Ellenőrizze rendszámát, sokat spórolhat
Piros matrica helyett kéket kaptam - kézbe. Megmutatom, hogyan kell felragasztani!
Szűk két héten belül két régi Swiftet sikerült vizsgáztatnunk. Az egyik 1998-as, a másik 2000-es évjárat. Mindkettő piros környezetvédelmi matricát kapott a legutóbbi vizsgán, ami egy szmogriadó esetén a városból való kitiltást jelenti.
Hogy lehet ez?
Amikor ezeket az autókat forgalomba helyezték, a környezetvédelmi plaketteket így osztályozták:
Zöld plakett:
- lambdaszondával szabályzott keverékképzésű, katalizátoros, benzinüzemű gépjármű;
- az EU-ban, az USA-ban vagy Japánban 1998. január 1. után gyártott, dízelüzemű gépjármű;
- legalább EURO-II minősítésű tehergépkocsi és autóbusz
Kék plakett:
- szabályozatlan keverékképzésű, katalizátorral felszerelt gépkocsik
Sárga plakett:
- egyéb négyütemű, benzinmotoros gépkocsik
Piros plakett:
- egyéb, kétütemű, benzinmotoros vagy dízelüzemű gépkocsik
2010. január 1-től megszűnt a zöldkártya intézménye, a környezetvédelmi mérés a műszaki vizsga része lett. Ezzel megváltozott a matricák kialakítása és osztályozása is:
Fekete színű plakett - korszerűtlen, nem környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 0, 1, 3.
Piros színű plakett - korszerűtlen, kevésbé környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 2.
Kék színű plakett - korszerű, környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 4, 6, 7, 8.
Zöld színű plakett - korszerű, kiemelten környezetbarát járművek, amelynek a környezetvédelmi osztályba sorolása: 9 és az e fölöttiek.
Az átállásba persze csúszott némi hiba. Az új matricákat az NKH által kiadott végrehajtási utasítás alapján ragasztották fel, így szinte minden magyarországi régi Swift piros plakettet kapott az új rendszerben, előre vetítve ezzel azt, hogy egy szmogriadó esetén a főváros Swiftmentes lesz.
A kategóriákat meghatározó 6/1990-es KöHém rendelet azonban meghatározott egy fontos kivételt, miszerint az 1996 után az EU területén (és Magyarországon is - bár EU-tagok még nem voltunk ekkor, de a vonatkozó egyezményhez mi is csatlakoztunk) forgalomba helyezett autók kérésre átsorolhatóak a 4. osztályba, hiszen elméletileg ettől az időponttól csak EURO-II minősítésű autók kerülhettek forgalomba.
Ez alapján az összes 1996. január 1. után itthon forgalomba helyezett Swift (és bármilyen más autó) négyes környezetvédelmi osztályba tartozik, és kék plakettet érdemel.
A rendszer bevezetése óta eltelt két évben az érintett autók igen nagy száma miatt mára eljutottunk oda, hogy szinte automatikusan kerül át a helyes besorolás a forgalmiba a következő műszaki vizsgán.
Ez történt most velünk is, a fenti két autóval, egy hónapon belül. A vizsgabázison mindkét autónál automatikusan korrigálták a téves adatot. Ilyenkor egy úgynevezett "Műszaki Adatlapot" adnak a sikeres vizsga után, és a forgalmiba nem jegyzik be a műszaki vizsgát.
Nem tűnik logikusnak, de azért még szabályos: a környezetvédelmi mérést igazoló matricát ilyenkor a műszaki vizsgaállomás felragasztja, a műszaki vizsga igazolócímkéjét viszont nem. Egy matricával a vizsgától számítva 15 napig közlekedhetünk, amennyiben a kapott Műszaki Adatlapot magunkkal hordjuk. Ezen az időn belül kell meglátogatni az okmányirodát.
Itt új forgalmit is kapunk, ez azonban nem kerül pénzbe - az adatnyilvántartóban hibásan szereplő adat javítása nem illetékköteles. Fizetnünk kell azonban a matricáért, amit a műszaki vizsgánál egyébként is megtettünk volna - ez jelenleg 585 Ft-ba kerül. A legtöbb okmányirodában már bankkártyával is fizethetünk, így a postára szaladást is megspórolhatjuk.
Az igazi feladat azonban csak most következik - a műszaki vizsgát igazoló plakettet ugyanis nem a rendszámra, hanem kis kezünkbe kapjuk meg. Ennek felragasztását magunknak kell megoldani. Bár kérésre az okmányirodában elmagyarázzák, azért ez nem sikerül mindig egyértelműre - ezért én is elmondom gyorsan, miképp tegyünk.
A matricán lévő évszám felett egy nyilat látunk. Ennek egy elképzelt óraszámlapon afelé a szám felé kell mutatnia, amelyik hónapban az autó vizsgázott. Decemberi vizsgánál tehát felfelé, júniusinál lefelé, márciusinál jobbra, és így tovább. A képen látható autó júniusban vizsgázott, így a nyíl egyenesen lefelé, hat óra fel mutat - ahogyan a kedves okmányirodás hölgy be is jelölte.
A régi matricát általában féktisztító spray-vel szedik le a vizsga után, tehát a felület nagyjából tiszta, de nem árt, ha a ragasztás előtt ugyanígy megtakarítjuk. A fedőpapír könnyebben járó felét lehúzva ragasszuk fel a matricát a rendszámra a megfelelő helyzetben, és jó alaposan dörzsöljük rá a felületre.
A másik fedőpapírt igen óvatosan kell lehúzni - ennyi év gyártási tapasztalatával még mindig ott tartunk, hogy a matrica jobban ragaszkodik a papírhoz, mint a rendszámhoz. Látható, hogy a perem egy kis része így is a fedőpapíron maradt.
Ha a papírt lehúztuk, már ne simogassuk, ne törölgessük a matricát, különösen ne a féktisztítós ronggyal - ennek már két évig így kell maradnia.