenötször játszottunk még. Egészen 101-ig sikerült feltornáznom magam, a kolléga, tán azért is, mert jóval alacsonyabb, egy ponttal rendre lemaradt. Persze az álnok másnap visszament és addig püfölte, míg meg nem lett a 102, de ezt nem tekintjük hivatalos eredménynek.

Az oldalról ajánljuk

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

7 perce
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
BMW M235 – 2025.
  • Tesztek

BMW M235 – 2025.

április 11., 13:49