A parkolópénz, ami nincs
Ha véletlenül Tarlós Istvánék nem tudnák befoltozni a főváros költségvetését, a Levegő Munkacsoportnak vannak ötletei. Keddi keltezésű javaslataik alapján mintegy 50 milliárd forint bevételt vizionálnak a tehergépkocsik behajtási díjainak megduplázásából, illetve a parkolási díjak drasztikus emeléséből.
Bár a Munkacsoport a sajtóközleményében már csak az ötvenmilliárdos végeredményt közli, a főpolgármesternek címzett javaslatok érdekesek. Az önmagát környezetvédőként aposztrofáló társaság alapvetően nemes ügyek mellett emeli fel hangját, hisz a tiltakozás apropóját a közoktatástól, az egészségügytől, a zöld területek ápolásából, a sporttól elvont összegek adják. Ezek tagadhatatlanul jó célok, e területek bevételeinek pótlására a Levegő Munkacsoport szerint a közúti közlekedés adná a forrást.
A Munkacsoport szerint a tehergépkocsik behajtási díjának megduplázása teljesen indokolt lenne, mivel a „tehergépkocsik üzemeltetői messze nem fizetik meg azokat a költségeket, amelyeket
okoznak” – kerül elő a szokásos érv. Szerintük a fuvarozók azon ellenérve, hogy ez jelentős drágulást okozna a városban élők számára, teljesen alaptalan, hiszen a szerintük így realizálható kétmilliárd forintnyi bevétel elenyésző „Budapest mintegy 10 ezer milliárd forintos gazdasági teljesítményéhez” képest – noha ennek az összegnek semmi köze a fővárosban élők jövedelméhez.
Ez fura érvelés, különösen azok után, hogy az M0-s autópálya a tranzitforgalom jelentős részétől tehermentesíti a fővárost, pont egy olyan úton, amelynek építését egyébként minden eszközzel akadályozta a Levegő Munkacsoport. A fennmaradó forgalom java viszont tényleg az áruszállítást, építési forgalmat jelenti, ami közvetlenül érintené az egyébként egyre néptelenedő belvárosban lakókat.
A kétmilliárd mellé a maradék 48 milliárdot kizárólag parkolási bevételekből látja fedezhetőnek a Levegő Munkacsoport. Szerintük a helyben lakók, akik jelenleg ingyen parkolnak (leszámítva az ügyintézés költségeit, a matrica árát), ezt havi 2000 forintért tehessék. Ebből 12 milliárdnyi bevételt becsül a Munkacsoport. A maradék 36 milliárdot a nem helyben lakó autósok fizetnék, a javaslat havi 300 ezer járművel és járművenként havi tízezer forintos bevétellel kalkulál.
A javaslatban nem részletezik, hogy ez valójában milyen díjemelést jelentene a mai 160–400 forintos díjakhoz képest. Viszont az kiszámolható, hogy a havi 10 ezer forintos bevétel autónként (valójában ez inkább olyan parkolóhelyet jelent, ahol nem budapesti autó áll), átlagosan napi 11 órányi parkolást figyelembe véve azt jelenti, hogy óránként egy parkolóhelynek mintegy 41 forintnyi bevételt kellene produkálnia. Ez nyilvánvalóan hibás számítás. A másik lehetőség az, hogy a ma szokásos 2-4 órás parkolási maximummal számolunk autónként, ekkor 220-110 forintnyi bevételt kellene óránként (a költségeken felül) kitermelnie egy-egy parkolóhelynek, pluszban.
Ezzel együtt is szembeszökő, hogy a Levegő Munkacsoport becslései mennyire nincsenek összhangban a parkolási bevételekkel. A Centrum-botrány kapcsán kiderült például, hogy a 2006–2008 időszakban a négy nagy cég együtt 19 milliárdos bevételt könyvelt el három év alatt. Igaz, azóta a díjak emelkedtek, de ezzel együtt is irreálisnak tűnik ennek többszörösét produkálni egy év alatt – többletként. A valóság az, hogy ma a fizetőövezetekben az autósok jelentős része ingyen parkol – csak a régi Centrum területén több volt az ingyenes parkolási engedély, mint a parkolóhely. Egy 2008-as felmérés adatai szerint az autók mindössze 23 százaléka parkol jeggyel, a többi vagy nem fizet (6%), vagy rokkantkártyája van (14 százalék – ez is elgondolkodtató), a többi helyi lakó vagy simán üres hely. Ha tehát minden negyedik autósnak kellene kitermelnie az iszonyatos növekményt, akkor valójában 440–880 forinttal kéne emelni a parkolás óradíjait. Egy biztos – valóban elgondolkodnának. De ezzel együtt a várt bevétel elmaradna, ahogy a BKV-jegyárak emelése sem hozott tavaly többletbevételt. Valójában ez az extra bevételi forrás közel sincs ekkora – ha egyáltalán létezik.
A Levegő Munkacsoport elképzelése valójában pont azokat szorongatná meg, akik számára élhetőbb, tisztább várost és hasonló jókat ígérnek: a fővárosi lakókat, hisz ők a fix díjjal évi 24 ezer forintos extra kiadást kapnának a nyakukba, főleg akkor, ha reggel nem ülnének be az autójukba, hanem inkább otthon hagynák.
Holott a forgalom jelentős részét ma már a személyautók átmenő forgalma teszi ki – az olyanoké, akik a levegősök által intenzíven fúrt, még hiányzó M0-s szakasz miatt jönnek erre, vagy azért, mert erre rövidebb. A javaslat nem részletezi azt sem, hogy a tömegközlekedés szállítási kapacitásának növelése mekkora beruházást igényelne akkor, ha valóban elvennék az autósok kedvét a közlekedéstől. A demagógiagyűjtemény kijátssza a hazai autóbuszgyártás feltámasztásának aduját is, bevisz néhány szúrást a 4-es metrónak, követeli a gépkocsi-közlekedésnek nyújtott óriási támogatások megszüntetését – nagyjából ez a megoldás a fővárosi közlekedés és költségvetés összes problémájára. Vagy járjunk inkább a Levegő Munkacsoport által támogatott környezetbarát taxitársasággal, amely pontosan ugyanolyan dízelautókat használ, mint a többi?
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
