Lejárt forgalmival is autózhatunk
Egy sor közlekedési hatósági eljárás válik egyszerűbbé októbertől. A Közigazgatás-fejlesztési program tele van gesztusokkal. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) mai közleménye gyorsabb okmánycserét, egyszerűbb eljárásokat és elektronikus ügyintézést ígér.
A változások nyomán az ideiglenes jogosítvány kiadása megszűnik, mert az eredetit sokkal gyorsabban hosszabbítják majd meg. A kormányzat arra törekszik, hogy a jövőben, a lehető legtöbb eljárást el lehessen indítani az interneten, az Ügyfélkapu oldalon. Így lassan tényleg hatékonyabbá vákik a rendszer és valódi alternatívát nyújt majd az autósoknak a hivatallátogatással szemben. Sajnos az autók futásteljesítményének és kártörténeti adatainak egyszerű elérhetőségét ezzel még nem teremtik meg, erről nem esik szó az NFM közleményében.
A nyilvántartásokat elektronikusan összekötik, így az okmányirodák és a kormányablakok közvetlenül kérhetik majd le egymástól az ügyfelek adatait. Ezzel a változtatással állítólag elérik, hogy az egyes okmányok (jogosítvány, forgalmi engedély) ellenőrzésekor és másolatok készítésekor az autósok is mentesülnek majd a felesleges adatszolgáltatások alól.
Októbertől akkor sem kell majd az okmányirodába vagy a rendőrségre rohannunk, ha papírjainkat ellopták, vagy azok elvesztek, esetleg elköltöztünk és ezért kell valamelyiket cserélni. Mindezt szintén elintézhetjük az interneten, sőt igényelhetünk újat az elveszett rendszámtábla helyett is, és ideiglenesen kivonathatjuk vagy visszahelyeztethetjük a forgalomba az autónkat. Mindezt felesleges sorban állás nélkül, persze csak ha a rendszer is úgy akarja és nem webnomád nyugdíjasok vagyunk.
Jó hír a lejárt műszaki vizsgával közlekedőknek, hogy ha elkapja őket a rendőr, nem veszi el azonnal a forgalmi engedélyt, mehetnek tovább. Az eljárást persze így is megindítják a tulajdonossal vagy üzembentartóval szemben, de legalább nem kell trélert hívni, hogy vigye el egy műszaki-vizsgaállomásig az autót.
A szakminisztérium indoklása szerint az autósok zöme nem hanyag, csupán feledékeny, őket nem akarják feleslegesen bürokratikus körökre kényszeríteni. A gépesített aktatologatással megoldódik a mozgáskorlátozottak parkolási igazolványának cseréje és pótlása is. A hivatalok felhasználhatják az előző engedély kiadásához rögzített adatokat és fényképet, illetve a jogosult aláírását.
Ha az informatikai fejlesztések a vártnak megfelelően haladnak, az év második felétől nem kell majd magunknál tartanunk a kötelező biztosítás aktuális igazolását sem, mert arról akárhol, akármikor tájékozódhat a központi nyilvántartásból a rendőr, a vizsgabiztos és a jármű átíratásakor az okmányirodai ügyintéző. A minisztérium ugyanakkor azt javasolja, hogy aki a közelmúltban kötött új kötelező biztosítást, vagy választott másik biztosítót az átmenetileg tartsa magánál biztosítási kötvényét, így elkerülheti a további komplikációkat.
A szép új ügymenetre október 1-ig kell várnunk, addig minden marad a régiben. Hogy képet kapjunk a változások jelentőségéről, kérjük írják meg nekünk mit tapasztaltak, amikor a felsorolt ügyek miatt fordultak mostanában a közhivatalokhoz.