Újfajta adásvételi? Ezt is elszúrtátok!
Néhány hete érdekes olvasói levelet kaptunk. Egy teherautó eladási ügylete kapcsán írt nekünk valaki, akinek gondja adódtak az eladás után. Az olvasó február 26-án vált meg öt éve használt járművétől, miután a törzskönyvéhez mellékelt adásvételi-szerződés mintanyomtatványát kitöltötte a vevővel. Majd jött a pofára esés.
Mivel olvasónk tájékozottabb volt az átlagos magyar autósnál, a teherautó átadása után rögtön az okmányirodába sietett, hogy bejelentse a változást. Nagyon jól tette, hiszen a bejelentés mindkét fél számára kötelező. Hasznos is ez, hiszen az üzlet megkötésének pillanatától a járművel kapcsolatos összes felelősség, beleértve például egy közúti szabálysértést vagy balesetet, az új tulajdonost terhelik. Korábbi cikkünkből kiderül, mennyire nem hiábavaló a szerződésben nem csupán az eladás évét, hónapját illetve napját, de az órát és a percet is rögzíteni. A korábbi szerződésekben ennyire pontos időmegjelölés nem szerepelt.
A levélíró akkor pattant vissza a kormányhivatali ügyintézőről, amikor kiderült, a törzskönyvhöz mellékelt szerződésmintáról hiányzik az azóta kötelező tartalmi elemmé tett kilométerszámláló-állás, ezért a szerződés a tulajdoni változás bejelentésére alkalmatlan, tehát újat kell helyette írni. Olvasónk helyzetét elvileg rendezhette volna, ha a vevővel készítenek egy új szerződést, ám az az ígérete ellenére nem működött vele együtt. Pedig ő sem tudta átíratni az autót, hiszen az ő példányát is vissza kellett dobnia az okmányirodának.
Most, hogy tisztáztuk, mindenki jobban teszi, ha eldobja a nála lévő szerződésmintát, nézzük, mi hiányzik még a régi adásvételikből. A vonatkozó jogszabály értelmében kihagyhatatlan a felek állampolgársága és személyazonosító okmányainak típusa. Vagyis külön rovatban kell rögzíteni, hogy a személyi igazolványuk vagy az útlevelük számát írták-e be egy sorral feljebb.
Hogy miért fontos mindez, arról a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs főosztályáról kértem tájékoztatást. A minisztérium válasza szerint a magyartól eltérő állampolgárságú eladó esetén a hivatal dolgát nehezítené, ha nem lehetne pontosan tudni, hogy a személyazonosság igazolásához használt okmány útlevél, vagy személyi igazolvány-e. Mindez logikus, hiszen nagyjából minden országban a magyartól eltérő számformátumot használnak az okmányokat kiállító hatóságok.
Az új adásvétel szerződés szerint az eladónak korábbi öt helyett nyolc napon belül kell bejelentenie hogy eladta a járművét, míg a vevőnek továbbra is tizenöt nap áll rendelkezésére, hogy a kormányhivatal okmányirodájában kezdeményezze az átíratást.
Hogy ne legyen több félreértés, mi is felfrissítettük a Letöltendő rovatban található Totalcar adásvételi szerződést. Így azt mindenki letöltheti és használhatja akár autót, akár motorkerékpárt vásárol, illetve ad el. Ezt a dokumentumot egyébként egy kormányzati oldalról töltöttem le, miután szomorúan vettem tudomásul, hogy például a budapesti XI. kerületi kormányhivatal okmányirodájának honlapján most is a rossz, régi verzió szerepel. Figyelem, tehát ez utóbbit tilos letölteni, csak a hivatalnak szeretnék segíteni, hátha ott is olvasnak minket és kedvük szottyan frissíteni.
Az NFM leveléből kiderül, hogy mivel a február elseje előtt kiállított szerződéseket nem kell utólag kiegészíteni a felsorolt adatokkal, azok nem veszítik érvényüket. Próbaként felhívtam két nyomtatványboltot, és mindkét helyen azt mondták, már az új adásvételit árusítják. Ugyanakkor nem csak az üzletekben, de a jogszabályváltozás után kiadott törzskönyvekben lévő mintaszerződéssel is érdemes vigyázni.
Autódoktorunk március 8-án vette át frissen vásárolt autója törzskönyvét, amelyhez most is kapott szerződésmintát. Természetesen ez is rossz, vagyis sem az eladó és vevő állampolgárságának, sem az őket azonosító okmány típusának rögzítéséhez nem találni rajta megfelelő rovatot. A feketeöves autóvásárlók most biztosan csak röhögnek egy sarokban, jogosan. Ők tudják, hogy az évek során folyamatosan variálgatnak egy kicsit a hivatalosan elfogadható adásvételi szerződéssel. Néha kidobnak, néha hozzátesznek egy-egy tartalmi elemet. Ilyen visszatérő sztár az amúgy érthetetlen módon az óratekerőktől rettegő állampolgároknak csak pénzért, és úgy is nehezen kiadott kilométeróra-állás, valamint a tanúk anyjának neve. Az is hol így, hol úgy változott már.
További átgondolt jogszabályalkotást kívánok az érintetteknek. Önök pedig vigyázzanak, hogy milyen szerződést írnak alá! Az állam hajlamos félrevezetni az autóst.
Update: Jóllehet a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kérdésünkre adott tájékoztatásában egyértelműen az áll, hogy az újfajta adásvételi szerződésben mindkét fél állampolgárságát és azonosító okmányának típusát fel kell tűntetni, még a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) honlapjáról származó mintában is csak az eladónál szerepelnek ezek a sorok. A mi szerződésünket újra frissítettük, így abban az összes adatot megadhatják. Köszönjük a türelmet.
Update 2: Nem hagyott nyugodni az elírt, fel nem frissített adásvételi szerződések ügye, ezért délben felhívtam Újbuda okmányirodáját, hogy segítsek megtalálni a honlapjukon hibásan szereplő dokumentumet. Rögtön átkapcsoltak a hivatalvezető titkárságára, ahol először nem értették miért akarok segíteni. Aztán megígérték, hogy intézkednek a szerződésminta javításának ügyében. Remélem, estére nem lesz olyan kormányhivatal ebben az országban, melynek honlapjáról az érvénytelen verziót lehet letölteni. A KEKKH-nál már elértem a nagy áttörést, ott már kijavították a hibát.
Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!