A kertből lopták el a kocsimat
Az autóvadászokat is fojtogatja a válság, pedig rengeteg ötletük volna, hogy még több lopott kocsi kerüljön meg. A mai rendszerekkel nem csak a gyanús autót kapják ki a sorból, de látják, ha lejárt a műszaki vizsga, sőt, a lopott rendszámmal ingyen tankolókat és a táblacserélgetőket is elkaphatják.
Amíg vártam, hogy a rendőrség sajtóosztálya közel engedjen Sánta Lászlóhoz, a sok éve ismert, újabban az Országos Rendőr-főkapitányságnak dolgozó autóvadászhoz, vagy elküldjék a meglehetősen általános kérdéseimre adott, meglehetősen általános válaszaikat, kíváncsi lettem. Mi lett az egy éve, nagy reményekkel kipróbált totemoszlop sorsa? Tudják, ez volt az a mobil szerkezet, amelyet a budapesti Batthyány térnél állítottak fel, és pár napig figyelték vele az alsó rakpart forgalmát. Mivel az autótolvajok ügyet sem vetnek az újabb és újabb térfigyelő kamerákra, folyamatosan jöttek mentek a lopott kocsik a képmezőben.

Voltak lejárt műszakis, forgalomból kivont autók, sőt olyanok is, melyek nem a saját rendszámtáblájukkal közlekedtek. Amíg nem állít meg a rendőr, senkit nem érdekel, hogy a kék Focuson egy piros Mercedes rendszáma van, gondolhatták néhányan. Akkoriban arra számítottunk, hogy mivel a magyar fejlesztésű készülék bevált, hamarosan az egész városban tucatszám bukkannak majd fel a további példányok, így lassan minimálisra csökkennek az autólopások és így lesz ez az egész országban. Lát valaki most valaki totemoszlopot Budapesten, vagy máshol? Ha igen, alighanem szerencsés ember, mert nem sok ilyen szerkezet működik még az országban. Például Vácon a rendőrautókban működik az autóvadász rendszer, Hódmezővásárhelyen az önkormányzat vásárolt belőle a kapitányságnak.

Tovább vártam Sánta László az autóvadász-legenda jelentkezésére, közben arra gondoltam, istenem, milyen jó lenne beülni mellé a kocsiba, kicsit cirkálni, kamerázni, esetleg felderíteni, majd jó érzésekkel távozni. Kétszer felhívtak az ORFK-ról, hogy elismételjük a leckét: mit szeretnék, miért szeretném, mikor szeretném. Sikeresen elmondtam élőben is, hozzátéve, hogy a levélben feltettem a kérdéseimet, melyekre biztosan ott vannak a válaszok a rendszerükben.
Azt már tudom, hogy Sánta úrral nem készíthetek interjút. Néhányszor visszakérdeztem, hogy miért nem, amire nagyjából az volt a válasz, hogy mert csak. Rendőrnyelven valahogy úgy hangzik, hogy ilyen döntés született, de mindegy is. Remélem, arra azért válaszolnak, hogy a vattában tartott szakember és a valódi rendőrök hány eltűnt járművet kerítettek elő, és milyen esetekkel találkoztak az utóbbi évben.
Szerencsére autóvadászattal nem csak ők, hanem az Autóvadász egyesület is foglalkozik, ezért gyorsan fel is hívtam az elnököt, Vezda Lászlót. Sánta úrral együtt űzte az ipart, saját és szponzoroktól kapott autókkal keresték az autókat, a fénykorban összesen 25 egység dolgozott így Magyarországon. Weboldalukon évente 6-700 eltűnést jelentenek be, ezek kikerülnek a Facebookra is, és bár a pénzügyi nehézségek miatt most csak 15 autóvadász egység szolgálja a szent ügyet, még mindig jó, hogy legalább létezik efféle szolgáltatás.

Amikor egyik dédelgetett vesszőparipámra, az otthagyott, talányos okokból veszteglő kocsikra terelődött a szó, Vezda úrról kiderült, hogy tényleg járja az utcákat. Amikor azt mondtam, elárvult Corsa B Van, Budán, rengeteg mikuláscsomaggal és csak egy rendszámtáblával, egyből rávágta, hogy biztosan a Mom park közelében álló kocsira gondolok. A bónusz kérdés a zöld Audi S8 volt, amelyet évek óta kerülgetnek a Mamut bevásárlóközpont külső parkolójában. Állítólag az sem lopott, csak nem jön érte senki, és még rengeteg ilyen jármű áll a városban.
Az autóvadászok kocsijukba közönséges videókamerát szerelnek, rácsatlakoztatják a közönséges notebookra, elindítják a 300 ezer forintos szoftvert, és a lehető legtöbb autó rendszámát leolvassák. A tökéletes megoldást persze a tartósabb, kifejezetten profi felhasználásra szánt szett jelentené, de az 1,2 millióba kerül, a többkamerás megoldás pedig ötbe. Vissza a Földre. Magyarországon a legolcsóbb megoldással az dolgozik, akinek az főnöke az országos rendőr-főkapitány. Tudják, megint Sánta Lászlóról van szó, aki nem nyilatkozhat.
Veszélyben a suzukisok, opelesek, és a kispénzű autóhitelesek. A részletekért kattintson a második oldalra.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
