Havazás bénította Budapestet. Ki a felelős?
Ombudsmani vizsgálat indult a múlt hétfői havazás után, amikor reggelre megbénult fél Budapest, mert nem volt elég hókotró az utakon. Természetesen most is mindenki másra mutogat, pedig két héten belül magyarázatot kell kapnunk a történtekkel kapcsolatban.
Az alapvető jogok biztosa rendkívüli vizsgálatot indított, miután január 14-én az első kiadós idei havazásban egy időre megbénult a fővárosi közlekedés. Ez volt az a nap, amikor a Youtube-ra feltett valaki egy videót, melyben az utasok tolnak a ki a megállóból egy elakadt autóbuszt a város közepén, a Clark Ádám téren.
Mi történhetett? Ezt szeretné tudni Szabó Máté ombudsman, aki már fel is tette kérdéseit a főpolgármesternek, a Budapesti Közlekedési Központotnak (BKK), a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-nek (FKF Zrt.), az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságnak, illetve az Országos Meteorológiai Szolgálatnak.
Az érintettek most kénytelenek kitalálni valami értelmes választ azon kívül, amit aznap a városi hókotrásért felelős FKF-től lehetett hallani, vagyis, hogy csupán néhány centiméteres hóra készültek.
Ismét megkerestem Szedlmajer Lászlót, a Budapesti Közlekedési Zrt. buszokért és trolikért felelős vezérigazgató-helyettesét, hogy mit mutatnaka híres menetkimaradási grafikonok, és mit tudnak tenni amikor a hókotrók lazítanak, a tél pedig bekeményít Budapesten. Szedlmajer megerősítette amit már korábban is mondott: néhány óbudai járatot kivéve a budapesti buszok többségén egyszerűen nincsen téli gumi, ezért ha nincs letakarítva az út, egy idő után elakadnak. Ennek részben gazdasági okai vannak. Gondoljunk csak bele, ha mind az ezerháromszáz, hadrafogható autóbuszon lecserélnék az abroncsokat a téli időszakra, az tovább sodorná a szakadék széle felé az amúgyis nehézségek közt vergődő vállalatot. Másfelöl a téli mintázatú, illetve keresztbordás buszabroncsok valószínűleg sokkal zajosabbak is a most használt négyévszakos gumiknál, melyeket egyszerűen újrafutóznak, amikor elkoptak.
Január 14-én, az utóbbi időszakban megszokott két százaléknyi átlagos menetkimaradás nagyjából megduplázódott a csúszós utak miatt. Körülbelől ezerötszázszor fordult elő, hogy egy busz nem jutott el egyik végállomásától a másikig.
Az ombudsman hivatalának mai közleményében azt írják, nem zárható ki, hogy több alapjoggal összefüggő visszásság történt (például a szabad mozgáshoz és a tartózkodási hely szabad megválasztásához való jog, valamint a közlekedés szabadságának sérelme, a kialakult időjárási helyzet miatti balesetveszély kapcsán pedig a lehető legmagasabb testi és lelki egészséghez való jog sérelme) – az alapvető jogok biztosa ezért hivatalból rendelte el a kialakult helyzet vizsgálatát. A címzetteknek tizenöt napon belül reagálniuk kell a feltett kérdésekre.
Az alapvető jogok biztosa az elmúlt években harminc vizsgálatot folytatott le csak a BKV működési visszásságaival kapcsolatban, ezen kívül 2009-ben kiemelt közlekedési projektet indított, hogy kiderüljön, mennyire teljesíti jól feladatát öt vidéki volántársaság, illetve a Magyar Államvasutak. Ezekben az esetekben kiderült, a cégek számos ponton sértik az utasok jogait.
A téli gumi kérdésre máris megtudtuk a választ, most a közelmúltban törvénymódosítással előnyös helyzetbe hozott Országos Meteorológiai Szolgálaton, és a többi érintett közszolgáltatón a sor, hogy valahogy megmagyarázzák ezt a kellemelten ügyet. Reméljük, ez nem vonja el a figyelmüket arról a tényről, hogy minden jel szerint újabb nagy havazás közelít Budapesthez.