Vigyázz, kinek adod kölcsön!
A gépjárművek kölcsönzése nem feltétlenül üzlet. Bárkivel előfordulhat, hogy valamilyen okból nincs szüksége az autójára, vagy hozzátartozója, ismerőse kerül olyan helyzetbe, hogy neki – akár térítés ellenében – nagyobb szüksége van rá. Jól nézzük meg, hogyan és kinek adjuk kölcsön a kocsinkat. Folytatódik D.A.S. Jogszerviz sorozatunk.
A gépjármű kölcsönadásából számos probléma adódhat, legrosszabb esetben akár azért is küzdhetünk, hogy visszakapjuk a kocsit, persze ez azért ritkábban fordul elő. Sokkal gyakrabban találkozunk olyan helyzettel, amikor a tulajdonos (üzembentartó) az autó valódi vezetője helyett kénytelen bírságokat, pótdíjakat fizetni, majd futhat a pénze után. E mellett az ingó dolog, mint a gépjármű kölcsönadásából származó jövedelem (amennyiben nem ingyenes az ügylet) is adóköteles, így erre is figyelemmel kell lennünk.
Mindenképpen javasolt az autó kölcsönadásáról írásbeli szerződést készíteni. Ebben a felek és a jármű adatain túl rögzíteni célszerű a jármű állapotát, esetleges sérüléseit, hogy a visszaadáskor ne legyen vitatható, hogy adott sérülés, hiba megvolt-e, vagy a javítás költségeit annak kell fizetnie, akinél elromlott vagy összetört az autó. Egy sima kölcsönadásnál is fontos kikötés, hogy a kedvezményezett mehet-e az autóval külföldre, más is vezetheti-e rajta kívül, illetve végezhet-e az autóval szolgáltatást.
Szerződésben rendelkezhetünk arról is, hogy üzembentartói jogot engedünk-e a kölcsönvevőnek, amely a gépjármű-nyilvántartásba is bejegyzésre kerülhet. Sokan a szegény ember átíratásának nevezik az üzembentartóit, mert az ezzel járó költségek párezer forintra tehetők, vagyis sokkal alacsonyabbak, mint a rendes átíratás esetén. Ha mégis a hagyományos kölcsönadásnál maradunk, az erről készült megállapodáson fel kell tüntetni az autó átadásának időpontját, érdemes órát és percet is beleírni az esetleges szabálysértésekkel kapcsolatos viták megelőzésére és célszerű a megszűnés módjáról (felmondás, esetleg határozott idő) is rendelkezni. Praktikus a kilométeróra állását is feljegyeznünk, főként, ha szeretnénk meghatározni, hogy legfeljebb mennyit mehet az autónkkal akinek átadjuk. Ez már csak az amortizációs költségek miatt sem mellékes.
Előfordulhat, hogy a kocsi használója valamilyen közlekedési szabálysértési ügybe keveredik, vagy nem fizet a parkolásért a fizető övezetben és beszed egy pótdíjfizetési felszólítást. Első esetben a rendőrség, utóbbi esetben a parkolási társaság jogszabály alapján a gépjármű üzembentartójától követelheti a bírságot, illetve a pótdíjat. Ha pedig a kölcsönvevő nincs üzembentartóként bejegyezve, a jog a tulajdonost tekinti üzembentartónak, és ő köteles megfizetni a tartozást. Igen, ez azt jelenti, hogy utólag neki kell megszereznie a pénzt attól, aki valójában szabálytalankodott. Az autókölcsönzők részben az ilyen esetekre biztosítják be magukat a szerződéssel, illetve a kaucióval.
A parkolási pótdíj tekintetében csak az üzembentartói jog átruházása megoldás. Ez, bár pénzbe kerül, azért is jó, mert a kötelező felelősségbiztosítás is az üzembentartó nevén fut tovább, és adott esetben nem a tulajdonos bónusza bánja az esetleges káreseményt.
A közigazgatási bírság esetében azonban van más megoldás is. Lehetősége van ugyanis a tulajdonos üzemben tartónak arra, hogy a használó nyilatkozatával (amelynek tartalmaznia kell a rendszámot, a használat időintervallumát és a használó személyes azonosító adatait) mentesüljön bírság megfizetése alól. Ekkor ugyanis a hatóság a használóra vetheti ki a bírságot. Ilyenkor jön jól, ha van egy megfelelően elkészített szerződés, amely megfelel ezen nyilatkozat kritériumainak.
Mint bármilyen jogügyletet tehát, a gépjármű kölcsönadását is kellő körültekintéssel kell intézni, és célszerű tájékozódni a ránk leselkedő veszélyekről és esetleges problémákról.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Tesztek
Megérdemli az emblémátBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
