A Mladoniczky

Portré egy elfeledett szerelőről

2011.05.22. 08:23

Orvosnak készült, de klerikális származása miatt nem vették fel egyetemre. Ezért elment ÁVH-sofőrnek, aztán Puch-szerelő lett. Ja, mellesleg hetvenhez közel repült, vitorlázott, az anyjával lakott, de hajkurászta a nagy csöcsű csajokat. Egy nemlétezően furcsa szerelő portréja – szubjektíven.

A rendszerváltás előtti idők szutykos, olajos garázsaiban dolgozó, nem kevésbé szutykos, olajos köpenyekbe bújt szakijai egyformának tűntek ugyan, de ahányat ismertem közülük, annyiféle történet bontakozott ki a múltjukból. Közülük a legérdekesebb arc egy XII. kerületi Steyr-Puch-szerelő, bizonyos Mladoniczky Imre volt. Imre bácsit úgy kaptam egy autóval együtt, mintegy véletlenségből.

Imre barátom – de nem a Mladoniczky, hanem a Tevan – 1986 nyarán úgy döntött, autót vesz. Végül Pestlőrincen vásárolt egy sötétkék, az eredeti fekete vászontető helyén sárga Volán-ponyvát hordó, az ajtajain hatalmas „Lux Taxi" felirattal ellátott, egészen tisztességes Steyr-Puch 500D-t (D mint de Luxe). Nekünk, budai gyerekeknek kicsit olyan volt Lőrincről autót venni, mintha az ördögnek adnánk el a lelkünket egy gombóc fagyiért. Közel volt oda a már akkor is rossz hírű szabadpiac, egyes utcák tele voltak félig szétberhelt autókkal, biztosak voltunk benne, hogy átvernek majd. De volt valami ajánlólevelünk az autóhoz, talán Oláh Zoli Fiat 500-guru barátunk mondta (kis undorral, mert akkoriban a fityósok nem szerették a puchosokat), hogy ezt talán érdemes megnéznünk.

Bár a kocsival később akadtak apróbb bajok, igazából nem volt rossz, annak ellenére, hogy akkor már 19 éves volt, és látott már legalább 3–400 ezer kilométert. Csak a bovdeneket eszegette olykor, meg néha elment benne a fék. De a motor, a váltó mindig működött szépen, és nem is nézett ki rosszul. Olcsó sem volt – akkoriban egy Fiat 500-asért 20-30 ezer forintot kértek általában, a Puchokért olyan 5 ezerrel többet, ez a példány a maga 35 ezrével tehát nagyjából a legdrágább Fiat 500-nak tűnő tárgy volt, amit addig láttunk. Nem hinném, hogy bármi, amit kevesebbért vett volna Imi, bírt volna annyit.

Imréék a XII. kerületi Lóránt utcában laktak, logikusnak tűnt hát, hogy a Puchot ugyanoda vigye szerelni, ahová a szülei évek óta hordták a Zsigulijukat. A Tusnádi utcába. Mladoniczkyhez.

Imre bácsiról már korábban is hallottam, például, amikor Imi barátom a szülői Ladát kérte kölcsön rendszeresen. Abból ismertem a Mladoniczky-specialitást, a „bikás kéziféket”, ami nem azt jelentette, amit logikusan várt volna az ember, hogy a kézifék szörnyű erősen fog, hanem épp ellenkezőleg: bikából be kellett tépni, hogy működjön. Valami szándékosság lehetett a dologban, mert Imiék autóin sose kötözködtek a vizsgán féloldalasan fogó kézifék miatt, tehát a javítást, úgy tűnik, nem bliccelte el az öreg.

A Pucchal – nahát! – éppen hibás kéziféket javíttatni állított be először a Mladóhoz. Mladóból pedig a kocsi láttán feltörtek a szavak. Mert ő Puch-szerelő volt régen, mint kiderült, a három, hivatalos budapesti márkaképviselet közül az ő házának az aljában működött anno az egyik. Innentől kicsit beköltözött az életünkbe az öreg. Rettentő fura fazon volt, a mai napig utánozni szoktuk a furcsa hanghordozását.

Képzeljenek el egy kábé 150 centi alacsony, erősen kopaszodó, ötvenkilós, 60-65 közötti embert. Emelt fejtartásában volt valami úri gőg, magas, szenvedő, vontatott hangon beszélt, a mondatok végén mindig nyögött egyet, mint valami halálos beteg gróf. Az a-kat, e-ket pedig pont úgy torzította beszédében, mint a régi korok bemondói – „Kocsis fut bé élsőnék á célvonálon, ferrrgétégés hájszá után ő nyéri á vérrrsényt, Czuczor á második hélyézétt". Tudják, hogy volt ez, ha nem, művelődjenek Kabos-filmeken.

Imre bácsi óriási, vizenyős kék szemei még óriásibb szemgödrökben ültek. Ezekkel beszéd közben általában révetegen a távolba nézett, csak ritka alkalmakkor pillantott a beszélgetőpartnere szemébe. Olyankor is furcsán, zavarodottan tette ezt, mintha a kapcsolatteremtéssel valami védőfal sérült volna meg.

Eleinte inkább irritált az öreg, mint bírtam. Nem sokkal Imre után nekem is lett egy Puchom, amiről már írtam is korábban, de mivel nekem nem volt pénzem szerelőre, ezért csak alkatrészeket hordtam a Mladótól, meg tippekért jártam hozzá. Mladó viszont nem volt az a nyitott ember.

Az anyjával élt egy porladozó, Tusnádi utcai villában, és mivel ő maga is borzasztó öregnek tűnt, el sem tudtam képzelni, hogyan lehet, hogy még az anyja is él. Semmi nem utalt arra, hogy autószerviz működik a ház mögött: a kerítésen „Mladoniczky Imre – öntözőkészítő kisiparos" feliratú tábla állt, az autóbejárón pedig fixen odacsavarozott – „betegség miatt zárva" – tábla riasztott el bárkit attól, hogy zavarni merészeljen. Mladoniczky Imrénél tehát öntözőkészüléket nem lehet készíttetni – ez jött le egy kívülállónak.

Szűkös anyagi lehetőségeimhez képest Mladó borzalmasan drága volt. Azt a három, parányi, ezüstacél stiftet, ami a lendkereket pozicionálja a főtengelyen, majdnem annyiért adta, amennyibe egy vadiúj Polski 126-os vezérműtengely került a Mobil boltban a Liszt Ferenc téren.

Csakhogy én épp csak sejteni kezdtem akkor, mennyivel ritkább, drágább és kivételesebb autó az alig 45 ezer példányban gyártott Puch a közel négymilliónyi Fiat 500-hoz képest. Fiat-alkatrész mindig volt valahonnan, a Puchhoz mindent gyártatni kellett. Viszont az öreg még 1987-ben is elő tudott húzni új alkatrészeket a tizenöt évvel korábbi szakszervizes készletéből. Ettől még fárasztott a fellengzős dumája, idegesített, hogy csak ritkán mesélt el szerelési trükköket, ráadásul minden alátét miatt ott kellett nála töltenem vagy egy órát, amiből ötvenkilenc perc üresjárat volt.

De ahogy egyre jobban konyítani kezdtem a Puchokhoz (nem mintha abszolút értékben értenék hozzájuk, csak onnantól hozzá tudtam szólni ahhoz, amit beszélt), lassan befogadott. 1990-ben átvettem Imi barátom addigra rendesen lerohasztott, fent említett kék Puchját, és már némi rutinnal a hátam mögött nagygenerálba fogtam. A kaszni valahol Zsámbékon túl készült, az alapozást, kittelést, becsiszolást, alváz- és üregvédelmet, fényezést én kiviteleztem. Utóbbit egy svájci, rezgőnyelves kerítésfestő köpedelemmel, ami lényegében úgy működött, mint valami paintball-puska. Festék-bolygókat lövöldözött a terítendő felület felé, és ha a lötty elég jó volt, terült, ha nem, foltos lett. Motort is generáloztam, meg féket, csapágyakat. Bovdeneket cseréltem, függőcsapszeget csináltattam.

Az oldalról ajánljuk

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

5 órája
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46