2011.01.12. 18:23

Ha véletlenül Tarlós Istvánék nem tudnák befoltozni a főváros költségvetését, a Levegő Munkacsoportnak vannak ötletei. Keddi keltezésű javaslataik alapján mintegy 50 milliárd forint bevételt vizionálnak a tehergépkocsik behajtási díjainak megduplázásából, illetve a parkolási díjak drasztikus emeléséből.

Bár a Munkacsoport a sajtóközleményében már csak az ötvenmilliárdos végeredményt közli, a főpolgármesternek címzett javaslatok érdekesek. Az önmagát környezetvédőként aposztrofáló társaság alapvetően nemes ügyek mellett emeli fel hangját, hisz a tiltakozás apropóját a közoktatástól, az egészségügytől, a zöld területek ápolásából, a sporttól elvont összegek adják. Ezek tagadhatatlanul jó célok, e területek bevételeinek pótlására a Levegő Munkacsoport szerint a közúti közlekedés adná a forrást.

A Munkacsoport szerint a tehergépkocsik behajtási díjának megduplázása teljesen indokolt lenne, mivel a „tehergépkocsik üzemeltetői messze nem fizetik meg azokat a költségeket, amelyeket

okoznak” – kerül elő a szokásos érv. Szerintük a fuvarozók azon ellenérve, hogy ez jelentős drágulást okozna a városban élők számára, teljesen alaptalan, hiszen a szerintük így realizálható kétmilliárd forintnyi bevétel elenyésző „Budapest mintegy 10 ezer milliárd forintos gazdasági teljesítményéhez” képest – noha ennek az összegnek semmi köze a fővárosban élők jövedelméhez.

Ez fura érvelés, különösen azok után, hogy az M0-s autópálya a tranzitforgalom jelentős részétől tehermentesíti a fővárost, pont egy olyan úton, amelynek építését egyébként minden eszközzel akadályozta a Levegő Munkacsoport. A fennmaradó forgalom java viszont tényleg az áruszállítást, építési forgalmat jelenti, ami közvetlenül érintené az egyébként egyre néptelenedő belvárosban lakókat.

A kétmilliárd mellé a maradék 48 milliárdot kizárólag parkolási bevételekből látja fedezhetőnek a Levegő Munkacsoport. Szerintük a helyben lakók, akik jelenleg ingyen parkolnak (leszámítva az ügyintézés költségeit, a matrica árát), ezt havi 2000 forintért tehessék. Ebből 12 milliárdnyi bevételt becsül a Munkacsoport. A maradék 36 milliárdot a nem helyben lakó autósok fizetnék, a javaslat havi 300 ezer járművel és járművenként havi tízezer forintos bevétellel kalkulál.

A javaslatban nem részletezik, hogy ez valójában milyen díjemelést jelentene a mai 160–400 forintos díjakhoz képest. Viszont az kiszámolható, hogy a havi 10 ezer forintos bevétel autónként (valójában ez inkább olyan parkolóhelyet jelent, ahol nem budapesti autó áll), átlagosan napi 11 órányi parkolást figyelembe véve azt jelenti, hogy óránként egy parkolóhelynek mintegy 41 forintnyi bevételt kellene produkálnia. Ez nyilvánvalóan hibás számítás. A másik lehetőség az, hogy a ma szokásos 2-4 órás parkolási maximummal számolunk autónként, ekkor 220-110 forintnyi bevételt kellene óránként (a költségeken felül) kitermelnie egy-egy parkolóhelynek, pluszban.

Ezzel együtt is szembeszökő, hogy a Levegő Munkacsoport becslései mennyire nincsenek összhangban a parkolási bevételekkel. A Centrum-botrány kapcsán kiderült például, hogy a 2006–2008 időszakban a négy nagy cég együtt 19 milliárdos bevételt könyvelt el három év alatt. Igaz, azóta a díjak emelkedtek, de ezzel együtt is irreálisnak tűnik ennek többszörösét produkálni egy év alatt – többletként. A valóság az, hogy ma a fizetőövezetekben az autósok jelentős része ingyen parkol – csak a régi Centrum területén több volt az ingyenes parkolási engedély, mint a parkolóhely. Egy 2008-as felmérés adatai szerint az autók mindössze 23 százaléka parkol jeggyel, a többi vagy nem fizet (6%), vagy rokkantkártyája van (14 százalék – ez is elgondolkodtató), a többi helyi lakó vagy simán üres hely. Ha tehát minden negyedik autósnak kellene kitermelnie az iszonyatos növekményt, akkor valójában 440–880 forinttal kéne emelni a parkolás óradíjait. Egy biztos – valóban elgondolkodnának. De ezzel együtt a várt bevétel elmaradna, ahogy a BKV-jegyárak emelése sem hozott tavaly többletbevételt. Valójában ez az extra bevételi forrás közel sincs ekkora – ha egyáltalán létezik.

A Levegő Munkacsoport elképzelése valójában pont azokat szorongatná meg, akik számára élhetőbb, tisztább várost és hasonló jókat ígérnek: a fővárosi lakókat, hisz ők a fix díjjal évi 24 ezer forintos extra kiadást kapnának a nyakukba, főleg akkor, ha reggel nem ülnének be az autójukba, hanem inkább otthon hagynák.

Holott a forgalom jelentős részét ma már a személyautók átmenő forgalma teszi ki – az olyanoké, akik a levegősök által intenzíven fúrt, még hiányzó M0-s szakasz miatt jönnek erre, vagy azért, mert erre rövidebb. A javaslat nem részletezi azt sem, hogy a tömegközlekedés szállítási kapacitásának növelése mekkora beruházást igényelne akkor, ha valóban elvennék az autósok kedvét a közlekedéstől. A demagógiagyűjtemény kijátssza a hazai autóbuszgyártás feltámasztásának aduját is, bevisz néhány szúrást a 4-es metrónak, követeli a gépkocsi-közlekedésnek nyújtott óriási támogatások megszüntetését – nagyjából ez a megoldás a fővárosi közlekedés és költségvetés összes problémájára. Vagy járjunk inkább a Levegő Munkacsoport által támogatott környezetbarát taxitársasággal, amely pontosan ugyanolyan dízelautókat használ, mint a többi?

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

1 órája
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04