Így érezhetik magukat háborúk kitörése előtt a külpolitikai szakírók – a szemük előtt bontakozik ki, ahogy egy végtelen erejű és szándékú gépezet lassan, dohogva mozgásba lendül.
A motoros oktatóm mondta egyszer – ha elveszted az uralmadat a gép fölött, ne a fát nézd, mert nekimész. Inkább az utat, mert úgy, ha egyáltalán van esély a menekülésre, a szemed majd vezeti a kezedet, és megúszod. Henry Fordnak valaki hasonló tanácsot adhatott gyerekkorában, mert ő maga, de a cége is mindig fenti elvek szerint cselekedtek: nem a probléma volt a fontos, hanem a megoldás.
Ford fiatalkorában rendkívül szűkös időket élt a család. Ő ezért hamburgert árult az utcasarkon, mert valaki megsúgta neki: akármilyen nagy is a baj, az emberek mindig esznek. Szépen keresett a legínségesebb időkben. Amerikában még szinte csak a városokban létezett szilárd útburkolat, amikor az a víziója támadt, hogy a lakosságot autóba kell ültetni. Mire a T-Ford futószalagjai beindultak, már volt némi úthálózat, amin közlekedni lehetett – az éppen a kellő időben érkező típus sikertörténetét, talán nem kell elmesélnünk. És a legnagyobb recesszió idején, a húszas-harmincas évek váltásánál is előre nézett a cég: azokban a fojtogatóan nehéz időkben készült el Amerika első, nagyszériás V8-as autója, a Ford V8 (Bonnie and Clyde, valaki?), amelyből utána a kontinens következő hetven évének amerikai autós kultúrája kinőtt.
A világ autóipara pillanatnyilag nyakig ül a barna dágványban, senki sem tudja, Európa gyengélkedése meddig tart, mint azt sem, hogy gyógyul-e éppen a beteg, vagy romlik-e az állapota. Amerikában is labilis a helyzet, Kínában szintén a bizonytalanság jelei mutatkoznak. Ilyenkor kell előre nézni, a messzi jövőbe – gondolják a Fordnál -, amíg van pénz, fejlesszünk gőzerővel, mert a tunyulásból csak baj lehet.
A gőzerővel történő fejlesztés neve – amint azt egy gigantikus, a legnagyobb, birodalmi rendezvényekre emlékeztető, amszterdami eseményen megtudtuk – Go further. Menj messzebb, ilyen egyszerűen.
Soha ennyi autós embert nem láttam még semmilyen rendezvényen, még egy rendkívül vidám balkanizmusba fulladt, varsói Daewoo-dzsemborin sem voltunk ennyien, de szerintem Goodwood is csak egálban lenne a Go Furtherrel, pedig az a világ legjobb helye egy autóőrültnek. 500 Ford-kereskedőt (igen, magyarjaink is ott voltak) és jó pár száz újságírót vittek ki Hollandiába, hogy az Ajax-stadion melletti, a mi Kongresszusi Központunknál sokszorta nagyobb, kisebb városka méretű előadóteremben felvázolják előttünk a Ford boldog, színes, környezetbarát, ám némi vészjósló morajjal aláfestett jövőjét. Ami nem szerény - ha egy vezérkari terepasztal előtt ültünk volna, Mr. Ford hermetikusan teletűzdelte volna a glóbuszt faragott fogpiszkálókra ragasztott, szilvakék zászlócskákkal.
Mr. Fordot most éppen Alan Mulallynak hívják, s személyében egy vidám, pirospozsgás arcú, mosolygós fiatalembert kell elképzelnünk, olyat, aki épp az imént tette le a Cremona gitárt, felállt a tábortűz mellől, gyorsan fehér ingre és zakóra cserélte kockás flanelingét, és miközben ajkaira már a 2014-es haszongépjármű-eladások projektált számai tolulnak éppen, gégéjében még ott rezeg a Börtön ablakában refrénje. Szimpatikus figura, az ember nem ilyennek képzel el egy autóipari atyaúristent, és a csávón látszik, hogy ő sem.
Mr. Ford-Mulally, ott, a sok ezer öltönyös ember előtt derűsen elkezdte vázolni a Ford jövőjét. Háromezer áll nyekeregte magát tátottra, majd landolt halk puffanással a földön. Háromezer háttámla nyikordult finoman, ahogy a hátak elhagyták őket, mert a hátak gazdái mind előredőltek, hogy jobban hallják, amit nem akartak elhinni. Én pedig lassan két évtizednyi autós újságírási karrierem során először nem akartam elaludni az előadás huszadik percében, pedig még kávét sem ittam. Súlyos dolgok hangzottak el, a Fordot egyértelműen feljebb akarják mozdítani az image-létrán, valahová a Volkswagen magasságába. Ilyeneket mondott ő, majd utána még vagy hat előadó:
- A cél egymillióval több eladott új autó a következő hat évben, mindez Európában.
- Új Fiesta jön, azaz fészlift, de milyen fészlift. Oké.
- Új SUV-paletta lesz, kezdve a frissített Kugával, folytatva a Brazíliából Európába érkező EcoSporttal, lezárva az USA-ból áthajózó Edge-dzsel valamikor 2014 végén. Nahát.
- Egy teljesen új, háromrészes Transit-széria érkezik kicsitől a nagyig, s ugyanezzel a hullámmal a személyszállító Tourneo-változataik is. Ezt nem gondoltam volna.
- Nem mellesleg a Transit önálló branddé, azaz márkanévvé válik. Ez nekem inkább cégkozmetikának látszik, bár nyilván születik néhány újabb álláshely a marketing osztályon.
- Az egymást érő előadások sorában egyszer csak becsiccsent a színpadra egy Ariel Atomnak tűnő tárgy, ami valójában egy Formula Ford versenyautó volt, mint megtudtuk. 250 fölött megy, 7.22 alatt tudja a Nürburgringet, tehát lenyomja a Pagani Zondát, a Ferrari Enzót. Az új, Év Motorja-díjas, háromhengeres, egyliteres Ecoboost motor hajtja. Azannya.
Az ekkorra teljesen leterített dílernetvörk már egy emberként, hörögve feküdt a padlón, pont úgy, ahogy a magamfajta ember szokott egy Sacha Baron Cohen-film negyvenedik percében, amikor már elbújik a támla mögött, és nem mer felnézni, nehogy meglásson még egy poént, mert meghal. Csak itt nem röhögtek - mindez az ámulattól volt. Az újságírók még rosszabb helyzetben voltak: üveges szemmel meredtek maguk elé – hát ebbe hogy kötünk bele majd, te jó ég, ezek itt megfojtanak. És Mr. Ford-Mulally, tábortüzek melletti nótázáson edzett hangján, tisztán, élesen, derűsen döngölt bennünket tovább a fundamentumba.
- Például jön az új Mondeo. És akkor szárazjég-füst kezdett dőlni a függöny mögül, mint valami nagy büdzséjű Omega-turnén, és zutty, kigördült három Mondeo. Csak így. Igen, az új változat, amit emberi szem nagyjából még nem látott. Mozogni biztosan nem, legfeljebb felismerhetetlenül, fekete-fehér mintás álcaruhában, mínusz hetven fokban, Arljepogban. Azt hiszem, ekkortájt kezdtek felbukkanni a mentők a lelátókon, innentől az ájult dílerek-firkászok transzportja folyamatossá vált, a kintről érkező szirénázás lassacskán egyetlen zúgássá olvadt össze. De jött még.
- Egy teljes, támadásra kiéheztetett, hörgő, vicsorgó ökoautó-sorozat vár a rácsok mögött, bevetésre készen. Első fellépőként az elektromos Focusszal 2012 elején, nem sokkal később a Mondeo hibriddel, majd következik Európa első konnektoros hibridje is, a C-Max Energi, így, i-vel. Lassan én is fulladozni kezdtem, nem ér, ez nem sajtótájékoztató, ez már tömegmészárlás.
- Az eszméletemet Mulally legkedvesebb mosolyán át, a legnagyobb természetességgel közölt mondanivalójánál vesztettem el végleg. Nem tudni, pontosan mikor, de eldöntött tény, hogy rövidesen hivatalosan is jön Európába a Mustang. Pufffff...
Az új Kuga
Rövid kórházi élesztgetés és ápolás után mindenkit visszaszállítottak a konferenciaközpontba, kiscsoportos foglalkozásokkal folytatódott a session. A Kugával kezdtük, azzal az új verzióval, ami rövidesen már a szalonokban lesz. A korábbinál 180 milliméterrel hosszabb kompakt SUV 25 százalékkal fut halkabban a korábbinál, nagyobb csomagtartót hord a farában, amit ráadásul igen könnyű kinyitni, akár teli kezekkel is. Ha zsebünkben ott a távjeladós kulcs, elég a hátsó lökhárító alá rúgni, és felpattan a fedél. Ezt úgy adták elő a fordosok, mintha világújdonság lenne, persze nem mondták ki, de sokan hihették annak. Holott, mint tudjuk, ez a funkció a Passatnál debütált.
Az EcoSport
Egy kategóriával lejjebb a mini SUV-k divatját próbálja meghonosítani Európában a Brazíliából áthajózott, ott is tervezett EcoSport, ami úgy SUV, ahogy a kisgyerek felnőtt, ha sámlira áll és hangosan kiabál. A több millió kilométernyi kemény tesztelésen átesett, Fiesta padlólemezére épített, azzal nagyjából megegyező hosszúságú és szélességű, magas autóka kissé olyan, mint valami gonosz robotrendőr egy Z-kategóriás japán rajzfilmből. Apró kerekeivel, hatalmas oldalsó lemezfelületeivel, szűk szemeivel, karikatúrába illő maszk-kombinációjával szépnek semmiképpen sem mondható, de tény – észre fogják venni a forgalomban.
18 hónap múlva érkezik Európába, s lesz benne minden, ami illik: légzsák-tenger, ESP, emelkedőn való elindulást segítő berendezés, sőt, mindenhez csatlakozó és kapcsolódó fedélzeti szórakoztató rendszer is. Az autó apró, a kerekei viszont szélesek, és mivel egyes piacokon, ahol árulják majd, követelmény a teljes pótkerék, ezért ezt az ötödik gurigát kint hordja a csomagtér-ajtón, igazi Jeep-stílusban.
Az újabb állomás irányában vetünk egy pillantást a Nürburgring-faló együléses, egyliteres Formula Ford versenyautóra is, bekukkantunk az elektromos Focusba (nincs itt semmi látnivaló, kérem, lehet oszolni), fejhallgatónkat a következő előadó csatornájára hangoltuk tovább.
Az új Fiesta
Tehát a Fiesta. Elsőre csak a masszív, sok, széles fémhatású csíkból álló maszk tűnik fel rajta, mint újdonság, pedig az autó tömve van finomsággal. A legnagyobb szenzáció persze az új, egyliteres motor, amelyből itt nem csupán a díjnyertes, 100 és 125 lóerős, turbós változatok lesznek, hanem a feltöltés nélküli, 65 és 80 lóerősek is, utóbbiak akár LPG-s üzemmel. A kínálatot felülről színesíti az 1,6-os nagy motor, amelyhez egyedüliként dupla kuplungos, szupermodern, robotizált váltó is járhat. A dízelek közül az 1,4-es 75, a töltőlevegő-hűtős 1,6-os pedig 95 lóerős, míg az extrém környezetbarát, spéci Econetic 1,4-es csupán 87 g/km-nyi szén-dioxidot pufog majd a levegőbe. A kínálat csúcsán a végtelenül dögös, 182 lóerős ST-kivitel áll, amelyben elektronikus nyomatékelosztás-vezérlés (Torque Vectoring) is lesz, s maga az autó 30 százalékkal erősebb, viszont 20-szal kevesebbet fogyaszt, mint a korábbi.
A motorokon túl egy rakás más újdonság is lesz a modellfrissített Fiestában. Például egy igazi világújdonság, a MyKey. Úgy működik ez, mint a számítógépen a User és Administrator fiókok – a kocsihoz adott egyik kulcs egy teljes értékű Fiestát indít be, a másik mellé korlátozott jogok járnak. Mik ezek? Választhatóan 140, illetve 160 km/h-s végsebesség, csak az öv bekötése után megszólaló hifi, aminek ráadásul a hangereje is mérsékelt. Akinek van olyan jogsi előtt álló, vagy friss jogsis gyereke, akinek az ítélőképességében nem bízik meg túlságosan, mostantól kulcsot kap a kezébe a megoldáshoz. Szó szerint.
Aztán persze jött még. Hangvezérelt SYNC, ami a fedélzeti infotaiment rendszer neve, Active City Stop, azaz az automatikus, radarvezérelt városi vészfékező, LED-es nappali fények, nem beszélve a súlyosan jobb minőségű, finomított kivitelű belső térről. Mindennek tetejébe az új Fiesta rugózása is sokkal jobb – ezt ígérték.