Szinte ingyen autózik a kormány

2011.01.21. 06:16 Módosítva: 2011.01.21. 08:56

A konvojokat felvezető és záró Focusok helyére egyébként új autókat szeretne a rendőrség, de ezek majd csak a második negyedévben érkeznek - még nem dőlt el, milyen lesz az ötven autó és hatvan motorkerékpár, amit erre a célra szereznek be. Pedig már nagyon várnák a rendőrök, úgy érződött a beszélgetésből. Persze a Multivaneknek is nagyon örülnek, pláne milyen jó lenne, mondták, ha megtarthatnák őket családi autónak. Ez a közép-európai valóság, a rendőrtisztek szívesen hazavinnék a szolgálati autóikat, de ez csak álom maradhat.

Szintén magyaros, de legalább takarékos megoldás a repülőtéri VIP-váró, amelyet a Magyar Posta vadonatúj épületéből funkcionáltak át. Az EU-elnökség idejére kölcsönvett épület ugyan nem kelti elnöki váró benyomását, de az átépítés alatt álló kettes terminálnál mindenképpen rendezettebb környezet, és a zöld-fehér házra a kis piros díszítésekkel akár azt is rá lehet fogni, hogy a magyar trikolorban pompázik.

Ennek a parkolójába futnak be a MEU-s rendszámú autók, hogy a szállásukra vagy a tárgyalási helyszínekre szállítsák a küldötteket. De ők a reptéren belül sem a zsúfolt busszal közlekednek, főleg, hogy nem is a terminálhoz kell érkezniük. A repülőgéptől a zöld épületig Saab 9-5-ösökkel szállítják őket, amelyekből tíz darabot adományozott a Polar Mobil.

„Semmit sem utasítunk vissza”

Robák Ferenc EU elnökségi kormánybiztostól az elnökségi váróban tudtuk meg, mi indokolja a hatalmas járműflotta fenntartását a magyar elnökség ideje alatt. Ebben a fél évben mintegy 260 tárgyalás lesz Magyarországon, és ez azt jelenti, hogy ilyenkor akár 40 delegáció mozog, szinte egyszerre. „Az érkezés még csak-csak elmegy, mert a delegációk érkezése elnyúlik akár két-három órára. Ilyenkor egyesével, konvojosan visszük be őket a belvárosba, a szállásukra. Az esti közös vacsorára és a másnapi tárgyalásra már autóbusszal szállítjuk őket, hogy ne legyen túl sok konvoj. De amikor vége a tanácskozásnak, akkor szinte mindenki egyszerre akar elutazni. Ekkor van az a torlódás, ami szükségessé teszi ezt a nagy kapacitást”.

Az elnökségi várónak használt épület kibérlését a magyar leleményesség számlájára írhatjuk (egyébként a delegációknak adott repiajándékok is a magyar találmányokra utalnak, mint a dinamós zseblámpa vagy a bűvös kocka). A reptér főépületében nincs megfelelő VIP-jellegű váró, innen jött az ötlet, hogy használják a Posta itt épülő központjának irodaépületét, amely üresen állt, mivel a készülő levélelosztó üzem még nem működik. Itt a reptéri forgalom zavarása nélkül jöhetnek-mehetnek a delegációk. Maga az épület tranzit terület, útlevél-ellenőrzéssel és minden más schengeni határátlépőnek előírt paraméterrel rendelkezik. Például az egyetlen dohányos sofőrnek minden szál cigiért át kell mennie a biztonsági ellenőrzésen – ez hatékonyan fogja vissza a dohányzásban.

A delegáció érkezésekor a Saabok mennek ki a repülőhöz, ezek vezetőit a reptéri közlekedés szabályaira külön felkészítették. Ezek az autók nem jönnek ki a reptér területéről, még a mosatást is belül kell megoldaniuk – ez a leghosszabb fuvarjuk, Ferihegy-1-re, oda-vissza tíz kilométer. Amúgy nem mennek többet 3-800 méternél.

Andrew Presttől, a Saabokat forgalmazó Polar Mobil ügyvezető igazgatójától megtudtuk, hogy a tíz szürke autóból álló flottát saját kezdeményezésből ajánlották fel a repülőtéren belüli transzferekhez. A gyártól is kedvezményes áron kapott 9-5-ösöket fél évre ingyen átengedik, utána értékesíteni szeretnék őket. Hogy könnyebb legyen majd túladni rajtuk, csak a szín és a dízelmotor a közös a 14-15 millió forint értékű autókban, felszereltségben különbözőek - akad köztük automata és kézi váltós, első- és összkerékhajtású is. Egyetlen biztonsági megkötés volt csak az adományozáshoz: tetőablak nem lehet rajtuk. Az Audihoz hasonlóan ők is a reklámérték miatt adták kölcsön az autókat.

A sofőrök csoportvezetője elmondta, hogy kifejezetten jó, hogy a Saabokban van head-up display, mert a maximális sebességük 25 km/óra lehet, miközben gyakorlatilag 360 fokban kell figyelniük, nem jön-e valahonnan egy Boeing. Az autón látható LED-es sárga fény sem a kukásautókkal vállalt szolidaritás miatt került fel, a köd miatt kötelező.

„A VW-Audi konvoj a földi oldalon várja a delegációt, amely általában úgy áll össze, hogy az elején van egy rendőri felvezető autó, ezek a legtöbbször Skodák – mondja az kormánybiztos – utána a delegációvezetői autó, leginkább Audi A8-asok, esetleg A7-esek, utána egy Volkswagen kisbusz szállítja a delegáció többi tagját. Természetesen egy államfői-kormányfői konvojban több kocsi van.”

A Citroëntől kapott két kisbuszt és egy furgont főleg az újságírók és csomagjaik szállítására használják, őket például a gödöllői kastélyhoz külön járatok szállítják, ha igénylik.

Egyébként szokás az Audinál, hogy ahol nagy gyártóbázissal rendelkeznek, ott ők adják az autókat az elnökségnek, ugyanez történt a spanyol, portugál, cseh, belga elnökség alatt is. A magyar elnökség a kormánybiztos szerint nem rongyrázó, az összes költsége 80-85 millió euró (kb 21-23 milliárd Ft), nemzetközi szinten ez kevésnek mondható: más országoknál ez volt 130-150 millió euró is. A takarékosság jegyében „semmit sem utasítunk vissza, ami előnyös – mondta Robák Ferenc. Nem csak autókról van szó, az elnökségi váróban az étel-ital, de még a tévék is támogatóktól származnak. 

Nagyon úgy tűnik, hogy autós vonalon beváltotta a kormány az ígéretét, miszerint takarékosan fogják lebonyolítani az EU-elnökség félévét. Ha még a Mollal is sikerül megállapodniuk az olcsóbb üzemanyagról - amiről jelenleg folynak a tárgyalások - csak irigykedhetünk, miért nem jut nekünk is.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!