Ültem az első CLA-ban
Bár a kecskeméti gyár belső parkolója tele van maszkolt és álcázás nélküli, próbaszériás autókkal, az új Mercedes CLA gyártása hivatalosan csak ma kezdődött. Ezt a modellt kizárólag Magyarországon állítják elő, szemben az egy éve szintén itt gyártott B osztállyal, ami egy németországi üzemben is készül még.
Az eseményre eljött Orbán Viktor miniszterelnök, aki Dr. Dieter Zetsche, a Daimler AG vezérigazgatója és Frank Klein, a kecskeméti Mercedes-Benz gyár ügyvezető igazgatója társaságában engedte útjára a sorozatgyártást és maga a miniszterelnök hajtott ki a színpad elé egy szürke példánnyal. Álló gépsorok közt ünnepeltek, és amikor Orbán ismerkedni kezdett az utastér összeállításával foglalkozó csapat tagjaival, azok barátjukká fogadták. Majdnem megtanították, hogyan tegye helyére a vezetőülést. Sajnos, amikor az egyiküknél többen is érdeklődünk, miről beszélgetett a miniszterelnökkel, a fiatal gyári dolgozót elegánsan eltanácsolták a válaszadástól a felkészült kommunikációs csapat tagjai. Annyi mindenesetre kiderült, hogy a legelső, metálszürke CLA a Kecskeméti Gyermekmentő Szolgálathoz kerül.
Mielőtt megérkeztünk az ünnepség helyszínére, percek alatt végighömpölyögtünk a gyárhoz tartozó préscsarnokon, majd a karosszériaüzemen. Olyan érdekességeket lehetett látni, mint a tömbház méretű présgép, melyet a kicsit távolabb serénykedő 650 gyártórobottal együtt a Mercedes sindelfingeni központjából telepítettek át, persze korszerűsítés után. A magyarországi présüzem az első a világon, amit a németek határaikon túlra engedtek. Eddig minden esetben onnan szállították a kész karosszériaelemeket a kihelyezett gyárakba.
A prés teljes présereje 8400 tonna, ötvenhárom szerszám szerelhető bele, hét leütést végez percenként és egyszerre akár méretre nyom négy ajtót. Van hozzá olyan szerszám, amelynek tömege eléri az ötven tonnát. A hulladék acélt egy pincében kiépített futószalag szállítja egy konténerbe, és amikor megtelik, mehet vissza újrahasznosításra.
A kecskeméti Mercedes gyárban üzemegységtől függően két-három műszakban dolgoznak a munkások, akiket még Orbán Viktor is méltatott beszédében. Összesen háromezer állandó státuszú emberről és hatvanöt diákról van szó, bár előbbiek közt azért bőven vannak külföldiek is. A kordonok mögé szorított kollektíva tagjaihoz léptem, hogy miközben a miniszterelnök és a cég vezetői az első CLA (egy 250-es) csomagtartóját nyitogatja, megtudjam, milyen felszereltségű autót tekintünk ma elsőnek a CLA-k közt. Angolul érkezett a válasz, nem tudják. Ez jó, mert bár elhangzott, hogy a valóban fantasztikus külsejű (a miniszterelnökben az erő és a szépség érzetét keltő) új modell gyártásának hivatalos kezdete a magyar gazdasági sikereket szimbolizálja, ez nem kis részben nemzetközi eredmény is. Részben a Mercedesé, részben az Európai Unióé.
A kecskeméti Mercedes gyár eddig több normát is túlteljesített, vagyis mindenki nagyon elégedett a cég vezetői közül. Negyvenezer B osztályt gyártottak le eddig, mert a modellt kapkodják a nemzetközi piacon. A magyar beszállítók száma időközben tizenhétről huszonötre emelkedett, de például a tekercsekben érkező acéllemezek egy része szlovák. A látogatás végén egy csapat munkást láttam közeledni az egyik szerelősor felől. Vidámnak tűntek, ami biztosan nem csak az ebédidőnek szól. Úgy látszik, tényleg jó itt dolgozni.
A gyártelepen megtett mintegy kétszáz méteres buszos kirándulás során pedáns rendet láttam, illetve azt, hogy még a telepen belül is mindenki Mercedesekkel közlekedik. Abban az esetben, ha éppen nem targoncával szállít valamit.
És, hogy milyen az új Mercedesben ülni? Valamiért arra számítottam, hogy legalább egy egészen kicsit emlékeztetni fog a C osztályra, de nem. Odabent nyoma sincs konzervativizmusnak, nagyon sportosak az ülések, sportcsíkosak a kárpitok és a kormányban is van valami DTM-es. Összességében kicsit szűknek éreztem a helyet, de csak mert előttem kisebb termetű illető ült a volánnál. A további próbálgatásra nem volt időm, mert jött két öltönyös férfi, akik egy idősebb hölgyet ültettek a helyemre. A hölgy első szava az volt: unglaublich, magyarul, hihetetlen. Hát, egyetértek.
Bónusz: Orbán Viktor Polski-Fiaton tanult vezetni, és ha valaki akkor azt mondta volna neki, hogy egyszer lesz még magyar Mercedes, biztosan nevetett volna.