Ehhez még nem nőttünk fel!
Alapvetően három konfliktusforrást találtunk rövid bámészkodásunk alatt:
1. Besorolás
Messziről, jól láthatóan feltáblázták a rávezető utakat. Minden szempontból jól érthetőek a jelzések, és van idő értelmezni, korrigálni is. Ehhez egyetlen dolgot kell tenni: szétnézni. A sofőrök arcát, tekintetét figyelve azonban a figyelem és az érdeklődés teljes hiánya tűnt fel leginkább. Majd bemegyünk, aztán lesz, ami lesz. Ja, és a legnagyobb hibákat persze a szélvédőn GPS-t lógató vezetők követték el. Ma megnéztem három különböző navigációs szoftvert, egyik sem tudja kezelni a soksávos besorolást, érthető hát, hogy a maximálisan gépre utalva közlekedők tehetetlenné válnak ebben a helyzetben. Gondolkodni, nézelődni meg, ha ott a technika, nem csak felesleges és fárasztó, de alantas is...
2. Sávváltás
Ha már bent, a körhintában jön rá az egységsugarú sofőr, hogy valamit benézett, szimpla benzintakarékosság okán a két pont közötti legrövidebb utat választja. Az pedig az egyenes. Nem a KRESZ-szerinti, amely a sávokat követi, hanem a mértani, amely összeköt embert és célját, nem ismer sem záróvonalat, sem más közlekedőt. Pedig a saját sávjában továbbhaladónak elsőbbsége van, még akkor is, ha az ellenérdekelt félnek sürgős dolga van Liptovský Mikuláš-on.
3. Zebrák a kihajtásnál
Minden, a körforgalomból kivezető sávon egy lámpával biztosított gyalogátkelőhely van. Ezek oly módon vannak szinkronizálva, hogy a bevezető útról szorosan jobbra kanyarodó autók tilos jelzést kapnak. Igaz, csak 15-20 másodpercre, ám ez éppen elég egy lámpától lámpáig digitálisan (0/1, vagy null/full) közlekedő autósnak ahhoz, hogy a kigyorsítás után satuval kelljen megállnia - amely a mögötte érkezők lökéshullámszerű feltorlódását eredményezi. Veszélyes művelet, és persze a világon semmi értelme - mégis sokan gyakorolják ezt a furcsa hobbit.
+1. Drifterek
Nem győri sajátosság, de valamiért elég sokat láttunk. Persze közel sem profi, felkészített pályagépeket terelgettek rutinos pilóták. Astra F Caravan dízelfüsttel, ezüst Kalos, piros Ignis. Szerencsére önkritikájuk van a srácoknak, csak ilyen izmos erőgépek nyikorgatták a Tigar intermediate-eket. A kisebb teljesítményű német presztízsautók nem tették nevetségessé magukat holmi streetracinggel.
Jó lett-e tehát a győri lámpás-négysávos körforgalom? Feltétlenül. Az itt megépíthető csomópont-variációk közül talán a legjobb készült el. Figyelmetlen és nemtörődöm autósokkal azonban ez sem működik.
Tehát, kedves autós barátaim, van mitől félnünk. Ha Győrött négy év alatt nem sikerült megtanulnunk jól használni ezt az egyébként jó és logikus kereszteződést, akkor nincs miben bíznunk a többi hasonló hely esetében sem.
Nem vagyunk rá méltók, ez az igazság.