Vének az esőben
Amikor péntek reggel zuhogó eső fogadott a lakásból kilépve, biztos voltam benne, hogy lőttek az egri veteránosok jubileumi hétvégéjének. Engem maximum Csikós tudott volna rávenni, hogy a frissen kiglancolt SLC-t kihozzam a garázsból (meg is tette, mert épp szombaton jött Egerbe, a Pontonját dédelgetni), de másokat keményebb fából faragtak, így a vén gépek találkozóját az égi áldás sem moshatta el.
Annyi befolyást azért gyakorolt az eseményekre a csapadék, hogy a megszokottnál kevesebben jöttek el a vasaikkal Egerbe, így a tervezett kvótát (száz jármű a klub tizedik születésnapján) nem érték el, de a motorok és autók száma azért meghaladta a hetvenet. A szeptember 10. és 12. közötti program az ilyen rendezvényeken nagyjából megszokott mederben haladt, vagyis volt benne egy laza túra és kipakolás is, amikor a nagyközönség megbámulhatja a régi fémerejűeket.
A körtúra szombat reggel nyolckor kezdődött, és pont akkor kezdett rá megújult erővel az eső is. A Dobó téri indítás ezért a szokásosnál rövidebbre sikeredett, kevesebb sztori hangzott el az egyes járgányok előéletéről, viszont rövidebb időközönként lendült a startot engedélyező nemzetiszínű lobogó. Amikor nagyon szakadt, a műsorvezetés is szünetelt, szó nélkül hajtottak át a kapun a résztvevők, köztük a szép számban megjelent motorosok, akik már a várakozás közben eláztak. Az a rajtnál is látható volt, hogy ezúttal inkább a fiatalabb, 50-es, 60-as, 70-es évekbeli járgányokat hozták el a gyűjtők, igazán öreg vasat keveset lehetett látni. A legvénebb vénség az orosházi Sütő János sportos T-Fordja volt, a leglátványosabb darab viszont talán a hatalmas, fehér 1926-os Nash, amivel Tisóczki István érkezett Kistelekről Egerbe. Ami a motorkerékpárokat illeti, felvonult a szocialista korszak szinte teljes magyar és KGST-s gyártmánypalettája. A csehszlovák motorgyártásból adott komoly szemléltetést az a lelkes szlovák csapat, amely zuhogó esőben motorozott el pénteken Egerig, embert és járművet nem kímélve.
A túraútvonalat a környező településeken fűzték át, és több megállót is beiktattak. Bükkábrányban barnaszenet bányásznak egy hatalmas külszíni fejtésen. Ehhez kapcsolódva egy kis múzeumot alakítottak ki a falu határában, a 3-as út mellett, ahol bányagépeket lehet megtekinteni. A veteránosoknak a múzeumlátogatás mellé fagyi is járt, aminek elfogyasztásától a hideg sem tántorította el őket. A második megálló Mezőkeresztesen volt. Ott lakik a klub egyik legismertebb tagja, Cserny László, aki a fél városkát mozgósította, nem is volt fennakadás a szervezésben. A forgalom elől elzárt központban ügyességi feladat várt a résztvevőkre. Egy hurokban végződő botot kellett úgy végigvinniük egy pályán, hogy közben ne érjen hozzá a kifeszített huzalhoz. Az igazán kemény motorosok nyeregből, menetből próbálkoztak, többen sikerrel. A huzal egyik vége természetesen Laci W123-as Mercijéhez volt kikötve, amivel a békés hétköznapokban autómentő trélert szokott vontatni. A harmadik megálló Mezőkövesden, a matyó építészeti emlékeket őrző Hadas városrészben volt, ahol a résztvevők kedvükre ismerkedhettek a híres népi hagyomány emlékeivel.
Egerbe visszatérve következett a szombati nap fénypontja, tisztelgés a 100 éves egri repülés előtt a helyi repülőtéren, ahol egész napos program várta az érdeklődőket, Sajnos az eső és az alacsonyan lebegő felhőalap miatt a repülés jobbára szünetelt, elmaradt a százgépes kötelékrepülés is, pedig nagyon készültek rá a szervezők. Így még nagyobb szerep hárult a veteránosokra, akik a sárral mit sem törődve felsorakoztak járműveikkel a számukra kijelölt területen, és két órán át álltak a nézelődők rendelkezésére.
Vasárnap reggel a nap végre elkergette a felhőket, így a mustrát már szép időben rendezhette meg a klub. Az egri találkozóban az a jó, hogy nem egy-egy korszak, ország vagy márka járműveire specializálódott. Jöhet minden évjáratú és kategóriájú oldtimer, legyen bár autó, motorkerékpár vagy éppen haszonjármű. Sőt, youngtimerek jelentkezését is elfogadják, ha érdekes és szép állapotú az adott gép. A közönség így sokféle és fajta szerkezetben gyönyörködhet, a faküllős Fordoktól a csinos kis Csepeleken át a jampi Jaguarokig. Autók és motorok szépen felsorakoztak az Eszterházy téren, a főiskola és a bazilika között, és a nép csak jött és jött, és csemegézett délig.
Külön is figyelmükbe ajánlom a személyes kedvenceimet, amikből elég sok van. A katonai vonalat Jeepek és egy Gaz 69 képviselték, mintaszerűen felújítva mindegyik. A Skoda Felicia régóta a halálom, megremeg a térdem, valahányszor meglátok egy-egy szép darabot. Egerben volt kettő is! Nem dobnám ki az ágyamból az 1968-as Lancia Fulvia GT-t sem, de három vénségre gerjedtem be igazán. Az 1926-os Nash egyszerűen ellenállhatatlan: brutális méretei tökéletes eleganciával párosulnak. A Citroen kisteherautó bumfordi bája magával ragadó. Az 1926-os Indian Big Chief motor szépségére meg most nem is találok szavakat, úgyhogy beszéljenek helyettem a képek.
Mellékeltünk e célból egy bőséges gépgalériát, csemegézzenek nyugodtan, vasárnap van, képeket nézegetni csak lassan, szépen, ahogy a nyárigumis Zsiguli megy a jégen, csak úgy érdemes.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
