Ültem az első CLA-ban
Bár a kecskeméti gyár belső parkolója tele van maszkolt és álcázás nélküli, próbaszériás autókkal, az új Mercedes CLA gyártása hivatalosan csak ma kezdődött. Ezt a modellt kizárólag Magyarországon állítják elő, szemben az egy éve szintén itt gyártott B osztállyal, ami egy németországi üzemben is készül még.

Az eseményre eljött Orbán Viktor miniszterelnök, aki Dr. Dieter Zetsche, a Daimler AG vezérigazgatója és Frank Klein, a kecskeméti Mercedes-Benz gyár ügyvezető igazgatója társaságában engedte útjára a sorozatgyártást és maga a miniszterelnök hajtott ki a színpad elé egy szürke példánnyal. Álló gépsorok közt ünnepeltek, és amikor Orbán ismerkedni kezdett az utastér összeállításával foglalkozó csapat tagjaival, azok barátjukká fogadták. Majdnem megtanították, hogyan tegye helyére a vezetőülést. Sajnos, amikor az egyiküknél többen is érdeklődünk, miről beszélgetett a miniszterelnökkel, a fiatal gyári dolgozót elegánsan eltanácsolták a válaszadástól a felkészült kommunikációs csapat tagjai. Annyi mindenesetre kiderült, hogy a legelső, metálszürke CLA a Kecskeméti Gyermekmentő Szolgálathoz kerül.
Mielőtt megérkeztünk az ünnepség helyszínére, percek alatt végighömpölyögtünk a gyárhoz tartozó préscsarnokon, majd a karosszériaüzemen. Olyan érdekességeket lehetett látni, mint a tömbház méretű présgép, melyet a kicsit távolabb serénykedő 650 gyártórobottal együtt a Mercedes sindelfingeni központjából telepítettek át, persze korszerűsítés után. A magyarországi présüzem az első a világon, amit a németek határaikon túlra engedtek. Eddig minden esetben onnan szállították a kész karosszériaelemeket a kihelyezett gyárakba.
A prés teljes présereje 8400 tonna, ötvenhárom szerszám szerelhető bele, hét leütést végez percenként és egyszerre akár méretre nyom négy ajtót. Van hozzá olyan szerszám, amelynek tömege eléri az ötven tonnát. A hulladék acélt egy pincében kiépített futószalag szállítja egy konténerbe, és amikor megtelik, mehet vissza újrahasznosításra.
A kecskeméti Mercedes gyárban üzemegységtől függően két-három műszakban dolgoznak a munkások, akiket még Orbán Viktor is méltatott beszédében. Összesen háromezer állandó státuszú emberről és hatvanöt diákról van szó, bár előbbiek közt azért bőven vannak külföldiek is. A kordonok mögé szorított kollektíva tagjaihoz léptem, hogy miközben a miniszterelnök és a cég vezetői az első CLA (egy 250-es) csomagtartóját nyitogatja, megtudjam, milyen felszereltségű autót tekintünk ma elsőnek a CLA-k közt. Angolul érkezett a válasz, nem tudják. Ez jó, mert bár elhangzott, hogy a valóban fantasztikus külsejű (a miniszterelnökben az erő és a szépség érzetét keltő) új modell gyártásának hivatalos kezdete a magyar gazdasági sikereket szimbolizálja, ez nem kis részben nemzetközi eredmény is. Részben a Mercedesé, részben az Európai Unióé.
A kecskeméti Mercedes gyár eddig több normát is túlteljesített, vagyis mindenki nagyon elégedett a cég vezetői közül. Negyvenezer B osztályt gyártottak le eddig, mert a modellt kapkodják a nemzetközi piacon. A magyar beszállítók száma időközben tizenhétről huszonötre emelkedett, de például a tekercsekben érkező acéllemezek egy része szlovák. A látogatás végén egy csapat munkást láttam közeledni az egyik szerelősor felől. Vidámnak tűntek, ami biztosan nem csak az ebédidőnek szól. Úgy látszik, tényleg jó itt dolgozni.
A gyártelepen megtett mintegy kétszáz méteres buszos kirándulás során pedáns rendet láttam, illetve azt, hogy még a telepen belül is mindenki Mercedesekkel közlekedik. Abban az esetben, ha éppen nem targoncával szállít valamit.
És, hogy milyen az új Mercedesben ülni? Valamiért arra számítottam, hogy legalább egy egészen kicsit emlékeztetni fog a C osztályra, de nem. Odabent nyoma sincs konzervativizmusnak, nagyon sportosak az ülések, sportcsíkosak a kárpitok és a kormányban is van valami DTM-es. Összességében kicsit szűknek éreztem a helyet, de csak mert előttem kisebb termetű illető ült a volánnál. A további próbálgatásra nem volt időm, mert jött két öltönyös férfi, akik egy idősebb hölgyet ültettek a helyemre. A hölgy első szava az volt: unglaublich, magyarul, hihetetlen. Hát, egyetértek.
Bónusz: Orbán Viktor Polski-Fiaton tanult vezetni, és ha valaki akkor azt mondta volna neki, hogy egyszer lesz még magyar Mercedes, biztosan nevetett volna.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
