Rogán nem ismeri a rendszámtörvényt

2012.05.06. 07:02

A kormánypárti képviselő szerint még most sem elég kemény a külföldi rendszámú autók magyarországi használatára vonatkozó jogszabály. Még nyilatkozott is az ügyben. A hangvétel kemény, ahogy kell. Kár, hogy egyetlen bekezdésen belül kétszer is téved.

Érdeklődéssel olvastuk a vezess.hu külföldi rendszámú autók magyarországi használatával kapcsolatos cikkét. A szerző azt írja, három minisztériumban törik a fejüket egyszerre, miután Szabó Máté, az Alapvető Jogok Biztosa több mint két hónapja kiadott jelentésében megállapította: a hatóságok jogellenesen fenyegetik és büntetik a külföldi rendszámú autók használóit, akiket valamiért adócsalónak találnak az igazoltatáskor. Állítólag módosítani fogják a jogszabályt, de ez csak folyosói pletyka, senki nem nyilatkozik, névvel legalábbis nem. Izgatottan várjuk a konkrétumokat, de ez most mindegy is.

Mivel az elmúlt fél évben a beígért hatósági keménykedés és az ezzel kapcsolatos jogszabály-változás kapcsán a Totalcar olvasói tavaly nyár óta folyamatosan követhették e különös történet fejleményeit; lehetséges, hogy ők most többet tudnak erről az egészről, mint azok a politikusok, akik még a jelenlegi törvényt is túl engedékenynek gondolják.

Rogán Antal fideszes országgyűlési képviselő, akitől például korábban az autók regisztrációs adójának csökkentéséről szóló, év végén elfogadott egyéni indítvány is származott, a Parlament Gazdasági Bizottságának elnökéként vállaltan a rendszámszabályok szigorítása mellett áll. Legutóbb május 3-án nyilatkozott rendszámügyben. Állításai közt többeknek feltűnhetett néhány érthetetlen részlet.

Rogán azt írja: „...ha csak néhány napra látogat haza a külföldön dolgozó magyar állampolgár külföldi rendszámú autójával, akkor a 30 napos szabály természetesen kezeli a problémát (ti. a külföldi rendszámhasználatét). Akik ennél hosszabb ideig vannak az országban, azok életvitelszerűen tartózkodnak itt, rájuk pedig meggyőződésem szerint a fentiek érvényesek.”

A közúti közlekedésről szóló törvény idevágó passzusában január elseje óta sehol nem írnak erről a 30 napos szabályról. Miért? Mert megváltoztatták. Ittolvasható az ezt kezdeményező módosító javaslat, és itta törvény. Mindkét szövegben a 25/B paragragus az izgalmas. Már az igazoltató rendőrök, és a március elsején országos rendszámrazziára küldött adóellenőrök számára készített folyamatábra is mást mutat. Ahol régen 30 nap szerepelt, ott most abban is egy napot írnak.

Így, aki nem tudja okirattal és annak hiteles fordításával igazolni, hogy csak egy napnál rövidebb ideig autózik az országban akár saját, akár más tulajdonában lévő, külföldi rendszámú járművével, illetve nincs egyéb mentesítő körülménye, például nem tud felmutatni a külföldi tartózkodási helyéről szóló igazolást, vagy nem tudja egy eredeti okirattal és annak hiteles fordításával igazolni, hogy az autót rendszeres külföldi munkavégzés céljából használja, bajban van. Ez így elég kemény? A biztonság kedvéért mellékeljük az új segédletet.

Rogán szerint, aki 30 napnál hosszabb ideig tartózkodik az országban, az már életvitelszerűen teszi ezt. Ezzel szemben például az 1992. évi LXVI. törvény a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról azt írja, hogy:

"A polgár lakóhelye: annak a lakásnak a címe, amelyben a polgár él. A lakcímbejelentés szempontjából lakásnak tekintendő az az egy vagy több lakóhelyiségből álló épület vagy épületrész, amelyet a polgár életvitelszerűen otthonául használ, továbbá - a külföldön élő magyar és nem magyar állampolgárok kivételével - az a helyiség, ahol valaki szükségből lakik, vagy - amennyiben más lakása nincs - megszáll. A polgár tartózkodási helye: annak a lakásnak a címe, ahol - lakóhelye végleges elhagyásának szándéka nélkül - három hónapnál hosszabb ideig tartózkodik."

Túlságosan nyakatekert ez így? Nem csodálkozunk, sőt, már értjük, miért nem reagált a szokásos hatvan napon belül Szabó Máté jelentésére egyik érintett minisztérium sem. Ám, hogy tovább kéne szigorítani egy törvényt, azért nem hinnénk. Ezen érdemes volna rágódni még egy kicsit.

Szintén január óta mentesülnek az útszéli kínzás alól azok is, akik igazolni tudják, hogy már befizették a regisztrációs adót. A fenti ábra új eleme az erre vonatkozó kitétel is, közvetlenül az oldal tetején. Nocsak. A sok erkölcsi hablaty és a nagy löttyös indulat hátterében az a vágy áll, hogy minden magyar autós fizessen regadót? Még az is, akinek esze ágában sincs magyar rendszámot szerelni a járművére, mert nem él itt?

Az ügyben természetesen mi is megkerestük Rogán Antal országgyűlési képviselőt, aki írásban nyilatkozott a Totalcarnak, íme:

A  vezess.hu-nak elküldött nyilatkozatom félreérthetően fogalmaz a 30 napos szabály tekintetében. Ez a belföldön üzemeltetni kívánt, külföldi rendszámú autó behozatal utáni forgalomba helyezésének kezdeményezésére megállapított határidőt jelenti. (23.§ (6)) Ezalatt a 30 nap alatt az ilyen céllal behozott jármű külföldi rendszámmal is használható a magyar utakon. (továbbiak: 25/B. § (2) b)

Kérdésére válaszolva: Bár hivatalos értelemben életvitelszerűnek egy hosszabb időtartamot nevezhetünk, de a valós, életszerű példák azt mutatják, hogy aki ennél tovább marad Magyarországon, az életvitelszerűen tartózkodik itt.

Azonban a hosszabb itt tartózkodásra is természetesen van megoldás (lásd a cikkben említett svéd példát) hiszen a magyarországi lakóhellyel rendelkező járművezető bármennyi ideig jogosult a külföldi rendszámú autójával közlekedni a hazai utakon, ha rendelkezik bejelentett külföldi tartózkodási hellyel. Mindössze annyi dolga van, hogy ezt egy külföldi hatóság által kiállított igazolvánnyal igazolni tudja, márpedig ilyen igazolvánnyal minden bizonnyal rendelkezik a külföldön élő magyar állampolgár.

A Fidesz Gazdasági Kabinetet is megkereste korábban ugyanezzel a kérdéssel egy Svédországban dolgozó magyar (nem állítom, hogy ugyanarról a személyről van szó). A beszélgetések után egészen nyilvánvalóvá vált, hogy felháborodottságát valójában az okozta, hogy a fent említett közokirat kiváltásának Svédországban díja van.

A fentiekből jól látszik, hogy a jelenlegi törvény mindenki számára megoldást ad. Azoknak is, akik külföldiként itt szeretnék használni autójukat, hiszen külföldi állampolgárként ehhez a törvény szerint is joguk van, és azoknak is, akik külföldön dolgozó magyarként jönnének haza külföldi rendszámú autójukkal. Mindössze arra van szükség, hogy tartózkodási helyüket igazolják, és a jogszabály szerinti módon használják járművüket.

Csak azok számára nincs megoldás, akik életvitelszerűen itt élnek magyar állampolgárként, külföldi rendszámú autót használva. Nyilvánvalóan azért, mert aki ma Magyarországon magyar állampolgárként életvitelszerűen külföldi rendszámú autót kíván használni, kizárólag a forgalmi adók elkerülésének szándékával teszi azt. Márpedig ez semmilyen formában nem támogatandó magatartás! A törvénynek szigorú és következetes ellenőrzéssel érvényt kell szerezni, mert elfogadhatatlan, hogy vannak, akik kibújhatnak az adók elől, miközben az átlagember nem teheti ezt meg.

A magyar szabályozáshoz hasonló példa egyébként létezik az Európai Unióban máshol is, nem is egy. Elég csak a magyar törvény mintájául szolgáló osztrák, vagy a szigorú német szabályozást nézni. Pontosan ezért nem emelt kifogást az Európai Bizottság a magyar törvény ellen."

Rogán Antal láthatóan továbbra sincs tisztában néhány alapvető dologgal. Az eredeti cikkben említett, Svédországban élő és onnan néha hazalátogató család ugyanis nem írta, hogy honosítani szeretné autóját, így biztosan nem lesz igazolása arról sem, hogy kezdeményezte a hazai forgalomba helyezést. Az sem életszerűtlen, hogy valakinek nincs kinti lakcímkártyája, de van külföldi rendszámú autója, miközben nem csaló.

Rájuk és a hozzájuk hasonló külföldön élő és dolgozó magyar autósokra tehát az egynapos szabály vonatkozik. Kell a hiteles fordítással magyarított igazolás is, amennyiben más körülmény nem mentesíti őket a súlyos bírság és a rendszámlevétel alól. És akkor még nem is firtattuk, hogyan tér vissza külföldre, akinek levették a rendszámot az autójáról, illetve mit tehet, akinek mondjuk, lerobban az autója, és egy naptári napnál tovább kénytelen azt Magyarországon hagyni.

A hazalátogatókat nem védi a tövényben foglalt 30 napos lehetőség. Hogy mit tekintenek majd életvitelszerű tartózkodásnak a hatóságok, amit a törvényben írnak, vagy amit a valós, életszerű példák mutatnak, ezek után csak a jó ég tudja. Rogán Antal nyilatkozata pedig nagyon egyértelműen fogalmaz. Igaz, tévesen.

Az oldalról ajánljuk

Pár nap múlva vége az 1 milliós villanyautó-támogatásnak Kínában
  • Hírek

Pár nap múlva vége az 1 milliós villanyautó-támogatásnak Kínában

Vége a babusgatásnak, sok gyártó nem fogja bírni a kialakuló árversenyt.

2024. december 28., 16:59
Nagy évzáró szerkesztőségi kvíz
  • Belsőség

Nagy évzáró szerkesztőségi kvíz

Melyik volt a legolvasottabb cikkünk idén? Milyen hülye kifogásokkal magyarázták a kollégák a késést? Volt-e késhegyre menő szivacsfegyver párvaj a szerkesztőségben? Év végi kvízünkből minden kiderül!

2024. december 28., 16:51
Gondok a Teslánál: megsül az új hardver, a Cybertruckokat kinyírja az új frissítés
  • Hírek

Gondok a Teslánál: megsül az új hardver, a Cybertruckokat kinyírja az új frissítés

Sem az új fedélzeti számítógép, sem a Cybertruckokra kiadott legutóbbi szoftverfrissítés nem a reméltnek megfelelően működik.

2024. december 28., 17:35
Azonnali áremelés jön a magyar kutakon
  • Hírek

Azonnali áremelés jön a magyar kutakon

A benzin 11, a gázolaj pedig 10 forinttal drágul szerdától.

2024. december 28., 13:03
Rohadt drága autók kvíze: tippeld meg, hogy pontosan mennyibe kerülnek!
  • Belsőség

Rohadt drága autók kvíze: tippeld meg, hogy pontosan mennyibe kerülnek!Kvíz: Új autók árai Vol. 4

Nagyon képben vagy a rettentő drága autók áraival? Ebben a kvízben megmutathatod!

58 perce
GPS-adatok, párosítható tulajdonosi profilok: óriási adatszivárgás a Volkswagennél
  • Hírek

GPS-adatok, párosítható tulajdonosi profilok: óriási adatszivárgás a Volkswagennél

Politikusok, nagyvállalkozók, spionok, vigyázzatok!

2024. december 28., 10:15
Mindannyian örültünk volna egy ilyen első autónak
  • Szerelem

Mindannyian örültünk volna egy ilyen első autónak

Az Ignis Sport igazi titkos tipp azoknak, akik megfizethető, de élvezetes autót keresnek: Bunkoczi Soma most kapott egy lendületet a jogosítványhoz!

2024. december 28., 11:17
Szilveszteri kiadás egy erős fiatallal és egy ralilegendával
  • Technika

Szilveszteri kiadás egy erős fiatallal és egy ralilegendávalMűhelyPRN: Lada 2105 – 1989.

Zárjuk le 2024-et pozitívan: a MűhelyPRN idei utolsó egy nagyon szép 2015-ös Ladát hoztunk nektek, lelkes és fiatal tulajdonossal!

2024. december 28., 15:02
Úttörő lett az Isuzu
  • Hírek

Úttörő lett az Isuzu

Red Bullt szállítanak majd a villany-teherautók.

2024. december 29., 07:05
12 óra alatt elfogyott a Nio csúcsmodelljének limitált kiadása
  • Hírek

12 óra alatt elfogyott a Nio csúcsmodelljének limitált kiadása

A nagy érdeklődés miatt a gyártó egy új, Signature Edition változattal rukkolt elő.

2024. december 28., 16:19
10 évvel a tervek előtt jár a kínai villanyautó-piac
  • Hírek

10 évvel a tervek előtt jár a kínai villanyautó-piac

Ha folytatódnak a jelenlegi trendek, a jövő tényleg a villanyautóké lesz.

2024. december 29., 07:05
Kitört gomb miatt vált irányíthatatlanná – Segítség, átvertek!
  • Közélet

Kitört gomb miatt vált irányíthatatlanná – Segítség, átvertek!

A következő esetünkben egy Nissan X-Trail e-POWER az alany. Kitört gomb, elromlott generátor a panasz.

2024. december 29., 07:05
Visszahívás: laza csavar miatt balesetveszélyes a Ford elektromos platósa
  • Hírek

Visszahívás: laza csavar miatt balesetveszélyes a Ford elektromos platósa

A visszahívás összesen közel 12 ezer példányt érint.

2024. december 28., 07:07
Törölhették az elektromos Mini kabriót
  • Hírek

Törölhették az elektromos Mini kabriót

Az okokról csak találgatni tudunk.

2024. december 29., 10:45
Ne nyeld félre a maradék bejglit: ez a Lamborghini Miura a Liberty Walk műve
  • Hírek

Ne nyeld félre a maradék bejglit: ez a Lamborghini Miura a Liberty Walk műve

Nincs ok félelemre: egész finoman nyúltak hozzá, inkább a versenyautós hangulatra mentek rá.

2024. december 28., 07:07
Kiöntötte üdítőjét a Bugatti Chironjában, a gyártó tervezett neki egy pohártartót
  • Hírek

Kiöntötte üdítőjét a Bugatti Chironjában, a gyártó tervezett neki egy pohártartót

A Bugatti nem szokott pohártartót tenni autóiba, de most utólag tervezett egyet.

2024. december 27., 07:06
Új szabályok a határátlépésnél Románia felé
  • Hírek

Új szabályok a határátlépésnél Románia felé

Hol lehet átmenni? Mire kell figyelni? Kisokos a rendőrségtől.

2024. december 28., 08:52
Visszatérhet a Toyota Previa?
  • Hírek

Visszatérhet a Toyota Previa?

Ha a pletykák igazak, 2026-ban érkezhet.

2024. december 27., 07:05
Címzettek helyett az erdő szélére vitte a karácsonyi csomagokat a futár
  • Hírek

Címzettek helyett az erdő szélére vitte a karácsonyi csomagokat a futár

Állítása szerint sok volt a stressz, de valami más is lehet a háttérben.

2024. december 27., 10:49
Viszlát 2024, helló 2025!
  • Égéstér

Viszlát 2024, helló 2025!

Nagyon sűrű év volt az idei, nagy emlékek és nehéz pillanatok egyaránt jutottak, a szélsőségek elmesélője Balogh Bence, Szentkuti Ákos és Hamvas Tamás.

2024. december 27., 11:10
Furcsa új Guinness rekordot döntött a Hyundai Ioniq 5
  • Hírek

Furcsa új Guinness rekordot döntött a Hyundai Ioniq 5

A világ legmagasabban fekvő aszfaltozott útjáról 14 nap alatt India egyik legalacsonyabban fekvő térségéig jutottak.

2024. december 27., 14:33
Ezekben a tesztautókban csalódtunk a legnagyobbat 2024-ben
  • Belsőség

Ezekben a tesztautókban csalódtunk a legnagyobbat 2024-ben

Mindegy, hogy a nevük vagy az áruk az oka, de ezektől az autóktól sokkal jobbat vártunk.

2024. december 27., 15:53
Azonnal kéne a Daihatsu törpe sportautója, a Mira e:S Turbo
  • Hírek

Azonnal kéne a Daihatsu törpe sportautója, a Mira e:S Turbo

A modell egyelőre csak koncepció formájában létezik, további részletekre a Tokiói Autószalonon számíthatunk.

2024. december 27., 13:28
Dízelbotrány újratöltve: a Ram is csalt az emissziós teszteken
  • Hírek

Dízelbotrány újratöltve: a Ram is csalt az emissziós teszteken

Az autógyártó a RAM ProMaster típusú furgonok egyik változatánál trükközött.

2024. december 27., 12:06
94 éves korában elhunyt Suzuki Osamu, a Suzuki legendás vezetője
  • Hírek

94 éves korában elhunyt Suzuki Osamu, a Suzuki legendás vezetője

Rengeteget tett azért, hogy a Suzuki meghatározó nemzetközi autógyárrá váljon.

2024. december 27., 19:52
Szívatott minket idén a BMW, a Wartburg, a Honda, a Kuba és a tolató bácsi is
  • Belsőség

Szívatott minket idén a BMW, a Wartburg, a Honda, a Kuba és a tolató bácsi is

Összeszedtük 2024 legszebb (legfájóbb) autós szívásait.

2024. december 28., 07:07
Hyundai Ioniq 5 rekord
  • Hírek

Hyundai Ioniq 5 rekord

2024. december 27., 12:42
Lamborghini Miura – Liberty Walk
  • Hírek

Lamborghini Miura – Liberty Walk

2024. december 27., 22:08