Hó, ónos eső keseríti az úton lévők életét írja az Index az ablak nélküli szobában ülők számára. Persze elsősorban azokét keseríti, akik ilyenkor is nyári gumival próbálnak meg A-ból B-be eljutni, meg azokét, akik téli gumival közlekednek bár, de egy csúszkáló nyárigumis mögött kell gyök kettővel haladniuk, vagy még rosszabb esetben a téli útviszonyokra fel nem készült autós veszélyezteti testi épségét.
De a közlekedés biztonsága mellett érdemes megnézni, hogy mennyivel lehet haladni téli útviszonyok mellett a fővárosban, illetve országosan. Tudjuk, hogy ilyenkor lelassul a város sebessége, da ha már ezt meg is tudjuk mérni, akkor a sokat közlekedőknek jó tudni, hogy pontosan mennyivel is nő meg ilyenkor a menetidő?
Ha például megnézzük az M0-t, akkor azt látjuk, hogy általában szerdán dél körül 80 kmh-val végig lehet menni rajta. Most havazásban az útszakasz legnagyobb részén az utazási sebesség lecsökken 60 kmh-ra. És van néhány kritikusabb szakasz, ahol ennél is jobban lelassult (például az Ecseri lehajtó és a Cinkotai lehajtó között mindkét irányban, illetve a Szigetszentmiklósi lehajtótól a 6-os számú főútig körülbelül 40 kmh-val lehet haladni). Ez összességében azt jelenti, hogy az M3-as és az M7-es autópálya közötti szakaszon az optimális 43 helyett 65 percre nőtt a menetidő, azaz 22 perc késésre lehet számítani (szerdán délben). Meg kell jegyezni, hogy a MyTraffic rendszerbe jellemzően olyan járművekből érkeznek adatok, akik téli útviszonyok között is tapasztalt sofőröknek számítanak, és téli gumival rendelkeznek.
Ha benézünk a belvárosba, akkor az látszik, hogy arra van dugó, ahol egyébként is szokott. Feltételezhető, hogy az autójukat otthonhagyók miatti kevesebb járműszám, és a havazás miatti késés ilyenkor nagyjából kiegyenlíti egymást. Kivétel ez alól a Budai hegység vidéke, ahol nyilván jelentősen lecsökken ilyenkor az átlagsebesség a meredekebb hegyi utakon.
Ha megnézzük a teljes országot, és belevesszük az autópályáktól kezdve a városi utcácskákig mindent, akkor egy átlagos hétköznap délelőtt átlagosan 60 kmh-val lehet haladni. A mai útviszonyok között ez a szám lecsökkent 48 kmh-ra, ami első ránézésre nem tűnik túl drasztikus lassulásnak, de bizonyos útszakaszokon elég jelentős a csökkenés, máshol pedig ugyanúgy lehet – vagy nem lehet – haladni, mint máskor. Összességében a teljes országra kiterjedő 20%-os sebességcsökkenés (= 25%-os menetidő növekedés) úgy adódik, hogy az autópályákon körülbelül kétharmadára csökken a sebesség, a fővárosban pedig mintegy 90%-ra, mert ott már nem nagyon van hova csökkennie az állandósult dugók miatt.
Az aktuális sebességek képként figyelemmel kísérhetők a MyTraffic.hu weboldalon is, illetve a járművezetőkhöz is egyre hatékonyabban eljutnak már a menetidők.