Ma még ingyen is drága

ELMŰ-ÉMÁSZ villanytöltő állomás avató

2010.09.24. 11:12

Amikor az ELMŰ meghívója megérkezett, azt hittem, hogy az első elektromos töltőállomás felavatása azt jelzi, a közeljövőben már történik valami. Ám aki az elektromos mobilizációra ácsingózik, annak várnia kell: áram van, sőt, most már konnektor is. Csak épp üzleti modell és elérhető autó nincs hozzá.

Az ELMŰ-ÉMÁSZ célja csupán a tapasztalatszerzés. Például, mekkora a piac. Így a magánemberek jövő szeptember végéig ingyen tölthetnek az új töltőoszlopnál. A grátisz tankolás valóban csábító ajánlat, valószínűleg lecsap rá a város összes villanyautója, bizonyos rádiuszon belül. Csak szólok, hogy egy 150 kilométerre hitelesített elektroautóval nem érdemes idejárni 75 kilométerről...

Nem hinném, hogy sorok fognak kígyózni a Váci úton, sőt, az ELMŰ projektjében dolgozó szakemberek szerint sem. Ők is látják, hogy a jelenlegi drága technikát kevés magánember foga megvenni, sőt, itthon nem is kaphatók egyelőre az ilyen autók.

Nagyjából 2011 elején jelennek meg az elsők, például a Peugeot Ion, a Citroën C-Zero és a Mitsubishi i-Miev. A Nissan a Leaf nevű járművének forgalmazását a töltőhálózat kiépítésétől teszi függővé – azaz a kezdetek kezdetének összes problémája itt van. Az autó drága, a töltőállomás drága, ezért kevés autó van, ezért nem éri meg töltőállomásokat csinálni, ezért nem érdemes több autót venni... Azaz nem történik semmi, amíg valaki, vagy valakik fel nem vállalják az első anyagi áldozatokat (=buktát). Az ELMŰ-ÉMÁSZ csoport most ezt tette. Igaz, az RWE német áramszolgáltatóval a háta mögött könnyű, elvégre ők Berlint telerakták töltőállomásokkal, és kísérleti jelleggel elektromos Minik, illetve Smartok szaladgálnak.

Olyannyira lendületbe jött az ELMŰ, hogy a kétmillióba kerülő töltőoszlop mellé vettek rögtön két elektromos autót is, darabját cirka 12 milliónak megfelelő összegért. Hogy miért tették ezt? Egyszerűen azért, mert ők sem tudják, milyen egy villanyautó üzemeltetése. Hát, most majd megtudják, sőt, 2011-re már húsz villanyautós flottájuk lesz. A képeken látható villany-Fiatok egyébként itthon szintén nem kaphatók, külföldről jöttek, egy Micro-Vett nevű olasz cég utólagos átépítései. A sajtótájékoztató második felére aztán megérkezett egy Tesla Roadster is, és rácsatlakozott a hálózatra. Hiába, a benzinkutak promóiban is állandóan Ferrarik meg Porschék tankolnak, itt meg Teslák.

Az ELMŰ-féle töltőoszlop persze nem egy egyszerű konnektor, még ha szeretnénk is ezt hinni. Ahhoz, hogy áramot adjon, nem elég rácsatlakozni, fel kell hívni a központot. Ők indítják a töltést, és a jövőben, amikor már nem lesz ingyenes, nyilván ők mérik a fogyasztást, intézik az anyagiakat, satöbbi. Mivel három fázisú, maximum 3 x 32 amperrel képes tölteni az autót, lényegesen gyorsabban, mint a normál 230 voltos hálózat. A töltés végén is fel kell hívni a számot, mivel a töltőkábel speciális: elektronvételezés közben mechanikusan reteszelődik mindkét csatlakozója, amit a központból távvezérelnek. Szóval, nem ám fizetés nélkül lelépni, meg átdugdosni másik autóra! Vagyis, a kalóztankolás legolcsóbb trükkjeit már most kizárják.

A csatlakozókkal azonban lehet még egy gond: csöppet sem szabványosak. Azaz, megeshet, hogy valaki vesz egy villanyautót, és nem passzol a kábele. Talán idén az iparág összefog, és megegyeznek végre, milyen legyen az egységes töltőkábel – az ELMŰ oszlopán egyébként az RWE által használt csatlakozók vannak, amelyek a Mennekes cég gyártmányai. Persze az is lehet, hogy más lesz a szabvány, akkor ez mehet a kukába – sajnos az autóipar még nem találta fel a maga mini-USB-jét.

A fizetés módjáról kérdeztem az Elmü szakemberét, aki annyit mondott: a készpénzes-bedobálós módszeren kívül bármi elképzelhető. Azaz, feltöltőkártya, mobilos fizetés, bankkártya – bármi jöhet, még nem találták ki, melyik lesz az igazi.

A villanyautók nagy előnyéről még nem beszéltünk: nincs helyi környezetszennyezés. Ez a helyi azt jelenti, hogy máshol, az áram előállításának a helyén már lehet, igaz, ez legalább nem a városok utcáin történik, és ott valószínűleg jobban tisztítják az égéstermékeket.

Ami a szén-dioxidot illeti, hajlamosak vagyunk elájulni az elektromos járművektől, noha ennyire nem szép a mennyasszony. A hőerőművek ugyanúgy megtermelik a magukét, ilyen szempontból tökmindegy, hogy az autón nincs kipufogó. (Az ELMŰ-nél azt nem tudtuk meg, hogy itthon mennyi szén-dioxidot generál 1 kWh elektromos energia előállítása.) Egyébként az európai autógyártók – uniós intésre – egyre óvatosabban használják a széndioxid-mentes jelzőt az elektromos autókkal kapcsolatban.

Egyelőre ez a helyzet. Az első lépés megtörtént, ami legalább arra elég, hogy lássuk: a villanyautózás nyögvenyelős indulása csak részben múlik a konnektorhiányon. Az ELMŰ legalább elkezdte ezt a projektet, amiből akár valami jó is kisülhet. Kezdik felvenni a kapcsolatot a villanyautókat forgalmazó cégekkel is, mert hiába minden szép zöld öntet, valójában itt kőkemény, jövőbeni üzletről van szó, amiben az ELMŰ érdeke az, hogy minél több elektromos energiát adhasson el. Ami persze nem feltétlenül baj.

Modern és régi dolgok

Az ELMŰ irodaházának régi szárnya egy gyönyörű épület, és megdöbbenésemre páternoszter is jár benne. A fiatalabbak kedvéért: ez egy olyan lift, amely folyamatosan jár. Úgy kell elképzelni, mint egy bicikliláncot, csak itt a láncszemek helyén fülkék vannak. Ajtó nincs, az ember csak beszáll, aztán amikor megérkezett, kiugrik. Természetesen olyan a rendszer, hogy amikor valakinek valamijét odacsípné a fülke, megáll az egész gépezet. A fülkék fent és lent megfordulnak, de úgy, hogy nem fordulnak át, azaz a padló mindig padló marad, nem kell attól félni, hogy latyakos időben a sár majd valakinek a fejére csöpög a plafonról.

Szóval, ez egy régies dolog, egyre ritkább, én a Dél-Pesti kórházban láttam ilyet, illetve a Blaha Lujza térről eltakarított, egykori Hírlapkiadó Vállalat székházában. Gyorsan mentünk is egy nosztalgiakört az autó magazinos Svékus Gergővel, természetesen úgy, hogy nem szálltunk ki, hanem átfordultunk a fülkében.

Nem tudom, mennyi a folyamatosan járó páternoszter készenléti áramfogyasztása, viszont sok más elektromos berendezésről megtudható ugyanez, a székház földszintjén lévő energia-tanácsadó irodában, ahol a készülékek készenléti fogyasztását a stand-by fal mutatja – akár forintosítva is. Vannak itt meglepő számok. Ugyanitt az energiatakarékos fényforrásokról is van hasznos infó, bár szomorú hír: a fényerőszabályzós kapcsolók mehetnek a kukába, ha a hagyományos izzók eltűnnek a polcokról. A kompakt fénycsövekkel ilyesmi nem használható, a LED-es fényforrások fényereje meg ugyan szabályozható, de más módszerrel.