402 forintos átlagárú benzinnel és 420 körüli dízellel köszöntjük az idei évet – de nem áll meg itt a szokásos autóssanyargatás.
Megszokhattuk az elmúlt pár évtizedben, de azért újra és újra rosszul esik szembesülni azzal, hogy a költségvetési lyukak elsődleges foltozóvargái az autósok. Fizetünk üzemanyag adótartalmával, az illetékekkel, gépjárműadóval, kötelező biztosítással, de a költségvetés egy átkozott dobozos Barkas – mindent elnyel, és mégis kong az ürességtől.
A benzin és a gázolaj árának emelkedése persze viszi magával az autógáz és az etanol árát is. Előbbi 300 Ft, utóbbi 210 Ft körüli literáron mozog. A tankoláson így egyre nehezebb spórolni, legfeljebb takarékosabb autóra válthatunk. A regisztrációs adó csökkenésével még akár jól is járhatunk, a vagyonszerzési (közismertebb nevén átírási) illeték azonban meglepetést okozhat: az új, vagy fiatal autót vásárlók a tavalyihoz képest akár több, mint kétszeres díjat fizethetnek.
Regisztrációs adó 2012-ben
Emissziós besorolás / Motorméret | 11 felett (Euro5, Euro6) | 9-11 (Euro4) | 6-8 (Euro3) | 4 (Euro2) | 4 alatt (Euro2 alatt) |
Benzines 1100, dízel 1300 cm3-ig | 45 000 | 180 000 | 270 000 | 360 000 | 540 000 |
Benzines 1101-1400, dízel 1301-1500 cm3-ig | 65 000 | 260 000 | 390 000 | 520 000 | 780 000 |
Benzines 1401-1600, dízel 1501-1700 cm3-ig | 85 000 | 340 000 | 510 000 | 680 000 | 1 020 000 |
Benzines 1601-1800, dízel 1701-2000 cm3-ig | 135 000 | 540 000 | 810 000 | 1 080 000 | 1 620 000 |
Benzines 1801-2000, dízel 2001-2500 cm3-ig | 185 000 | 740 000 | 1 110 000 | 1 480 000 | 2 220 000 |
Benzines 2001-2500, dízel 2501-3000 cm3-ig | 265 000 | 1 060 000 | 1 590 000 | 2 120 000 | 3 180 000 |
Benzines 2500-3000, dízel 3001-3500 cm3 felett | 400 000 | 1 600 000 | 2 400 000 | 3 200 000 | 4 800 000 |
Benzines 3000 felett, dízel 3500 cm3 felett | 400 000 | 1 600 000 | 2 400 000 | 3 200 000 | 4 800 000 |
Villanyautók | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Hibridek | 76 000 | 76 000 | 76 000 | 76 000 | 76 000 |
Átírási illeték 2012-ben (Ft/kW) | |||
kW | 0-3 év | 4-8 év | 8 év felett |
0-40 | 550 | 450 | 300 |
41-80 | 650 | 550 | 480 |
81-120 | 750 | 650 | 550 |
120- | 850 | 750 | 650 |
A cégautók adója is változik, természetesen felfelé. A korábbiakkal ellentétben nem a hengerűrtartalom, hanem a teljesítmény és az emissziós norma alapján kell kalkulálni, és negyedévente kell fizetni.
Cégautó-adó 2012 [Ft/hó]
Teljesítmény (kW/LE) | 0-4 osztály (Euro2, vagy rosszabb) | 6-10 osztály (Euro3, Euro4) | 5-9, 14-15 osztály (Euro5, vagy jobb, gáz-, villany- és hibrid hajtásúak) |
0-50 kW / 0-68 LE | 16 500 | 8 800 | 7 700 |
51-90 kW / 69-122 LE | 22 000 | 11 000 | 8 800 |
91-120 kW / 123-163 LE | 33 000 | 22 000 | 11 000 |
121 kW / 164 LE felett | 44 000 | 33 000 | 22 000 |
Az úthasználati díjak sem maradtak érintetlenül. Mától megszűnt a négynapos pályahasználati díj, ezentúl a legkisebb időtartam, amelyre jogosultságot vásárolhatunk, tíz nap. Ennek ára is emelkedett persze, így legalább 2975 Ft-ot kell kicsengetnie annak, aki a messze földön méltán híres honi autópálya-hálózat fizetős szakaszait szeretné használni. A tíznapos díjjal egyébként az osztrák rendszerhez igazodunk – legalábbis időben, árban ugyanis jóval mögöttünk járnak, különösen a már megépített autópályák kilométereire vetítve. Az éves matrica díjának belengetett csökkenése természetesen elmaradt.
Kat. | 1 napos | 4 napos | 10 napos | Havi | Éves |
D1 | - | MEGSZŰNIK | 2975 Ft | 4780 Ft | 42 980 Ft |
D2 | 3375 Ft | - | 8255 Ft | 13 970Ft | 123 975 Ft |
D3 | 3375 Ft | - | 12 600 Ft | 20 370 Ft | 184 985 Ft |
D4 | 3375 Ft | - | 15 875 Ft | 25 785 Ft | 234 950 Ft |
A minden autóra kivetendő útdíj bevezetését egyelőre megúsztuk – de ne legyenek túlzott reményeink, 2012 még tartogathat meglepetéseket.
Nem szigorúan az autózáshoz kapcsolódó változás az ÁFA emelkedése – érinti azonban az alkatrészeket, kemikáliákat, a javításhoz, karbantartáshoz kapcsolódó szolgáltatások többségét is. A magas euro-árfolyam miatt az elmúlt év végére egyébként is radikálisan emelkedtek az import alkatrészek árai, erre rakódik még rá az az átkozott két százalék. Újra megjelenik ráadásul a környezetvédelmi termékdíj például az ólomakkumulátoroknál, kilogrammonként hatvan forint terheli ezek nettó árát.
Komoly aggodalmakat keltettek a baleseti adóról szól első hírek, hiszen az éves KGFB-re rakódó 30%-os plusz adótartalom a legtöbb autósnak komoly tételt jelenthetett volna – és akkor még nem említettük, hogy az évek óta B10-ben pihenő sofőröket mennyire etikátlan ilyesmivel sarcolni. Meglepő módon azonban a biztosítók átlagosan nagyjából ennyivel csökkentették az éves díjakat, így – szerencsés biztosítóváltással – akár az is előfordulhatott, hogy valaki a baleseti adóval együtt is a tavalyinál olcsóbban szerződött le erre az évre. Felvetődik persze, hogy ha ilyen arányú díjcsökkentésre voltak képesek a biztosítók, mekkora profitot hozhatott a KGFB-üzletág az elmúlt években...
Fontos tudni, hogy az évközi szerződéssel rendelkezők (tehát akik nem novemberben váltottak biztosítót) nem mentesek a baleseti adó megfizetése alól. A 2012. január 1. és az évforduló közötti időszakra nekik is fizetniük kell – az éves baleseti adó időarányos részét.
Szigorodnak a szabálysértési bírságok is, érdemes tehát az eddiginél is nagyobb figyelemmel közlekedni. A bírság minimuma háromról ötezer forintra, felső határa pedig 150000-ről 300000-re nő. A nem fizetők ezentúl elzárással vagy közmunkával is sújthatóak, a visszaeső szabálysértők pedig – akik fél éven belül harmadszorra is szabálysértésen érnek – szintén elzárhatóak, sőt, a vezetéstől való eltiltással is büntethetőek.
A rendőrség az eddigiektől eltérően minden szabálysértésre szabhat ki helyszíni bírságot, ennek értéke az eddigi 3-20 ezer forintról 5-50 ezer forintra (visszaeső esetében 70 ezer forintra) nő. A szabálysértésekre vonatkozó törvénymódosítás 2012 április 15-től lép érvénybe.
Mentősáv
A magyar KRESZ idénre – meglepő módon – nem változott, Ausztriában azonban az odautazó magyarok számára fontos újdonság, hogy torlódás esetén a két-, vagy többsávos utakon úgynevezett „mentősávot” kell kialakítaniuk az autósoknak, hogy baleset esetén a mentőautók gyorsabban célhoz érjenek. Ilyen esetekben a kétsávos utakon a belső sávból balra, a külsőből jobbra kell lehúzódni, szükség esetén a leállósávot is igénybe véve. Három-, vagy többsávos úton a mentősávot a legbelső és az attól jobbra eső sáv között kell kialakítani. Érdemes ezt a szabályt észben tartani az oda utazóknak, hiszen akár 2200 eurós bírsággal is díjazhatják az új szabály megsértőit.
A végére azért akad jó hír is. A Totalcar népi kezdeményezésének eredményeképpen a B kategóriás jogosítvánnyal már rendelkező vezetők számára egyszerűsített képzési és vizsgáztatási eljárást vezettek be az A1 járműkategóriás jogosítvány megszerzéséhez. Az elméleti oktatás kötelező óraszáma ebben az esetben 2, a gyakorlati oktatásé 3 lett, így – elméletileg – az A1 kategória akár egy délután alatt is megszerezhető. Reméljük, az alacsony óraszámhoz illő alacsony tanfolyami díjakkal jelentkeznek majd az iskolák.
Szintén pozitív változás lehet a jogosítvánnyal csak most kacérkodók számára, hogy megszűnt a rutinvizsga, illetve összeolvad a forgalmi és a biztonságos üzemeltetés-vizsgával. Ezentúl az önálló autóvezetés előtti utolsó állomás hatvan percig tart majd, ebből ötven percen át kell bemutatnia a jelöltnek az elsajátított vezetői tudását, a maradék időben pedig a vizsgabiztos tehet fel zavarba ejtő kérdéseket az indulás előtt elvégzendő teendőkről, vagy az alkalmazandó guminyomásról.
Akad tehát változás bőven, de ne legyünk túl optimisták – kalandos évünk lesz idén, számíthatunk még meglepetésekre 2012-ben is.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!