Na, ki a király!?
Vogelsinger Sándor gyorsulási bajnok és autója
Vogelsinger Sándor hét éve épít tuningautókat és ugyanennyi ideje versenyez is. Vagy 150 serleg díszeleg a polcain, pontosan ő sem tudja, mennyi. Idén negyedszer lett Európa Királya, gondoltam, megnézem, mit tud a bajnok autó.
Amit mi nézünk a tévében – Forma–1, DTM stb. –, az elit autóverseny. Nemcsak a versenyautók, de a kiszolgáló kamionok is mind makulátlanok, olajfoltot csak akkor látunk, ha egy motor nagy ritkán szétrobban, valószínűleg a kerékcserét végző szerelők körme alá is nyugodtan benézhetnénk, a piszkot – úgy tűnik – kitiltották a versenypályáknak még a környékéről is.
Képzeld magad elé a Ferrari boxát, ahogy az alkatrészek és a szerelők katonás rendben várnak a bevetésre, és ha megvan, próbáld meg elképzelni ennek a szöges ellentétét, na, ez a Sanyi műhelye. Ott kezdődik, hogy ő egyedül van. Nemcsak a szerelést kell magában megoldania – azt állítja, hogy 8 perc!!! alatt cserél féltengelyt Civicben, de a váltó ki-be is megvan 37 perc alatt –, de kitalálnia is egyedül kell a dolgokat, márpedig ez nem könnyű feladat: nagyon, nagyon, nagyon sokat kell tanulni ahhoz, hogy valaki idáig jusson.
A műhelyben lévő káoszban egy csavarkulcsot sem találnánk meg, de Sanyinak ez nem okoz gondot, az ő fejében rend van, csak ez nem biztos, hogy első ránézésre is látszik. Szóval ott a káoszgarázs, egy csomó szanaszét heverő alkatrész meg szerszám, berhelésre váró autók, és valahonnan a kert végéből a King Of Europe győztes Civic is előkerül; a dizájnja tökéletes harmóniában van a műhellyel.
– Uhh, de randa! – fakadok ki, mikor meglátom. – Igazi csótány – helyesel Sanyi, és nevet. Ha egy mondatban kéne jellemeznem a kocsit, csak annyit mondanék, a cél szentesíti az eszközt. Sanyit teljesen nyilvánvalóan hidegen hagyja, hogy a versenyautója hogy néz ki: a légszűrő egy randán kifűrészelt lyukon át mered előre a lökhárítóból, mint egy nagy szemölcs, a műanyagok csálén állnak, az ajtók bele kiflexelve, az utastérben drótok és kütyük hevernek összevissza, a benzintank alatt pedig egy lyuk tátong, gondolom, nem véletlenül, ennyivel is könnyebb a kocsi – hehe.
De akármekkora csótány, a Low Eleven – ahogy Sanyi nevezi – mégsem kiábrándító látvány, épp ellenkezőleg: olyan, mint Rambo, miután végigverekedte magát a dzsungelen. Nem is baj, hogy nem szép, így még ijesztőbb, még autentikusabb, alig várom, hogy beizzítsuk.
Gyv.: – Mit kell tudnom, mielőtt a vágóhídra megyünk?
Sanyi: – Ez egy ’92-es Honda Civic, az angol Civic VTi 1,8-as motorját farigcsáltam bele.
Gyv.: – Mit cseréltél ki?
Sanyi: – Gyakorlatilag mindent a blokkon kívül: dugattyúk, hajtókarok, főtengely, hengerfej, szeleprugók, vezérműtengely, minden át van építve.
Gyv.: – És persze kapott egy combos turbót is, azt se felejtsük el.
Sanyi: – Igen, így lett a vége 450 lóerő. Sajnos a kilencbe nem tudok belemenni, de a 10.00 már többször összejött. (A gyorsulási versenyeken negyedmérföldes, vagyis nagyjából 400 méteres távon versenyeznek a pilóták. Azok a kocsik, amik 10 másodpercen belül futják a távot, különösen nagy becsben vannak. Az utcai autók között gyakorlatilag nem találunk olyat, amely képes erre a teljesítményre. Egy amerikai oldal tanúsága szerint például a Corvette Z06 12,5, a Lamborghini Murcielago 12 másodperc alatt ér célba, a Koenigsegg CCR tud kilences időt – a szerk.)
Gyv.: – És hány kilót cipel ez a 450 ló?
Sanyi: – 837 kilós a kocsi, vagyis nagyjából 540 lóerő jut egy tonnára.
Gyv.: – Mennyi idő alatt van százon?
Sanyi: – 2,8-2,9 másodperc alatt van meg a száz és kábé 7 másodperc kell a kétszázhoz. Közel 224-gyel megyek, mikor beérek a célba.
Gyv.: – Mennyi múlik a pilótán?
Sanyi: – Sok múlik a pilótán, az autón és azon is, hogy mennyire tartós a technika, amit összeraktál. Egy versenyen 10-12-szer rajtolsz, ha ezt nem bírja ki a kocsid, nem biztos, hogy lesz időd összerakni két futam között, és akkor mehetsz haza. Az sem jó, ha ideges vagy közben, nem szúrhatod el a rajtot. Én szerencsére nem vagyok ideges típus, úgy megyek, mint egy robot, ha a kocsi tízes időt tud, én kihozom belőle.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
