Nem is magas a magyar regisztrációs adó
Bármiről is legyen szó, mániákusan szeretünk keseregni. Bezzeg Ausztriában milyen nagy a rend, Svédországban milyen jó a közbiztonság, Angliában milyen pompás a gyep. Miért nem a dán adórendszert emlegetjük, ami megtriplázza egy új autó árát?
Bosszankodtunk és örömködtünk már kedvenc sarcunk, a regisztrációs adó körül, körbejártuk a szalonkedvezmények titokzatos világát, de arról eddig kevés szót ejtettünk, milyen egyéb adóterhek miatt kerül egy új autó annyiba, amennyibe. Mennyit kell csengetnünk az államkasszába, ha újautó-tulajdonosok szeretnénk lenni, és egyáltalán, hogy állunk sokat szidott tarifarendszerünkkel a nemzetközi mezőnyben?
Alapvetően nem olyan rosszul, mint gondolnánk. Először azzal kell tisztában lennünk, hogy az új autók árába foglalt adók közül nem a rendkívül népszerű regadó a legnagyobb tétel, hanem az ÁFA. Persze a forgalmi adó azért általános, mert néhány kivételtől eltekintve mindenre ki kell fizetni, de ahhoz képest, mennyi balhé volt már a regisztrációs díj körül, az ÁFÁ-t még csak rutinból sem szidjuk. Pedig alig akad autó, amelynél ne lenne magasabb az árajánlatokban előszeretettel külön tételként feltüntetett regadónál.
A szemléltetés kedvéért önkényesen kiválasztottam három, többé-kevésbé közkedvelt típust, melyek árát tortaszeletekre bontva megállapíthatjuk, hogy a kifizetett vételár mintegy 25-30 százalékával gyarapítjuk az államháztartást, legyen szó egy dőzsölő BMW X3-asról (regisztrációs adója 2,23 millió) vagy egy szerény Suzuki Swiftről (regisztrációs adója 360 ezer). Az új autó árához képest elhanyagolható, pár ezer forintos termékdíjakat ezúttal nagyvonalúan figyelmen kívül hagytam.
Hogy életszerűek legyenek a példák, nem a fapados modelleket vettem alapul, hanem a Swift esetében a húszéves jubileumi, akciós ajánlatot, metálfénnyel (listaár: 3,085 millió), a minden összehasonlításból kihagyhatatlan Golfnál az 1,4-es TSI-t, R-Design csomaggal (akciós ár: 5,066 millió), a BMW X3-as esetében pedig a Winkler által tesztelt, bőkezűen felextrázott xDrive 35i-t (listaár, kerekítve: 23 millió). Elő lehetne rángatni szélsőségesebb típusokat is, de ebből a hármasból kiderül, hogy egy kiadós alku után nagyjából az átutalt összeg kétharmada marad a kereskedőnél – mindegy, hogy kisautóról vagy luxus-SUV-ról van-e szó.
Suzuki Swift | |
|
|
|
|
Nettó ár | 2 179 200 Ft | 71% |
ÁFA | 544 800 Ft | 18% |
Regadó | 361 000 Ft | 12% |
Bruttó vételár | 3 085 000 Ft | 100% |
|
|
|
Volkswagen Golf | |
|
|
|
|
Nettó ár | 3 764 000 Ft | 74% |
ÁFA | 941 000 Ft | 19% |
Regadó | 361 000 Ft | 7% |
Bruttó vételár | 5 066 000 Ft | 100% |
|
|
|
BMW X3 | |
|
|
|
|
Nettó ár | 16 616 000 Ft | 72% |
ÁFA | 4 154 000 Ft | 18% |
Regadó | 2 230 000 Ft | 10% |
Bruttó vételár | 23 000 000 Ft | 100% |
Más kérdés, hogy ebből mennyi a haszon, illetve mekkorát kaszál az importőr, de ha még hozzávesszük a szállítást, a be- és kicsomagolást és minden járulékos költséget, végül az jön ki, hogy a gyárkapun kiguruló autó legfeljebb a felébe kerülhet annak, mint amit a szalonban kifizetünk. És ezen még jócskán keres a gyártó. Nyilván megvan az oka, miért nem adják olcsóbban az autót a gyárkapunál, miért nincs autós outlet és webshop - egyelőre.
Ha már elfogadtuk, hogy az autó árának legalább a felét a közvetítőknek és az államnak fizetjük ki, csak bujkál bennünk a kíváncsiság, máshol mi a helyzet.
Tévedés, hogy máshol nincs regisztrációs adó jellegű sáp. Egyből a szomszédos Ausztriában ott a Normverbrauchsabgabe, a NoVA, ami az autó névleges fogyasztásától és néhány egyéb tényezőtől függ. A példaként felhozott Golf 1,4 TSI esetében ez a nettó ár 6%-a. Mivel az osztrák forgalmi adó, a Mehrwertsteuer (MWSt) a miénknél kicsit alacsonyabb, 19%, egy önkényesen felkonfigurált, hétköznapi Golf 24 687 eurós vételárának csak mintegy 20%-a megy az osztrák levesbe, ha a felülről számolt százalékértékek logikáját követjük.
VW Golf, Ausztria | |
|
|
|
|
Nettó ár | € 19 783 | 80% |
ÁFA | € 3 957 | 16% |
Regadó | € 947 | 4% |
Bruttó vételár | € 24 687 | 100% |
Hogy ennek ellenére miért nem olcsóbb a Golf Ausztriában, azzal függ össze, hogy az autók árképzését mindig a helyi piachoz igazítják, ezért az egyes EU-tagállamok között nem ritka a 30%-os eltérés sem, ha a nettó árat nézzük.
Épp ezért Dánia az első számú szürkeimport-forrás, mivel ott az új autókat nem csak 25%-os forgalmi adó, de bizonyos érték felett 180%-os büntetőadó is sújtja. A nettó árak általában szemtelenül alacsonyak a dánoknál, mégis inkább sajnálkozva nézünk rájuk, hiszen ugyanaz a BMW X3-as,amely
BMW X3, Dánia | |
|
|
|
|
Nettó ár | kr 295 213 | 33% |
ÁFA | kr 73 803 | 8% |
Regadó | kr 531 383 | 59% |
Bruttó vételár | kr 900 400 | 100% |
alapára nálunk minden közteherrel együtt mintegy 17 millió, ott közel 32 millió forintnak megfelelő dán koronába kerül. Nem csoda, hogy Dániában őrületes veteránok vannak – kicsit jobban megbecsülik az autókat.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!