Az osztrák autóbusz-gyártás érdekes korszakából származó típusok pécsi emlékeit egy akkori szerelő idézi fel.
A Totalcar.hu-n a Veterán Autó és Motor magazinból átvett cikkeket is publikálunk kéthetente. Fogadják szeretettel ezeket az írásokat, amelyek közül a jelenlegi a 2003/1-es számban jelent meg.

Miután Pécsett átvonult a második világháború, az 1941. évi 22 darabos autóbusz-állományból mindössze öt maradt, közülük három roncs. A további roncsok begyűjtésével és felújításával kialakított készletben volt hat Büssing NAG LD6 is, s ez a típus üzemelt legtovább az Ikarusok korszakában is Pécsett.
A Büssingeket korábban a Malert (Magyar Légiforgalmi Rt.) használta, egy pedig magánfuvarozóé volt. Motorjaikat a pécsi Közlekedési Vállalatnál Austro-Fiatokra cserélték. Csodálkozhatunk, mi beavatatlanok, milyen jelentős volt akkoriban az osztrák autóipari importunk: Austro-Fiat, Saurer, Steyr-licenc Csepel... Ehhez érdemes azért tudni, hogy az osztrák teherautó-gyártás átmenetileg szovjet tulajdonban volt.
Kezdő technikusgyakornokként az autóbusz-szerelő szakmában helyezkedtem el, s katonai behívóm előtt még alkalmam volt a PKV-nál (Pécsi Közlekedési Vállalat) a Büssingeken dolgozni. A háborús rongálások ellenére megbízható járművek voltak, az akkori pécsi autóbuszok legnagyobb befogadóképességével, 37 ülő és 30 álló utas kapacitással. A technikai paraméterek részletezése előtt meg kell jegyeznem, hogy kettős fékrendszere (levegő-hidraulika) kitűnő hatású volt, amelyre nagy szükség volt a pécsi terepviszonyok között. Utoljára az Ecseri úti bontótelepen találkoztam az egyik pécsi Büssinggel 1959-ben egy Rába Botond szomszédságában. Együtt várták szomorú sorsuk beteljesülését.

A típusgyártás kezdetéről nem rendelkezem pontos adatokkal. Az 1938-as Autotypenbuch még nem tartalmazza, s valószínűnek tartom, hogy 1940-től kerülhettek Magyarországra, amikor az átmeneti területgyarapodás miatt a magyar légiforgalomnak szüksége lett földi utasszállításra.

Veterános cikkek
Az imént olvasott cikkekhez hasonlókat tucatjával talál a frissen megjelent Veterán Autó és Motorban is. Keresse a magazint az újságárusoknál, benzinkutaknál! Régebbi, nyomtatott számok megrendelhetők a magazin honlapján, a veteran.hu címen.

Gyűjteményem egyik féltett példánya egy Büssing-prospektus. Tanúsága szerint a magyar képviseletet a pécsi Hamerli József Kft. Vasnagykereskedése látta el (a Hamerli bélyegző jól látható a prospektuson). A trambusz típus ekkor még csak rövid múltra tekintett vissza, így a reklám ennek előnyeit taglalja a konzervatív csőrösökkel szemben.
Szellemes, színes ábrák hívják fel a figyelmet az előrelátási holttér rövidülésére, az útkereszteződés beláthatóságára, a jobb fordulékonyságra, a megnövelt utastérre. A kiadvány két típust jelenít meg, érdekes módon nem a befogadási képességgel, hanem terhelhetőséggel megkülönböztetve, mégpedig a 6000 és a 8000 kilogrammos típust. A PKV statisztikája szerinti 67 fős befogadóképességből nyilván az következik, hogy nálunk a kisebb terhelésűt forgalmazták. A két típus adatait a mellékelt összehasonlító táblázatban közöljük.
A terhelési, méret- és teljesítményadatokból az következik, hogy a nagyobb típus volt eredetileg a városi forgalomra tervezett. A hozzánk került LD típus befogadóképessége három repülőjárat forgalmi igényeit elégítette ki. (JU 52: 17 fő, Savoya: 24 fő). Egykori sajtóképek tanúsága szerint a háború utáni légi közlekedés is használta a Büssingeket az Ikarusok megjelenéséig. Néhány korabeli képünk mutatja be Pécs közlekedését a Büssing autóbuszokkal. A téma a mellékelt prospektuskép tanúsága szerint kapcsolódik a magyar autókereskedelem tárgyalásához is.

Büssing 6000 | Büssing 8000 | |
---|---|---|
Hengerûrtartalom | 7,4 l | 13,5 l |
Hengerek száma | 6 | 6 |
Teljesítmény | 95 LE | 135/145 LE |
Hosszúság | 8675 mm | 10 150 mm |
Szélesség | 2315 mm | 2500 mm |
Tengelytáv | 4500 mm | 5400 mm |
Terhelhetôség | 6000 kg | 8000 kg |
Sebesség 4. fokozatban | 57 km/h | 41 km/h |
Sebesség gyors fokozatban | 76 km/h | 61 km/h |
Fogyasztás | 22 l/100 km | 30 l/100 km |

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
