A rendőrök a rajzból értenek
Bizonyára izgalmas állománygyűlések zajlanak mostanában a rendőrségnél, illetve a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál. Jó volna tudni, mennyit képesek felfogni a nagy rendszámvadászat lényegéből azok, akiknek az út szélén állva kell eldönteniük, kit büntetnek meg 800 ezerre és kit engednek el.
A hivatal megint maszatol, csuktam be három perc után a NAV legutóbbi válaszlevelét. A kérdéskör nem volt bonyolult, mégis eltelt pár nap, mire sikerült összedobniuk a sablonválaszt. Főként azt szerettem volna tudni, hogy mire alapozzák a becslést, mely szerint 40 ezer, illegálisan használt külföldi rendszámú autó garázdálkodik Magyarországon. Akárhogy kutakodtunk ugyanis az ügyben, mindig ugyanoda jutunk: ez is egy ordas nagy blöff, mint a tavaly őszi hír, amelyben még 10 ezer autóról volt szó. Megkérdeztem, hol várhatóak ellenőrzések a közeljövőben, de erre csak azt válaszolták, hogy ott, ahol fokozottan lehet számítani az adóelkerülési szándékkal külföldi rendszámmal közlekedőkre. Gondolom, az alföldi tanyavilágban élők most fellélegeztek.
A NAV mentségére szolgáljon, hogy a március 1-jén az MTI által kiadott, országos tavaszi rendszámrazziáról szóló közleménynek csak egy része származik a hatóságtól, a többi egyszerű fikció. Ha jól számolom, összesen tizennégy híroldalon olvasható a népszerű sületlenség. Nem csak a stadionnyi adócsaló autós víziója volt tetszetős, hanem a köré eszkábált, kiesett gépjárműadó-bevétel elmélete is. Így az avatatlan szemlélő azt hihette, a nemzetgazdaságot súlyosan érintő jelenség ellen küzd a kormány.
Az adóhatóság azt írja: „A NAV és a rendőrség sem vezet nyilvántartást a külföldi forgalmi rendszámos gépjármű közlekedőkről. Ez azért is lehetetlen, mivel hazánk Európai Uniós illetve Schengeni egyezményhez történő csatlakozását követően a vámellenőrzések és a személyellenőrzések az EU belső határain megszűntek. Ebből adódóan nem lehet megállapítani a bevételkiesés összegét sem, mivel becslés sincs, mennyi külföldi rendszámos gépjármű közlekedik Magyarországon.”
Hiszek a NAV-nak, náluk jobban senki nem képes összefoglalni, miért necces ez a magyar rendszám-külföldi rendszám, magyar autós-külföldi autós história 2012-ben, az Európai Unióban. Senki nem tudhatja tehát, hogy hány autót használnak ma itthon illegálisan, külföldi rendszámmal. Az ellenőrzési hullám akár hónapokig is eltarthat, nem árt felkészülni.
Tehát külföldi rendszámú autót az a magyar állampolgár vezethet itthon, aki:
- rendelkezik bejelentett külföldi tartózkodási hellyel és ezt a tényt külföldi hatóság által kiállított igazolvánnyal (közokirattal) igazolni tudja, vagy
- rendelkezik az üzemben tartó által kiállított, a birtokba adás időpontját megjelölő hozzájárulással (magánokirattal), amely alapján megállapítható, hogy a járművet Magyarországon egy napnál rövidebb ideig használja, vagy
- rendelkezik a munkáltatója által kiállított olyan munkáltatói igazolással (magánokirattal), amely alapján megállapítható, hogy rendszeres munkavégzésének helye külföldön van. A rendszeres külföldi munkavégzés céljából használt külföldi rendszámú gépjármű esetén elsősorban a külföldi munkavégzés tényét, annak helyét, gyakoriságát, időtartamát kell igazolni, hogy a hatóság a maga következtetését a rendszeresség tekintetében levonhassa, és nem azt, hogy a járművezető a külföldi járművet rendszeres munkavégzés vagy munkába járás miatt használja.
Korábban megírtuk, hogy aki csak azért váltotta ki a külföldi rendszámot az autójára, hogy többé ne legyen gondja a magyarországi adóval, ingyenesen használhassa az autópályákat, illetve szeret büntetlenül gyorshajtani és korlátlanul parkolni, az csal. Az ellenőrzéseket, a minden szabálysértési kategóriánál magasabb bírságokat és a bűnbánók számára kínált kedvezményes regisztrációs adót kitaláló minisztérium viszont nem gondolt azokra, akiknek eszük ágában sem volt törvényt sérteni. Ők vannak most nehezebb helyzetben. Vajon hogyan fér össze a jogalkotói fejekben, hogy aki itthon lejárt forgalmival autózik, 50 ezer forintos bírságra számíthat, aki pedig külföldi rendszámmal, minimum 200 ezerre?
Bajba kerültek a magyar-külföldi vegyes házasságban élők, a külföldön ideiglenes lakcímmel rendelkező munkavállalók és diákok, de ugyanígy szívhatják a fogukat azok a határon túli magyarok is, akik könnyített eljárásban megkapják a magyar állampolgárságot. Kellemetlen lesz ezt nekik elmondani, nem?
Mivel a külföldi rendszámú autó használatának jogszerűségét az autósnak a helyszínen kell bizonyítania, megeshet, hogy még azoktól is elveszik a rendszámot, akiknek van igazolásuk, de nincs hiteles fordításuk. A rendőrnek nem kötelessége elfogadni az idegen nyelven kiállított papírt. Persze az sem egyértelmű, hogyan tudná ellenőrizni annak hitelességét a helyszínen.
Íme, itt a séma, amelyet a rendőrök és a vámosok kaptak, hogy akár az út szélén állva is el tudják dönteni, foganatosítsanak-e intézkedést, vagy inkább hagyják az egészet a francba, hogy megússzák a hosszú papírmunkát, ami a rendszám leszerelésével és az okmányok elvételével jár:
Ha mégis belemennek a játékba, és elkezdik az eljárást, írhatják a hazaútra szóló útvonalengedélyt az autósnak, és szabhatják a bírságot. Az előbbit biztosan érdeklődve lapozgatja majd az a külföldi rendőr, aki megállítja a „telephelye” felé igyekvő, frissen megalázott vezetőt. De semmi gond, a büntetést külföldön egyelőre úgysem tudják behajtatni a magyar hatóságok. Maximum elpostázzák a csekket az autó beszedett papírjaival együtt. Addig is eltelik majd néhány hét.
Mit tehet a megszívatott autós? Egyelőre nem sokat. Böngéssze a hiteles fordítóiroda honlapját az árakért és a rendőrségét a további információkért, ha alaposan fel akar készülni az igazoltatásra. Akkor is szerezzen be magyar nyelvű igazolást és engedélyt az autójához, ha csak egy napig tartózkodik az országban. Ezután reménykedjen, hogy az ombudsmani jelentés hatására meggondolják magukat a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban, és módosítják a jogszabályt, hogy véget érjen a külföldi rendszámmal közlekedő magyar autósok vegzálása.
Az állami hivatalokban is tudják jól, ha nem gondolják újra a játékszabályokat, két út áll előttük. Az ombudsman az alkotmánybíróságra küldheti az ügyet, ahol egyszerűen hatályon kívül helyezhetik a Közúti közlekedésről szóló törvény külföldi rendszámú járművekre vonatkozó részét. A másik még ennél is sokkal kellemetlenebb. Ha az ügy eljut a Luxemburgban működő Európai Bíróságra, ott jó eséllyel az uniós alapjogokba ütközőnek találják majd a kretén módszert, amellyel Magyarországon adócsalókra és állítólagos milliárdokra vadásznak a hatóságok. Ebben az esetben újabb pofon jöhet, az biztosan fájni fog, ám ezúttal nem az autósoknak kell majd odatartaniuk az arcukat.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!