2012.07.09. 06:48

Párás a reggel, későn indultam munkába, de már meleg az olaj, odaléphetek neki. Meg is driftelem a körforgalmat, aztán átteszem a másik lapjára, úgy gyorsítok ki a kijáratból. A zebránál mosolyogva legyez a néni, toljam csak neki, szereti a bokszerhangot. Végig nem jön senki szembe, ideális íven kanyarodhatok rá a kisváros főutcájára. Kicsit beriszál a Porsche fara, de aztán megtapad, gyorsan leforog a kettes, hármas. Alig látom a szemem sarkából az óvodáscsoportot az út szélén, ahogy ujjongva tapsolnak nekem a srácok, túl nagy már a tempó. Végre kiérek a néptelen autópályára, le tudom fektetni az órát kettőhatvanra, csak az frusztrál, hogy a végén vissza kell vennem a tempóból, nehogy forrón állítsam le a gépet. Azért egy száznyolcvan fokos kézifékes még belefér a végén, mielőtt betolatok a céges parkolóhelyre.

Néha azt hiszem, a Porsche egy párhuzamos univerzumnak fejleszti az autóit. Ahol nem bűn a féktelen száguldás, mindenki a sebesség mámorának él, élvezi az égett gumi kesernyés szagát, boldogan szippantja be az elégetlen szénhidrogének páráját. Nehéz más magyarázatot találni a jelenlegi modellválasztékukra, hogy miért viszik a Cayenne-t meg a Panamerát, mint a cukrot, hiszen kiautózni nemigen lehet őket.

Egy Cayenne Turbóval visznek ki a Silverstone melletti Porsche vezetéstechnikai pályára, amit ők Experience Centernek hívnak. Szóba elegyedek rendkívül visszafogottan vezető sofőrünkkel, a gyorshajtásról faggatom. Angliát most már tényleg teleszórták telepített kamerákkal, poroszos rendben, egyenletes csigatempóban vánszorog a forgalom mindenütt, legalábbis így tűnik a mi autónk képességeihez mérve. Négy villanás után ugrik a jogsi, meséli az öltönyös ex-rendőr. Hol lehetne egy jóízűt tekerni egy Porschével? – kérdem. Sehol, szól a kiábrándító válasz.

Erős a kontraszt az álom és a valóság között, mégis töretlen a Porsche sikersztorija, amióta feladták szigorú elveiket. A Cayenne-nel kinyitották a kaput, a Panamerának már le volt terítve a piros szőnyeg. Míg a 911-es és a Boxster-Cayman testvérek létezését meg lehet magyarázni a pályanapozás lehetőségével, a púpos és a debella nem való versenypályára. Közutat pedig nem sokat ismerek mifelénk, ahol súlyos szabálysértés nélkül ki lehetne használni képességeiket.

A Porschénél mindenesetre úgy gondolják, nem árt megmutatni a vevőknek, mire képes a megvásárolt termék. Ezért Angliában minden újdonsült Porsche-tulajdonosnak jár egy gyorstalpaló az Experience Centerben, egy kis országúti csapatással, jégen drifteléssel, közönséges huligánkodással. Persze csak zárt pályán, szimulálva, de egész élethűen. Ezt próbálhattam ki én is Silverstone-ban, mielőtt elhurcoltak Goodwoodba.

A pálya kicsi, de játékos. A külső kör egy kanyargós országútra hasonlít, kettesben, hármasban lehet teljesíteni. Van benne alattomosan kifelé lejtő kanyar, jól belátható kombináció és nyújtott ív is, hamar meg lehet tanulni, egyedül a lassabban körözgető mazsolák jelentenek veszélyt. Érdekesebb élmény a rántópad, ami menet közben elhúzza a rajta átguruló autó farát, aztán lehet bűvészkedni a kormánnyal a fellocsolt műgyanta pályán, ami úgy csúszik, mint a jég. Ugyanez a felület vár ránk egy domboldalon, ahol vízfüggönyt kell kerülgetni ízlés szerinti ellenkormányzással. A legjobb móka mégis a fényesre csiszolt tüköraszfalt, ahol viszonylag lassú tempónál meg lehet csúsztatni az autót. Csak a bukótér elég szigorú: füves domboldal.

Instruktorom távolságtartó, de a britek merev sármjával együtt megpróbál kedves lenni. Amikor kifejezésre juttatom elégedettségemet, hogy egy Cayman S-szel kezdünk, megenged egy-két plusz kört, ha már ez a kedvenc Porschém. Igaz, ez még a régi Boxster testvére, hiszen az új Caymant még nem mutatták be, de nem olyan rossz ez sem. Amióta egymás után volt alkalmam kipróbálni az új Boxstert és a 911-est, egész biztosan tudom, merre húz a szívem.

Amennyire engedi a forgalom, próbálom közelíteni a határokat, de egyedül a kifelé lejtő kanyarnál érzem enyhén alulkormányzottnak a kis középmotorost. A nyújtott íveken és a jobb-bal átdobós kombinációknál mindenhol a fenekét mozdítja kicsit, de nem kóstolgathatom az engedékeny ESP ingerküszöbét, előbb szól be udvariasan, de határozottan az instruktor. Így is levesz a lábamról a Cayman, annyira él a seggem alatt, annyira finoman jelez minden egyes karcot az aszfalton, annyira játékos, hogy  a Lotus Elise-en kívül nemigen lehet máshoz hasonlítani.

A rántópadon azért sikerül megforogni vele. Elvileg az ellenkormányzás gyakorlására találták ki ezt a vezetéstechnikai pályákon igen népszerű szerkezetet, de a három-négy megtett menet alatt nem éreztem rá az ízére. A fellocsolt műgyanta túlzás nélkül jéghez hasonló tapadást ad, amire nehéz ráállnia az agynak, amikor száraz aszfalton közelít. A hirtelen keresztbeállításnál pedig nem életszerűen lépjük túl a tapadási határt, hanem ugrásszerűen váltunk az egyenes haladásból a csúszásba. Itt a gyors reakció a legfontosabb, aminek viszont a legalapabb Jedi-trükkel elébe tudunk menni, hiszen látjuk, mikor megyünk rá a padra, nem nehéz előre látni a jövőt. Csak a rántás irányát nem tudjuk előre.

Az oldalról ajánljuk

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

9 perce
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21