Aranyigazság, hogy egyedül még soha, senki nem lett világbajnok a Forma-1-ben. Összeszedtük a tíz legfontosabb embert, akik a vasárnap óta immár kétszeres világbajnok Sebastian Vettel karrierjét egyengették, egyengetik. Az is kiderül, ki a fene az a Tommi Pärmakoski, akit Seb külön kiemelt a suzukai nyilatkozatában.
Mindenki tudja, hogy Dietrich Mateschitznek és jobb kezének, a sanda nézésű Helmut Markónak elévülhetetlen érdemei vannak abban, hogy tudatos munkával, pénzt és energiát nem sajnálva felfedezték a világ autóbolond részének Sebastian Vettelt, és egyengették az útját a csúcs felé. De a Red Bull vezetői mellett vannak még néhányan, akik sokat tettek és tesznek azért, hogy Seb ilyen fiatalembertől még nem látott magasságokba juthatott a sportágban. Lássuk, kik ők!
1. Norbert Vettel, az apa
A csendes, visszahúzódó apa – aki vasárnap elpityeredett, miközben a német RTL-nek nyilatkozott – szerepét aligha kell részleteznünk. Legyen elég annyi, megtette a magáét azért, hogy a kis Sebastian világra jött a mannheimi klinikán, 1987. július 3-án.
2. Dietrich Mateschitz, a Red Bull alapítója, az RBR tulajdonosa
Herr Mateschitz az 1980-as években üzletemberként sokat utazott Délkelet-Ázsiába, ahol gondot fordított arra, hogy ellesse a helyi távolsági busz- és kamionsofőrök titkát, mi tartja őket ébren akár 48 órán át? Így kaparintotta meg a helyi kratingdaeng (energiaital) receptjét, amelyet némi cukor hozzáadásával Ausztriában gyártani és forgalmazni kezdett. A ma már mindenki által ismert sárga löttyöt azután Salzburg jelképéről, a szárnyas bikáról Red Bullnak nevezte el. Véletlen egybeesésés, hogy Európa első energiaital-gyárát éppen 1987-ben, Vettel születésének évében alapította.
3. Dr. Helmut Marko, a Red Bull Racing pilóta-szaktanácsadója
A nem éppen barátságos természettel, viszont a fiatal tehetségek kiszúrásához kiváló szemmel megáldott osztrák a Red Bull szürke eminenciása. Herr Mateschitz meghosszabbított jobb keze a világ versenypályáin. Igaz, csak egy szemmel, hiszen Dr. Marko bal retináját az 1972-es Francia Nagydíj óta (amikor Ronnie Peterson Lotusa egy kavicsot vert fel előtte a pályán, egyenesen a szerencsétlen osztrák szemébe) üveggolyó helyettesíti. Ő szemelte ki a kis Sebastiant még gokartos korában, ő szorgalmazta, hogy vegyék fel a Red Bull Akadémiára juniorpilótának, támogassák a karrierjét. Seb azóta minden egyes befektetett eucentet sokszorosan megtérített, Marko elve pedig (Red Bull-palántákat a Red Bull-kocsikba!) sikerei révén visszaigazolást nyert.
4. Christian Horner, a csapatvezető
Horner egykor maga is remek autóversenyző volt, a Formula-3000-ben is versenyzett, de ahogy annak idején Paul Stewart (Sir Jackie fia), úgy ő is képes volt idejében belátni, hogy az igazi karrier nem pilótaként, hanem csapatvezetőként várhat rá. Az Arden Racing csapatfőnökeként számos sikert ért el a kisebb szériákban, majd amikor szponzora, a Red Bull eldöntötte, hogy beszáll az F1-be, Hornert kérték fel csapatvezetőnek. 2005-ben, 32 évesen minden idők legfiatalabb F1-es csapatfőnöke lett, így aztán nem esett nehezére elfogadni a Red Bull játékszabályait: minél fiatalabb egy pilóta, annál jobb! Az elmúlt két évben gyakran kellett igazságot tenni Vettel és Mark Webber házi perpatvarjaiban. Amikor Helmut Marko látványosan Vettel mellé állt (Isztambul, 2010), akkor Horner Webber pártját fogta, bölcsen gondoskodva a csapaton belüli egyensúlyról.
5. Adrian Newey, a főtervező
Hivatalos titulusa szerint „a Red Bull Racing technikai igazgatója", minden idők talán legjobb tervezőmérnöke, aki saját bevallása szerint még zuhanyzás közben is a kocsi paraméterein agyal. A March, a Williams és a McLaren hajdani sikerkovácsa becslések szerint legalább fél másodpercet jelent körönként a csapatnak, amelynek zsoldjában áll. A kinézete alapján leginkább Hókuszpókra emlékeztető, kopaszodó mérnököt még senki sem hallotta szitkozódni vagy emelt hangon beszélni, viszont – nincs rá jobb szó – egy istenverte zseni. Lassan kezdi megszokni, hogy az eredményhirdetések után Vettel meglepi egy kiadós pezsgőfröccsel a dobogón, amit egyre jobb részidőkkel dörzsöl ki a szeméből.
6. Guillaume „Rocky” Rocquelin, a versenymérnök
A szinte kimondhatatlan nevű („gijom roklen"-nek kell ejteni) francia mérnök leírhatatlanul fontos szerepet játszik Sebastian sikereiben. Az autó egyes részein dolgozó mérnökök és szerelők, valamint Vettel beszámolói alapján ő dönti el, min és mennyit állítsanak, hogy az RB7 még gyorsabb, stabilabb legyen. Ő javasolja a depófalnál mellette ülő Christian Hornernek, hogy a szektoridők alapján érdemes-e már feltenni a vizes gumikat, vagy még két kört le lehet húzni a pályán az intermediate-tel. Rocky és Sebastian a verseny rajtja előtt félórával kezdik a rádiós egyeztetést, együtt állítják be a kuplung fogáspontját, ami kulcsfontosságú a jó rajt érdekében. A francia mérnök gondoskodása a leintés utánig tart, amikor rászól Seb fülére: ne felejtsen el kipilickázni a pálya szélére, hogy még több súlynövelő gumidarabkát szedjen fel a kerekekre.
7. Kenny Handkammer, a főszerelő
Egyike a Vettel-sikersztori meg nem énekelt hőseinek. Egy nagyon fontos ember a háttérből, aki sohasem nyilatkozik (mert nem nyilatkozhat, és különben is, ő a szerelők nyelvét érti), sosem szerepel a kamerák előtt - de nélküle egy métert se menne az autó. Miután leinfózza Sebastiant az edzések, vagy a verseny után, ő osztja le a feladatokat a kocsi alkatrészeire delegált szerelőknek: kicsit állítani kell a differenciálművön, vegyék 2,4 fokkal kisebbre az első-középső légterelő dőlésszögét, vagy éppen szereljék át a benzin-levegő szabályozó tekerőgombját a kormány bal oldaláról a jobbra, mert Sebnek úgy jobban kézre áll. A világbajnok azonban róla és társairól sem szokott megfeledkezni: a leintés után megszokott „Thank you, guys, all of you!" kifejezésben ő is benne van.
8. Britta Roeske, a PR- és sajtófelelős
Sebastiannak köztudottan nincs menedzsere, de azért barokkos túlzás lenne azt állítani, hogy minden ügyes-bajos dolgát egymaga intézi. Ahogy Michael Schumacher oldalán gyakran feltűnik Sabine Kehm, úgy Vettelt is (kellemes) árnyékként követi a Red Bull sajtóosztályának csinos munkatársa, Britta Roeske. A szőke német bombázó megjelenésére jellemző, hogy holland kollégám, Hans (akinek ez az első szezonja F1-es tudósítóként) monzai edzéstudósításának jelentős részében azt találgatta, vajon a munkakapcsolaton kívül fennáll-e intimebb viszony Britta és Sebastian között? Mert hogy Hans szerint bizony indokolt lenne… Britta azonban ennél sokkal intelligensebb és finomabb hölgy: pontosan tudja, hol a határ, mennyit bír Sebastian (mármint, interjút adni). Csak akkor törik el nála a mécses, amikor a kis Vettel világbajnok lesz, mint tavaly Abu-Dzabiban vagy idén Suzuka után láthattuk.
9. Tommi Pärmakoski, az erőnléti edző
A tejfelszőke finn fiatalember mindent megtesz, hogy egy szürke eminenciásként a háttérben maradjon, alig engedi magát lefotózni (ezen a képen jobb szélen látható). Még fiatalabb korában jégkorongkapus akart lenni, védett is a finn másodosztályban, később hazája női válogatottjának edzője lett. 2009 óta csak Sebastian dolgaira (erőnlét, étrend, lelki egyensúly) figyel, ő mondja meg a világbajnoknak, mikor, mit és mennyit ehet-ihat, és mikor kell lefeküdnie. Vettel szerint úgy élnek együtt ebben a világutazó vándorcirkuszban, mint a házastársak. Nem véletlen, hogy a suzukai világbajnoki nyilatkozatában egyedül őt emelte ki s dicsérte pirulásig, sok millió tévénéző füle hallatára…
10. És nem utolsósorban: a rajongók
Ahogy nincsenek rajongók sztárok nékül, úgy igaz fordítva is: nincsenek sikeres versenyzők rajongótábor nélkül. A hivatalos Facebook Sebastian Vettel Fan Clubnak több mint félmillió tagja van, és ez a szám a vb-duplázás után várhatóan exponenciálisan növekszik majd. Magyarországon is tekintélyes rajongótábora van a „kölyöknek", az elvakultságuk pedig semmivel sem marad el németországi, japán vagy éppen ausztrál elvtársaikénál. Végre valami, amiben már elértük az EU színvonalát!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
