Óratekerőt fogtunk
Kéne egy jó kis használt Toyota? Egy fekete Avensis, mondjuk? Akkor kösse fel a nadrágját, mert úgy átverik, hogy a lába nem éri a földet. Vajon hányan gondolják még mindig, hogy érdemes ezzel próbálkozni? Az élet bekopogtat a DAS Jogszerviz ablakán. Ezúttal két autóhirdetés is jár a jogi tanácsok mellé.
Olvasónk hívta fel a figyelmet két apróhirdetésre, melyeket a Használtautó.hu-n talált. Mindkettőben egy 2003-as, fekete, kétliteres, benzines Toyota Avensis szedán keresi új gazdáját. Mivel ő pont ilyen autó vásárlását tervezi, hamar kiszúrta, hogy a két hirdetés valójában ugyanarról a példányról szól, hiszen a rendszámtábla mindkét esetben jól látható és azonos. De várjunk csak? Valami nem stimmel. Az egyikben az ISL-XXX forgalmi rendszámú Toyotának jó 50 ezer kilométerrel többet mutat a kilométerszámlálója, mint amit az újabb hirdetésben írnak. Így kezdődik egy átlagos óratekerős sztori, a mai magyar használtautópiacon. Hát akkor telefonáljunk egy kicsit.
Tamás, az előző tulajdonos autóeladásban segédkező veje készségesen tájékoztatott, hogy a kilenc éves Toyotát novemberben tette fel az internetre, majd 19-én délelőtt találkoztak a vevővel, akivel egy hódmezővásárhelyi benzinkúton nyélbe is ütötték az üzletet. Erre a napra pontosan emlékszik a család, mert az ország másik feléből érkezett nepper hamar kisütötte, hogy valami nem stimmel az Avensissel.
Azt állította, hogy a meghírdetett 174900 km-es óraállás valószínűleg nem hiteles, azt biztosan manipulálták, ebben az autóban akár 50-100 ezerrel több is lehet. Később kiderült, ez már az árcsökkentő játszma része volt. Így lett az eredetileg meghatározott 1,59 millió forintból 1,28 millió, vagyis jó háromszázezerrel tolta le az amúgy sérülés- és hibamentes Toyota árát a kereskedő. Az adásvételi szerződés mellett meghatalmazást is írtak, hiszen a messziről jött nepper nem titkolta, hogy továbbadná a Toyotát. A pénz házfelújításra kellett a családnak, így ebbe is beleegyeztek.
Azért is emlékezetes marad ez a nap Tamásék számára, mert a dátum egy két héttel ezelőtt érkezett rendőrségi levélben is szerepelt. A levélben azt írják, hogy 14 óra 59 perckor Csorvás és Békéscsaba közt letrafipaxolták a Toyotát, amellyen a megengedett 90-es sebesség helyett 140-nel hajtottak. Ezután jöttek a bonyodalmak.
Az eredeti tulajdonos állítása szerint azzal az ígérettel távozott tőlük a nepper, hogy hamarosan küldi az ő példányukat az adásvételi szerződésből, de ezt eddig nem tette meg. Így csak a meghatalmazásból van példányuk, ezzel viszont nem tudják bizonyítani, hogy már nem volt a tulajdonukban az autó amikor szabályt sértettek vele. Ez azért zavarja most nagyon a Toyota egykori tulajdonosát, mert a rendőrség 60 ezer forintot követel. Most 1,49 millió forintért hirdetik a Toyotát az interneten, és jön a poén: 127 ezer kilométeres óraállással. A nepper még képet is készített a Toyota számlálójáról, mely csakugyan 127 765 kilométert mutat.
Az eredeti tulajdonos velünk együtt értetlenkedik, pedig mindketten tudjuk, mi történt időközben. Ennek az autónak visszatekerték az óráját, és most kétszázezer forintos haszonnal adnák tovább. De ne ítélkezzünk, inkább telefonáljunk.
A torkom elszorul, a vonalban a mostani hirdető. Eldöntöttem, hogy korrekt leszek és nem játszom el a mit sem sejtő vásárlót, inkább bemutatkozom. A nyolc perces beszélgetés végig zavaros, hiszen egyrészt kiderül, hogy nem az hirdet, aki el akarja adni az Avensist. Az úr, aki velem ellentétben a beszélgetés végén sem kíván bemutatkozni, visszakérdez: honnan tudom, hogy eredetileg nem volt-e több az Avensisben, az előző tulajdonos által meghirdetett 174 ezernél. Azt is mondja, hogy egy kilométeróra-állás önmagában semmit nem mond, hiszen ennek az autónak már rég nem vezetik a szervizkönyvét. Mire magyarázat mindez? Ne törjék a fejüket, semmire.
A kínos hangjáték dramaturgiai csúcspontja, hogy Miszter X közli, leveszik az internetről a hirdetést, mert az Avensist ma délután négykor eladták. Kisvártatva pontosít, ez már el is dűlt, az autónak az eladása meghiúsult a családban. Innentől kezdve az autó nem eladásra került, hanem megtartásra a hirdetést pedig törölni fogják.
A tisztánlátás érdekében felhívtam Krajcsovics Pétert, a Toyota Motor Hungary Kft. kereskedelmi igazgatóját, aki egyszerű megoldást kínált a hasonló esetekre. Jóllehet, nekem részletes információkat a rendszerükben is szereplő autóról nem adhat, azt azért elmondta, hogy aki magyarországi forrásból származó haszmált Toyotát vásárolna, de előtte felvértezné magát nehány információval a kiszemelt példány előéletével kapcsolatban, az eladó hozzájárulásával sokat megtudhat, ha elmegy egy márkakereskedésbe. Ott ugyanis pontosan követik a régebbi kocsik történetét, vagyis például meg tudják mondani, hogy egy ilyen kilenc éves Avensisban hány kilométer volt, amikor legutóbb szervizbe vitték. Szerencsés esetben ez akár egészen friss információ is lehet, ha például komoly szakértelmet kívánó javítást hajtottak végre a kocsin, vagy visszahívási akciót hirdettek a modellre.
A visszatekert kilométerórájú Avensis jelenlegi eladója egy dologban igazat mondott: a hirdetést viharos beszélgetésünk után valóban törölték a Használtautó.hu rendszeréből. Mi azért lementettük, íme:
Most pedig jöjjön a DAS Jogszerviz mai tanácsa. Mire számíthat az a használtautó-vásárló, aki úgy érzi, becsapták.
Becsapták? Négy év pereskedés következhet
Ha a hibás autó eladója nem partner a békés megoldásban, csak a bírósági per marad. A hazai peres eljárások azonban hosszan elhúzódhatnak, akár négy-öt év is eltelhet, amíg jogerősen megítélik a követelést, vagyis a pénzéhez jut az átvert vevő. A késedelem oka a bíróság leterheltsége mellett az, hogy a hibás járművel kapcsolatos perekben szakértővel kell megállapítani a hiba okát, és azt is, hogy a hiba már akkor is megvolt, amikor megvásároltuk a járművet. A szakértői vizsgálat hónapokig elhúzódhat és az ellenfél fellebbezéseivel még tovább nyújthatja az értékes időt.
Van azonban lehetőség arra, hogy az eljárást jelentősen meggyorsítsuk. A bíróság ugyanis alaphelyzetben csak az általa kirendelt igazságügyi szakértő véleményét fogadja el. A peren kívül, magánúton igénybevett szakértő véleménye nem perdöntő, ha rendelkezünk is ilyennel, a bíróság ki fog rendelni egy másik szakértőt is, akinek a költségét szintén nekünk kell állni. A magánszakértő véleménye természetesen szintén bizonyíték, de jóval gyengébben esik latba, mint a perben kirendelt szakértő. Pár éve azonban lehetőség van a peres eljárás előtt igénybe venni olyan igazságügyi szakértőt, akinek véleménye ugyanolyan erővel bír, mintha maga a bíróság rendelte volna ki.
A magyarországi közjegyzőknél mindenkinek joga van előzetes bizonyítás eljárást kezdeményezni, ahol a közjegyző rendel ki igazságügyi szakértőt. Az előzetes bizonyítás szintén egy hivatalos eljárás, ezért az itt igénybe vett szakértő által megállapított tények kötni fogják majd a bíróságot is. Ez azt jelenti, hogy a bíróság a perben a legtöbbször már csak a jogkérdésben köteles dönteni, azaz a szakvélemény alapján ítéletet hoz. Az előzetes bizonyítás másik fontos előnye, hogy nagy teret enged a békés megegyezésre is. Tapasztalatunk szerint sokszor az eladó jóhiszeműen jár el, valóban azt hiszi, hogy hibátlan járművet adott el, de a szakvélemény meggyőzheti ennek ellenkezőjéről. Jogvédelmi termékeink közül a VIP Családi Jogvédelemben lehetőség van az előzetes bizonyítás költségeit megtérítenünk, ezáltal jelentősen gyorsítani tudjuk a jogviták kifutási idejét.
dr. Vizi András
A fentiekhez tegyük hozzá, az óravisszatekerés is elég indok a reklamációra, hiszen a kilométerszámláló manipulációja már Magyarországon is bűncselekmény. Az óraállás meghatározza a piaci értéket, gondoljunk csak az Eurotax-katalógus számítási módszereire, vagy akár egy biztosítási kárrendezésre. Hiába rögzítik minden műszaki vizsgán, illetve adásvételkor a magyar rendszámú autók kilométeróra-állását, amíg ez nem egy könnyen lekérdezhető, mindenki számára hozzáférhető információ, addig olyan, mintha nem is létezne. Az ezzel kapcsolatos jogszabály január óta érvényes. Hivatalok, ébresztő!
A fekete Avensis ügyében ismeretlen tettes ellen büntetőfeljelentést teszünk, a telefonbeszélgetést pedig leadjuk az Égéstér csütörtöki adásában. Érdemes lesz meghallgatni.
Egyúttal várjuk olvasóink leveleit, melyben bizonyítékokkal szolgálnak a hasonló esetekre. Bizonyítéknak tekinthető egy adásvételi szerződés, melyben szerepel a kilométerszámláló eredeti állása, néhány fénykép az autóról, akár arról is, ha összetörték, illetve egy mostani hirdetés, melyben a tényeket meghamisítva próbálják értékesíteni.