Mégsem leszünk traffipax-nagyhatalom?
Európában is egyedülálló közlekedésbiztonsági program kivitelezése indul Magyarországon. Célja a balesetek hatékony megelőzése. Több mint 55 milliárd forint értékű beruházás része a traffipax-tender is, melyből nem csak sebességmérő eszközöket vásárolnak.
A tervezési fázisban szakemberek javaslatai alapján keresték meg a változtatásra szoruló veszélyes csomópontokat. Többek között a MÁV Zrt., az Állami Autópálya Kezelő Zrt. és a GYSEV Zrt. is segített, a több mint 55 milliárd forintnyi összeg szakszerű felhasználásában. Korszerűsítik a vasúti átjárókat, közlekedési csomópontokat építenek át, az ország tizenkilenc közúti csomópontján telepítenek új jelzőlámpákat és 1781 helyen korszerűsítik a meglévőket. Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára tegnap ismertette az Új Széchenyi Terv közlekedésbiztonsági programját. Az első beruházások látható jeleit 2015. második felében vehetjük észre Magyarország közlekedési infrastruktúrájában.
Az eseményen Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Közlekedési Programok Irányító Hatóságának főigazgatója árult el részleteket. 2009-ben kezdtek el tárgyalni a közúti és vasúti közlekedésben érintett cégekkel, majd sikerült támogatást szerezni a fejlesztésekhez. A főigazgató a pályázathoz tartozó traffipax-tender kapcsán megjegyezte, a tizenkét milliárd forintot nem csak sebességmérő berendezések, hanem további forgalomtechnikai eszközök vásárlására költik. Ezek állítólag nem a bevételek növelését, hanem a forgalom ellenőrzését és intelligens irányítását célozzák.
Schmidt Szabolcs, az Európai Bizottság fenntartható mobilitási központjának munkatársa emlékeztetett, a bizottság közlekedési balesetek számának csökkentésével kapcsolatos célkitűzése Magyarországon is teljesülni látszik. Az Unió országaiban a korábbinál átlagosan negyvenhárom százalékkal kevesebb közúti baleset történt 2001 és 2011 között. Ezt az átlagot itthon is sikerült megközelíteni, amúgy 2020-ig további ötven százalékos csökkenést várnak az unióban.
Az úthálózat fejlesztése mellett fontosnak tartotta a szabályok betartatását, és a biztonságosabb autók forgalomba helyezését is. A statisztikák pontosítására itthon is szükség van Schmidt szerint, mivel az egyes tagországokban más-más módszerrel összegzik a közlekedési baleseti adatokat, ezért szükség volna a rendszer egységesítésére is.