2012.09.28. 07:32 Módosítva: 2012.09.28. 08:59

Akik szeretnek arról olvasni, hogy már megint bunkó volt a hatóság, kellemes érzéseket kelt bennük, amikor a rendőröket cinkeljük, ne adj' isten leírjuk, hogy már megint kilöttyent a minisztérium ajtaján némi butaság, azok most csalódni fognak. Ezúttal előzékeny közterület-felügyelőkről, bűnbánó autósokról és különös belvárosi bírságolásokról lesz szó. A végén, ígérem, sokan mérgesek lesznek.

Dr. Schönek Béla, a korábbi cikkeinkből ismert közlekedési szakjogász augusztus 26-án egy egyszerűnek tűnő, de annál tanulságosabb történet főszereplőjévé vált. Azon a vasárnapon, este hét és nyolc óra közt leparkolt autójával Budapest belvárosában, a Wesselényi és a Nagy Diófa utca sarkán. Mivel máshol nem talált üres helyet, pontosan az utcasarokhoz állt, majd nagyjából három órával később tért vissza.

Elhajtani nem tudott, mert autója bal első kerekére éppen akkor szerelték fel a kerékbilincset, és már ragasztották is a piros matricákat az ablakokra, hogy figyelmeztessék, az elindulás súlyos károkat okoz az autójában. Ha már így összefutott az ünnepnapon is harcra kész közterület-felügyelőkkel, hamar megtudta tőlük, hogy azért blokkolták a bal első kereket, mert egy mozgássérültek számára fenntartott helyre parkolt. Szeretném idejében eloszlatni a feltételezést: Dr. Schönek Béla mindig kínosan ügyel arra, hogy ne álljon rokkantparkolóba.

Ezúttal pechje volt, mert amikor megérkezett a Wesselényi és a Nagy Diófa utca találkozásához, csupán annyit látott, hogy a kereszteződés közelében a parkolásra fenntartott szakasz végét jelző kereten belül még éppen van öt méter, ahová leállhat. Azt már nem vette észre, hogy az aszfalton ott az ismert piktogram is, a kerekesszékes figurával. Hogy miért nem látta? Hát mert az annyira el van kopva, hogy tavaszra magától is eltűnik, ha addig nem történik valami.

A KRESZ vonatkozó szabályai szerint az ilyen parkolóhelyeket kétféle módon jelölheti a közút fenntartója. Az egyik megoldás, ha a mozgáskorlátozottak számára fenntartott hely előtt táblát állítanak, melyen jelzik azt is, ha nem egy, hanem több, különleges engedéllyel rendelkező autós számára kell helyet hagyni. A másik, pontosan ugyanilyen szabályos, de lényegesen szerencsétlenebb megoldás az aszfaltra festett jelzés. Jó tudni, hogy mindkét jelölés egyenlő értékű, vagyis különböző megfontolások alapján lehetséges csak táblát állítani, vagy csak aszfaltfestéssel jelezni az elkülönített parkolóhelyeket. De mi van, ha mondjuk nincs tábla, a felfestésre pedig ráesik tíz centi hó, ami aztán elolvad a ráparkoló autó alatt?

Az összefüggést maga Schönek Béla magyarázta el nekem, aki nem augusztus végén értesült a szabály részleteiről. Az ügy eddig egyszerűnek tűnik, pedig nem az. Dr. Schönek esete békésen zárult, hiszen a közteresekkel hamar megállapodott a 14600 forintos alapdíj felében, fizetett, a bilincset leszerelték és újra szabad volt. Mielőtt mindenki távozott volna a helyszínről, búcsúzóul az ügyvéd, felesége és a két szakember is szerette volna látni, pontosan hol is van az a piktogram, melynek hatálya alatt egyszerű autós nem parkolhat.

Nem volt még sötét, az útburkolat sem volt piszkosabb a belvárosi átlagnál, azt azonban még a nyomkeresésbe önként bekapcsolódó köztereseknek is el kellett ismerniük, hogy a közel ideális észlelési körülmények ellenére nehéz lett volna észrevenni a felfestést, pláne egy autó volánja mögül.

Érdekelt a helyszín, és főként, hogy most, szeptember végén van-e már új, mindenhonnan tökéletesen látható aszfaltfestés a Wesselényi és a Nagy Diófa utca találkozásánál. Nincs. Az erzsébetvárosi önkormányzat még mindig csak az közeli utcasarkokra szerelt térfigyelő kamerával járul hozzá a közlekedés és a parkolás rendjéhez. Így másodperceken belül észlelik, ha valaki engedély nélkül áll a lekopott felfestésre, és már jöhetnek is bilincselni.

Ahogy ott tébláboltam, észrevettem néhány további érdekességet. A túloldalon lévő közhivatal előtt fésűs parkolót alakítottak ki, ahol táblával és jól látható felfestéssel is felhívják az autósok figyelmét: két helyet az ügyeiket intéző mozgáskorlátozottaknak szántak. Aki ennek ellenére engedély nélkül odaáll, az magára vessen.

A pórul járt ügyvéd esetének egykori színhelyétől néhány lépésnyire, a Kazinczy utca irányában további egy ilyen parkolóhely található. Ott nincs külön jelzés az aszfalton, van viszont egy tábla, épp a parkolóautomata mellett. Tegnapelőtt ezen a táblával kijelölt helyen éppen egy bal első kerekén bilincset viselő szürke Volkswagen Touran jelezte, Schönek Bélán kívül mások is beleszaladnak néha egy-egy ilyen kellemetlen ügybe.

Öt perc sem telt el, míg megérkezett András, az autó tulajdonosa, aki először nem értette, miért kapott kerékbilincset, hiszen idejében elindította a mobiltelefonos parkolást. Amikor azonban felfedezte a táblát, azonnal hívta a közterület-felügyeletet, a szakemberek tíz percen belül ott voltak, leszerelték a bilincset és átvették a 14600 forint szolgáltatási díjat. Igen, ők nevezték szolgáltatásnak a kerékbilincselést, majd azt is elmagyarázták, miért.

A kerékbilincs felszerelését hathatós eszköznek tekintik, mely lehetőséget ad, hogy a felügyelet munkatársai találkozzanak a szabálysértő autóssal, és rövid úton rendezni tudják az ügyet. Az idén májusban módosított szabálysértési törvény lehetőséget ad a közterület-felügyeletnek, hogy akár a 14600 forintos, úgynevezett szolgáltatási díjon felül 50 ezer forint helyszíni bírságot is kiszabhassanak az ilyen ügyekben. A rendszer rugalmas, az előbbi összeg akár felezhető is, ha az autós még a felszerelés közben megérkezik és fizet. Mindez nem fikció Boros Ferenc, az Erzsébetvárosban működő Közterület-felügyelet járőrállományának vezetője szerint.

Boros úr kollégái mesélték, hogy nagyon gyakran fenyegetik őket az autósok telefonon és élőben. Nem mindenki látja be könnyen tévedését, nem mindenki számolja ki, hogy jobban jár a 14600 forinttal, mint ha megpróbálja bizonyítani a bizonyíthatatlant, vagyis, hogy engedély hiányában is jogosan állt a rokkantparkolóba.

Napi tíznél is több bilincselésről beszélnek a volkswagenes András autójánál három perc alatt végző közteresek. Egyikük szerint sokszor már a tulajdonosok telefonhívásának stílusából következtetni tudnak, hogy saját testi épségük érdekében jobb-e eleve rendőrt is hívni a helyszínre, vagy nem lesz verekedés. Gyakran kell a rendőr, és van, aki minden egyéb lehetőség ellenére a szabálysértési eljárás lefolytatását választja azzal, hogy nem fogadja el a helyszíni bírságot.

Boros Ferencnek azért jó hírei is vannak. A közterület-felügyelők és főnökeik eldönthetik, hogy a lehető legalacsonyabb összeget fizettetik-e az autósokkal, vagy a már említett szolgáltatási díjon felül bírságolnak-e. Az Erzsébetvárosi Közterület-felügyeleten szóbeli utasítás van érvényben, hogy ha lehet, ne bírságoljanak a bilincseléssel egyidőben, és legyenek együttműködésre készek az autósokkal. Állítólag ez nem minden városrészben van így.

Szokatlan módon a pocsék állapotú felfestések ügyében sem keveredtünk kínos tagadásba a beszélgetés során. Az osztályvezető maga is úgy látja, hogy ami most a hetedik kerületi utcákban tapasztalható, elszomorító. Májusig a parkolórendszert, vagyis az automatákat üzemeltető céggel közösen bilincseltek a közterület-felügyelők, de mint mondja, annak a cégnek a feladata volt a felfestések karbantartása is, akihez a parkolási díjak befolytak. A gyakorlat sajnos az volt, hogy a járőrök hiába jelezték, hogy rengeteg helyen lekoptak az útfelfestések, egy év is eltelt, amíg történt valami.

A szétválás után, éppen a közelmúltban mérték fel a jelzések állapotát, majd a kerület vezetésével egyetértve döntöttek, teljes felújításba kezdenek. A festési munka a közeli hetekben, három szakaszban zajlik majd le, de csak a kerület határain belül. Addig az Erzsébetváros közterület-felügyelőinek arra is ügyelniük kell, hogy csak akkor szolgáltassanak kerékbilincset a tilosban parkoló autók tulajdonosainak, ha úgy ítélik, látniuk kellett volna a felfestéseket. Szubjektív műfaj, na.

Szép kerek történet lenne ez, ha nem hajtottam volna ki a terepszemle után a nem kerületi, hanem fővárosi üzemeltetésű Rákóczi útra, hogy a város egyik legforgalmasabb, és egyben legramatyabb állapotú útján hagyjam el a környéket. Akkor talán nem láttam volna, hogy nem lokális problémáról van szó, hiszen azon a nagyjából hat kilométeres szakaszon, amit a szerkesztőségig megtettem, rengeteg további felfestési hibát találtam.

Budapesten nem csak a mozgáskorlátozottak parkolóhelyeinek jelzései, de gyakorlatilag mindenféle felfestés vészesen kopott, vagy már el is tűnt. Gyakran nem pótolják az újraaszfaltozott utakon a záróvonalat sem, lassan felszívódnak a zebrafestések is. Így aztán tényleg csak a fene tudja, hogy hol, kit és főleg miért büntetnek majd meg. A helyzettől függ az is, hogy az egyes esetekben mennyibe kerül majd az autósoknak, hogy a fővárosi és kerületi utakon nehéz, vagy lehetetlen betartani bizonyos közlekedési szabályokat. Mindegy, a lényeg, hogy mindenhová szereljenek térfigyelő kamerát, az biztosan behozza az árát.

Az oldalról ajánljuk

Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
  • Hírek

Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát

Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.

tegnap, 17:48
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
  • Autódoktor

Rejtélyesen ráz az Astra GSi

Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?

február 15., 12:01
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
  • Hírek

Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók

A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.

február 15., 08:55
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
  • Hírek

Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra

Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.

február 15., 13:28
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhoz
  • Tesztek

Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.

Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.

február 15., 05:51
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeni
  • Technika

Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.

A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.

február 15., 05:51
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
  • Hírek

Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén

2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.

február 15., 14:48
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
  • Hírek

Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!

A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.

február 15., 05:51
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
  • Hírek

Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron

Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.

február 15., 09:59
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
  • Hírek

912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel

A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.

február 15., 10:52
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
  • Hírek

Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?

Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!

február 16., 07:12
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
  • Hírek

F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren

A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.

február 14., 14:45
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
  • Hírek

A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője

Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.

február 14., 06:10
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!
  • Belsőség

Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből

Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.

február 15., 17:01
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
  • Hírek

Átfogó veteránprogramot indít a Renault

Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.

február 14., 06:10
Virtuális spanyol virtus
  • Tesztek

Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.

Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?

február 14., 15:54
Újra szól a hatlövetű
  • Belsőség

Újra szól a hatlövetű

Alakul az Abarth 500, de vajon hány lóerőt tud?

február 14., 16:58
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
  • Közélet

Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett

Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.

február 15., 16:01
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
  • Hírek

Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari

Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.

február 15., 16:02
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!
  • Belsőség

Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14

Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!

február 14., 11:43
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
  • Hírek

Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban

Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.

február 14., 11:15
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
  • Hírek

ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon

A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.

február 14., 10:25
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
  • Hírek

A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán

Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.

február 14., 13:59
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
  • Hírek

Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja

Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.

február 14., 09:55
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
  • Hírek

Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat

Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.

február 14., 12:30
Itt a Murvaélet!
  • Égéstér

Itt a Murvaélet!

Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.

február 14., 09:15
Carlex Habemus
  • Hírek

Carlex Habemus

február 14., 07:34
Chevrolet Blazer EV.R NASCAR
  • Hírek

Chevrolet Blazer EV.R NASCAR

február 14., 08:46
Dodge Demon koncepció
  • Hírek

Dodge Demon koncepció

február 14., 10:20