A jövő urai
Idén hatodszor rendezték meg a Széchenyi Futamot, az alternatív hajtású járművek versenyét. Aki még nem hallott volna róla, annak röviden: egy verseny, ahol olyan autók, motorok, rollerek, triciklik és kerekes akármik állnak rajthoz, amelyek a fosszilis üzemanyagokat hírből sem ismerik. Komoly profik és lelkes amatőrök egyedi járművekkel. Akkumulátorok, sűrítettlevegős palackok tárolják a kanyarból való kigyorsításhoz szükséges energiát. De ugyanúgy hadra fogtak páran hidrogéncellákat, míg mások magát a Napot hívták segítségül. Mindezt a Monaco Grand Prix hangulatát idézve.
A járművek ugyan nem pont olyanok, de a verseny maga tisztára a Monaco Grand Prix. Utóbbihoz nem kellett más, mint a szervezők kitartása, hogy a külvárosi parkolóban körözgető csodabogarak összejöveteléből nemzetközi hírű verseny lehessen Győr szívében. A Széchenyi Futam rangját mi sem bizonyítja jobban, hogy a nemzeti fejlesztési miniszter fővédnöksége alatt a magyar soros EU-elnökség egyik kísérőrendezvénye is egyben. A legtávolabbról jött nevező Irán szülötte, bár csapata anyagi okokból kénytelen volt lemondani a versenyt. Itthon viszont nem volt hiány szponzorokból, elsősorban az Audi jeleskedett.
Volt abban némi irónia, hogy miközben egy egyetemista izzadt a napelemmel száguldó szaunában, a fölötte kifüggesztett kijelzőn a V8, V12, Quattro és S6 feliratok váltogatták egymást. Pedig az Audinak van mire büszkének lennie belső égés nélkül is: elhozták ugyanis az e-Tront. 4500 Nm nyomaték, TT–R8 vadházasság, Zsiguli-mustársárga vegyítve Lambo-naranccsal, a Fél dollár klipjeit megszégyenítő krómfelnik és jövőbe mutató technikai bravúr. Kár, hogy sosem fogom a forgalomban látni.
Amit viszont menni láttam, teljesen megdöbbentett. Egy verseny általában hangos, és jellegzetes szagokat érezni közben, amiket sokan nem szeretnek. A Széchenyi Futam némileg más.
Jártak már olyan autós futamon, ahol élőben lágy dzsessz szólt, hogy jusson valami a füleknek is?
Ahol egy Trabi gumicsikorgása vegytiszta hang, mert nincs kék füstös pam-param-pam? Hát olyanon, ahol villáskulcs kell a tankoláshoz, mert máshogy nem tehető be a teli sűrítettlevegős palack? De legfőképpen: hallottak már olyan versenyről, ahol egy rózsaszín kösztümös hölgy olyan zajtalan Citroen Kacsával csapat, amivel hétköznap vásárolni jár?
Ismerjék meg Kozma Évát, a Permanent versenyzőjét. Férjével 1994-ben vásároltak egy közepesen fáradt Kacsát, leginkább szerelemből. Kisebb felújítás után hadra fogták, elsősorban bevásárlás és a gyerekek suliba hordása volt a fő feladata. Mivel ezek rövid távok, egyik nap úgy döntöttek, átalakítják elektromos üzeműre. Repült a motor, a váltó megmaradt. Az előbbi helyére egyszerű szénkefés motor került. Egyedi közdarabot szereltek a motor és a váltó közé, néhány látogatás következett különböző szerveknél, és már lehetett is menni vele a forgalomba.
Volt szerencsém kipróbálni: zseniális! Ízig-vérig Kacsa: a csodásan kényelmes futómű, esernyőnyél váltókar és rögzítőfék, hatalmas billenés a kanyarban. Megvan minden… szinte. Mindössze annyi a különbség, hogy a motor nem vibrál és gyakorlatilag nincs hangja. Emellett embertelenül gyorsul, nagyjából 80 km/h-ig. A hatótávolsága hőmérséklettől és terheléstől függően harminc és hatvan kilométer között van.
Akadt persze még sok más érdekesség. Az átalakított autók mezőnyében ott volt egy régi ismerős, amint komoly harcot vív egy elektromos Suzuki Swifttel. De az igazi monacói hangulatról az Elektro GO-Kart kategória versenyzői gondoskodtak. Vérre menő csata bontakozott ki, koccanások, lökdösődés, kisodródás és hihető hang. Ugyanis a nyélgázon, vagyis nyélelektronon tolt gokartok együttes hangja olyan, mintha a Formula-1-et hallgatnám párnával a fülemen. Itt kérem, igazi verseny folyik!
A szkeptikus utcai versenyző persze a vállát rándítaná, hogy ez nem is igazi verseny. Nos, a napelemes és tanulmányautó kategóriában a verseny második felében kevesebb mint egy másodperc volt a különbség az első és a második helyezett között. Úgy, hogy a hosszú távú verseny teljes óráig tartott.
A motorosoknál már sokkal nagyobb eltérés volt az erőviszonyokban, de ott is szinte mindenki mosolygott. Móka volt, na! Pedig mindemellett a Széchenyi Futam komoly szakmai fórum is, amelyen egy olyan jövőhöz készülnek alternatívák, ahol már nem tudjuk majd tonnaszám égetni a benzint. És míg a Totalcar szerkesztősége igyekszik a maradék cseppeket összeszedni, addig az itt induló, halk szavú, bohó zsenik holnapra lehet, a világ urai lesznek, hiszen kezükben lesz a mobilitás kulcsa.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
