2013.10.07. 17:35

Persze, azt nem tudjuk még, melyik autót választják meg a zsűritagok a 2014-es Év Autójának, de mivel mindegyik autó sikeresen átment, kijelenthetjük, a győztes is képes felborulás nélkül kikerülni egy szarvast. Vagy gyereket, elénk kanyarodó autót, akármit.

A jávorszarvas kedves, aranyos fizimiskájú jószág, de átkozottul veszélyes. Nem úgy, mint egy grizzly medve, nem harapja le senki fél karját, nem nyel le keresztben egy csecsemőt. De simán letépheti a gyanútlan autós fejét. Nehéz testét négy hosszú láb fölött hordja, ráadásul a fiú jávorszarvas egy akkora agancsot növeszt a feje búbján, hogy annak két csücske közé függőágyat feszíthetnénk. Ha egy ilyen anatómiájú, féltonnás, nyugodt kérődző a kocsi elé sétál, jobb kikerülni, szinte minden áron. Már csak azért is, mert ha elcsapjuk, a motorháztetővel kiütjük a lábait és a szélvédőn beköszön a szegény állat teste (és az esetleg hozzá tartozó agancs), az akár a bent ülők életébe is kerülhet. Látták a mentőautót, amelyik a napokban ütközött egy szarvassal? Senki nem szeretett volna a vezető helyében lenni.

Skandináv államokban éppen ezért mindenhol figyelmeztetnek, ha a jávorszarvasok előfordulási esélye magasabb az átlagosnál, és a svédeknél már a hetvenes évek óta folytatnak ilyen jellegű kikerülési-manőver teszteket. Azt mindig hozzáteszik, hogy ha egy szarvas a kocsink elé sétál, sosem fog megállni, folytatja az útját, tehát egy jobbról érkező bamba arcú agancsost ne akarjunk balról kerülni, és fordítva.

A leghírhedtebb jávorszarvas-tesztet 1997-ben végezték el, a Mercedes A osztály legelső szériáján. Akkor még nem hívták jávorszarvas-tesztnek, de a felborult A osztályt vezető Robert Collins egy újságírói kérdésre, miszerint mi haszna van egy ilyen manővernek, hirtelen azt válaszolta, hogy például egy hirtelen az útra lépő jávorszarvast így kell kikerülni. Így lett jávorszarvas-teszt. Lehetett volna labdáját kergető kisfiú-teszt, vagy magába feledkezett mobiltelefonáló gyalogos-teszt, esetleg bagzó macska-teszt, de a történelem másképp hozta.

Azért vált hírhedté ez a bizonyos teszt, mert a németek nagy hírveréssel beharangozott, szuperbiztonságosnak ígért autója úgy borult fel, mint ha egy óriás pöckölte volna oldalba. Ugyanakkor egy Trabant simán megcsinálta a feladatot. Lett is nagy lármázás, az A osztály majdnem belebukott a dologba, de szerencsére gyorsan szériafelszereltséggé tették a kis Benzekben az ESP-t, ezzel kihúzták a dolog méregfogát.

A Mercedes csúfos eredménye azért is volt kellemetlen, mert nem a svéd Teknikens Värld magazin volt az első független tesztelő. Pikáns információt hallottunk Tannisbyben az egyik sokat látott újságírótól: a Tannis-tesztnek is része már régóta a kikerülő-manőver, és bizony az akkori próbán csúnyán szerepelt az A-osztály. Szóltak a Mercedesnek, hogy ez így nem lesz jó. Nem hittek nekik, aminek meg is lett az eredménye. Súlyos százmillió márkákba került a Mercedes-Benznek a fiaskó.

Az eset óta a jávorszarvas-tesztre sokkal jobban odafigyelnek a vevők és a média is, így a gyártók számára is fontos, hogy ne szülessenek rossz eredmények. Idén nem is volt botrány, minden autó átment – az egyik kisebb, a másik nagyobb sebességgel, de felborulási hajlamot egyáltalán nem mutatva ment végig a pályán. Egy táblázatban foglaltuk össze, melyik autó, milyen gumival, mekkora maximális sebességgel tudta kikerülni az akadályt úgy, hogy a kijelölt nyomvonalon maradjon. Minden autóban annyian ültek, ahány személyesként árulják azt, és némi ballasztot is tettek a csomagtartójukba.

Gépkocsi márkája, típusa Gumiabroncs gyártó, típus, méret Maximális sebesség
     
Porsche Cayman Pirelli P Zero Elöl: 235/35 R20 Hátul: 265/35 R20 78 km/h
Tesla Goodyear Eagle RSA 245/45 R19 76 km/h
BMW i3 Bridgestone Eco Elöl: 155/70 R19 Hátul: 175/60 R19 73 km/h
BMW 4-series Bridgestone Potenza 225/50 R17 73 km/h
Seat Leon Pirelli P7 225/45 R17 72 km/h
Skoda Octavia Dunlop Sport Max 225/45 R17 72 km/h
Maserati Ghibli Dunlop Sport Max 275/40 R19 72 km/h
Jaguar F-type Pirelli P Zero Elöl: 255/35 R20 Hátul: 295/30 R20 72 km/h
Mercedes S 500 Lang Michelin Pilot Sport 3 275/40 R19 71 km/h
Peugeot 308 Michelin Energy 205/55 R16 70 km/h
Mazda3 Dunlop SP Sport Max 215/45 R18 70 km/h
Lexus IS 300h Bridgestone Turanza 225/40 R18 70 km/h
Range Rover Sport Pirelli Scorpion Verde all season 275/45 R21 70 km/h
Renault Zoe Michelin X Green 185/65 R15 69 km/h
Toyota Corolla Michelin Energy 205/55 R16 69 km/h
Opel Cascada Bridgestone Potenza 245/45 R19 68 km/h
Kia Carens Hankook Ventus Prime 225/45 R17 67 km/h
Ford Kuga Continental Premium Contact2 235/50 R15 67 km/h
Toyota Auris Dunlop SP Sport 225/45 R17 66 km/h
Peugeot 2008 Goodyear Efficient Grip 195/60 R16 66 km/h
Hyundai i10 Conti Eco Contact 185/55 R15 66 km/h
Citroën C4 Picasso Michelin Primacy 205/55 R17 65 km/h
Subaru Forester Bridgestone Dueler HL400 225/55 R18 65 km/h
Suzuki SX4 S Cross Continental Conti Eco Contact 205/60 R16 64 km/h
Mitsubishi Space Star Bridgestone Potenza 175/55 R15 64 km/h
Toyota RAV4 Michelin Latitude 225/65 R17 64 km/h
Renault Captur Michelin Primacy 205/55 R17 63 km/h
Nissan Note Dunlop 195/55 R15 61 km/h

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.