2013.03.01. 06:56 Módosítva: 2013.03.01. 08:05

Valami nagyon nincs rendben a magyar próbarendszámmal. A szabályok egyre szigorúbbak, ami önmagában még nem volna baj, ha azok is pontosan ismernék őket, akik a rendszert üzemeltetik. De nem ismerik, így a tájékoztatás hiányos, és aki nem figyel, akár kétezer eurós bírságot is kaphat.

Péter és családja régóta használt autókkal kereskedik. Külföldről hoznak kocsikat, általában megrendelésre. Honlapjuk szerint a Nagy autóház 2006-óta létezik. Amíg veszik a használt autókat, lesznek vállalkozók, akik elmennek értük nyugatra. Az igény óriási, hiszen tavaly majdnem darabra pontosan ugyanannyi, azaz körülbelül ötvenezer használt autót helyeztek itthon forgalomba, mint újat. A Nagy család ritka példányokra specializálódott, ilyen például a Fiat Coupé, Alfa GTV, Lancia Kappa, és ilyen a BMW 318is kupé, ha igazán jó állapotban van.

Péterék nem trélerrel szállítják haza a kocsikat, inkább minden évben kiváltják az elvileg az egész Európai Unióban, sőt az Európai Gazdasági Térséghez tartozó országokban is érvényes magyar próbarendszámot. A rendszámhoz mellékelt ideiglenes forgalomban tartási engedély korlátozások rovatában  szerepel is a rendszám érvényességi területe.

gallery 01 videosorveglianza polizia stradale

A próbarendszám használatának szabályai egyre szigorúbbak. Elsősorban autókereskedelemmel vagy javítással, illetve fejlesztéssel foglalkozó vállalkozások, kereskedések, javítóműhelyek és gyártók alkalmazottai használhatják, de ők sem korlátlanul. Ha például egy kereskedő még vásárlás és forgalomba helyezés előtt szeretné lehetővé tenni a próbautat a vásárlónak, ezt elvileg nem teheti meg, hiszen a vásárló nem a rendszámtulajdonos cég alkalmazottja.

Mi az a P?

A próbarendszám használatának szabályait a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 326/2011. (XII. 28.) kormányrendelet szabályozza. A rendelet szerint ez a hatósági jelzés legfeljebb egy évig érvényes, teljes költsége, kötelező biztosítással együtt jelenleg 240 ezer forint. Használata menetnaplóhoz kötött, rögzíteni kell minden egyes út időpontját, az útvonalat, illetve az autó alvázszámát. Egy jármű legfeljebb harminc alkalommal indulhat útnak egy konkrét próbarendszámmal és önmagában ennek a szabálynak a megszegéséért is bevonhatja a rendőr.

Úgy tűnik, hiába az uniós tagság és az Európai Gazdasági Térségre vonatkozó érvényességi ígéret, bizonyos országok mégsem fogadják el a magyar próbarendszámot. Több helyről hallani, hogy Szlovákiában és Olaszországban egyenesen utaznak az ilyen jelzéssel közlekedő magyar autókra, és kegyetlenül büntetnek. Péterék esete bonyolultabb, és ez már azon a február eleji napon kiderült, amikor a Nagy autóház 28 éves alkalmazottját és útitársát leintették egy autópálya-lehajtónál, Udine közelében. Az igazoltatás során állítólag azt mondta az intézkedő rendőr, hogy oldja meg máshogy a hazajutást, és örüljenek, hogy nem kerülnek rács mögé.

Amikor Péter itthon értesült a történtekről, és megtalálta az állát a padlón, rögtön telefonálgatni kezdett. Közben Olaszországban a frissen vásárolt Volkswagen Passatot lefoglalták, és egy rendőrségi telepre szállították, a rendszámot pedig bevonták. Később kiderült, Péterék legálisan kiváltott, érvényes P-02219-es rendszámát évek óta körözi az Interpol. A körözést két éve a XI. kerületi rendőrkapitányság indította, a cég alkalmazottjainak pedig pechje volt, mivel az udinei rendőrök éppen szombat este lendültek akcióba, ezért hétfőig semmit nem tudtak tenni az ügyben a magyar hatóságok.

Csakhogy nem a Nagy autóház által 2012-ben kiváltott rendszámot körözik Európa-szerte, hanem egy ugyanezt a sorszámot tartalmazó, 2010-ben kiadott másikat. Azzal korábban tényleg elloptak Budán egy BMW-t. Felvetődik a kérdés, hogy hogyan fordulhat elő mégis, hogy a magyar hatóságok minden hezitálás nélkül ismét kiadták ezt a jelzést, és megelégedtek annyival, hogy a P-s formátumban szereplő évjelzés nem egyezik. A körözött rendszámé 10-es, mivel 2010-ben nyomták, Péterék cégének viszont a 12-es gyártású volt birtokában. Minden évben újraindul a sorszámozás, mert abból indulnak ki, hogy a rendszámokat az egyéves lejárati idő végén le kell adni, arra már nem gondolnak, hogy ettől még érvényben maradhat a nemzetközi körözés.

Péter fájlalja, hogy miközben harminc telefonhívást intézett a különböző magyar rendőrkapitányságokhoz, általános tapasztalatává vált, hogy a különböző osztályok és alosztályok munkatársai szinte soha nem mutatkoztak be. Állítja, többen még kérésre sem voltak hajlandók megmondani a nevüket, egy esetben pedig úgy vették fel a telefont, hogy figyelek.

Munkatársa és annak útitársa végül hazautazhatott Olaszországból, de kapott bőven útravalót is. Péter azt meséli, hogy amikor nagy nehezen kiderült, nem ők lopták el a körözött BMW-t, a helyi rendőrök azt is elárulták, hogy mindenképpen meg kellett volna állítaniuk a Passatot, hiszen ez a parancs. Sok volt a visszaélés, mondták, de más indoklás nincs. Van viszont 2500 eurós büntetés és még sok egyéb költség, melyeket már ki is kellett fizetnie a magyar kereskedőnek, hogy egyáltalán haza tudják hozni az Olaszországban vásárolt használt Volkswagent.

Hogy tisztábban lássunk az ügyben megkerestem a Magyarországon élő egykori padovai motoros rendőrt, Gianni Favaront, aki olasz rendőrségi forrásokból megtudta, hogy az incidensről készült és rendelkezésünkre bocsátott jegyzőkönyvben hivatkozott ottani jogszabályok nem fogalmaznak nagyon egyértelműen az ideiglenes rendszámok használatával kapcsolatban. Ugyanakkor a Polizia Stradale állományában egyértelmű utasítás van érvényben: az osztrák, német és San Marino-i kivételével egyetlen más EU-s ország próbarendszámát sem fogadhatják el.

3937-in-pattuglia-con-la-polizia-stradale

Miután minden büntetés és tárolási költség befizetése, illetve a számegyezési história nehézkes tisztázása után sem adták vissza az olasz hatóságok Péteréknek a rendszámukat, egy ottani rendőrnek megesett rajtuk a szíve. Ennek a rendőrnek az ismeretségébe tartozó autókereskedő saját, olasz ideiglenes rendszámát szerelték fel az autóra. Ez a kereskedő vezetett a magyar kereskedő otthonáig, majd Olaszországba a feleségével tért vissza, aki egy másik autóval kísérte. A Volkswagen végül a megrendelőhöz került, ám Péter azt mondja, most már mindegy, nem csak a nemzetközi egyezményekbe és a magyar hatóságok működésébe vetett hitét veszítette el végleg, de olyan kár is érte a közel 2500 eurós büntetéssel, hogy egy életre bevéste az eset tanulságát.

A Nagy autóház patthelyzetbe került, mert bár megrendelő továbbra is lenne az olaszországi használt autókra, a cégnek nincs próbarendszáma. Ezért nem tudja folytatni fő tevékenységét, legalábbis nem azon a módon, ahogy 2006-tól 2012 februárjáig.

Természetesen most is elküldtem kérdéseimet a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak, hogy megtudjam, miért pikkelnek ránk az olasz rendőrök, és meddig tarthat még ez az állapot. A minisztérium válaszából kiderül, hogy jóllehet a magyar kormányrendelet egyértelműen rögzíti a próbarendszám használatának szabályait, egyes államok megengedőbb, mások szigorúbb gyakorlatot folytatnak. Az NFM válaszában egyértelműen fogalmaz azzal kapcsolatban is, hogy a próbarendszám alapvetően úgynevezett nemzeti rendszám, így azt nem kötelesek elfogadni azok az országok, amelyek aláírták az 1968. Bécsi Közúti Közlekedési Egyezményt. Az egyezmény szerint egyébként elsősorban a Magyarországon már forgalomba helyezett járművek mehetnek külföldre és az aláíró országok nem kötelesek elfogadni az ideiglenes rendszámokat.

Ami a nemzetközi körözésből adódó bonyodalmakat illeti, arról a minisztérium csak általánosságban nyilatkozott. Péterék esetében minden bizonnyal egyszerű, bár katasztrofális pontatlanságról van szó. A minisztériumból azt írják, valószínű, hogy a nemzetközi körözésben nem szerepelt a rendszám végén, két kisméretű karakterrel szereplő évszám, pedig azok is hozzátartoznak a rendszámhoz, azok teszik egyedivé.

Több helyről, így magától az NFM-től is azt halljuk, hogy Európa-szerte gond van az ideiglenes rendszámok elfogadásával, ezért az Európai Bizottság egy közös, minden uniós és talán EGT országban érvényes azonosítón dolgozik. Ezzel nem csak könnyebbé tennék a használtautó-kereskedők és vásárlók életét, de egyúttal igazodnának is az egyik fontos EU-s alapelvben foglaltakhoz is. Tudják, ahhoz, amely az áruk, személyek és szolgáltatások szabad áramlására vonatkozik. Előtte persze itthon igazán odafigyelhetnének arra, hogy véletlenül se nyomjanak olyan kísérőpapírokat a magyar P-rendszámokhoz, amelyeken azt írják: Érvényes az EGT területén, amikor ez nem igaz.

Évente ötezer próbarendszámot adnak ki Magyarországon, a szabályozás újrafésülése további szigorítást hozhat. Cserébe vége lehet az országok közti rendszámcsatának, és remélhetőleg annak is, hogy aki most egy lopott autóra próbarendszámot pattint, nagyobb biztonságban közlekedhet itthon, mint aki az eredeti használatával próbálkozik. Próbarendszámot lopnia sem kell, azt akár az egy vadidegentől is bérelhet, más kérdés, hogy illegálisan.

A ráadás a következő oldalon jön, ahol Muczán Gábor a Trabant-Wartburg Klub elnöke szedi ízekre a mostani szabályozást. Kattintson a folytatásért.