Ha a rendőrségi nyilvántartásnak hinni lehet, egyre több autót lopnak Magyarországon. De hogy is hihetnénk a rendőrségnek, ha néha egyszerűen nem körözik a lopott autókat, máskor pedig a tulajdonost kapcsolják le a tolvaj helyett, és tovább keresik a már megtalált autót?

Szokatlan módszerrel próbálta visszaszerezni ellopott autóját tavaly májusban egy budapesti házaspár. 2008-as Ford Fiestájuk Budapestről, a XV. kerület egy csendes utcájából tűnt el a 28-ról 29-re virradó éjszakán. Éva és férje reggel bejelentették az esetet a rendőrségen, bár tisztában voltak vele, hogy a lopott autók egy részét hamar kiviszik az országból, vagy egyszerűen szétbontják, az alváz- és motorszámot pedig eltüntetik. Úgy gondolták, több esélyük van, hogy visszakapják Fiestát, ha önkénteseket is bevonnak a keresésbe, ezért nyomravezetői díj felajánlása helyett Fotózz Fekete Ford Fiestát (FFFF) címmel pályázatot hirdettek az interneten. Százezer forint járt annak, aki az ő autójukat fényképezi le, és húszezer annak, aki a legtöbb fekete Ford Fiesta képét küldi el a megadott e-mail címre.
Azonnal jönni kezdtek a fekete Ford Fiestákról készített képek. A Facebook-on és egy blogon indított magánkampány május 28-tól 30-ig tartott, a felhívás megjelent a Totalcaron és más hírportálokon sőt, foglalkozott vele több országos tévé- és rádióadó is. Így nem meglepő, hogy az autó két napon belül előkerült. Érdekes volna tudni, hogy a rendőrök mennyi idő alatt találták volna meg Éváék kocsiját, ha nincs a nagy felhajtás, illetve egyáltalán megtalálták volna-e. A Google Maps szerint a hely, ahonnan a Ford eltűnt, mindössze hétszázötven méterre esik attól, ahol a tolvaj pihentette. Kilenc perc, sétatempóban. Amikor az autó előkerült, hívták a rendőrséget, de órákon át maga Éva biztosította a helyszínt. További három órán át egyetlen rendőrrel várták a helyszínelőket, így éjfél lett, mire hívhatták a trélerest, aki szervizbe szállította a feltört gyújtáskapcsolója miatt használhatatlan autót.

A szerencsés megtaláló egy környékbeli családapa volt, aki nem fogadta el a pénzt. Végül hosszas unszolásra elfogadta Éváék vacsorameghívását, és ajándékként egy társasjátékot, hadd örüljön a gyerek. A legtöbb fekete Ford Fiesta fotóját beküldő pályázó megkapta húszezer forintját, és ezzel az ügy nagyjából véget is ért. A rendőrségi feljegyzés szerint az autóban körülbelül százezer forint kár keletkezett, de a szervizben hamar megjavították a zárakat.
Az FFFF Facebook-profil ma is elérhető, és Éváék esete után mások is feltöltötték lopott autójuk képeit. Egy augusztusi bejegyzés szerzője 300 ezer forintot fizet annak, aki a fotós módszerrel megtalálja Balatonlelléről ellopott Nissan Navaráját.
Már éppen halványulni kezdett a fiestás eset emléke Éváékban, amikor őt és barátját december 17-én a kispesti Ady Endre úton, az Europark bevásárlóközpont közelében váratlanul kiintették a forgalomból a rendőrök. Nem rutinellenőrzés volt, a kapitányság közelében ácsorgó rendőrök kifejezetten az LWB rendszámkezdetű, fekete Fiestát keresték. A meglepett Évának elmondták, hogy autója a rendszám, szín, az évjárat és egyéb ismertetőjelei alapján továbbra is szerepel az országos körözési nyilvántartásban, mintha még mindig el lenne lopva. Öt hónappal azután, hogy épségben visszakapta.

A magyar rendőrségnél minden szál párhuzamosan fut, de a végteleben sem találkoznak. Jóllehet, a tulajdonos még június végén a nyomozás felfüggesztéséről szóló határozatot kapott a tizenötödik kerületi kapitányságtól, mégsem zárták le a körözést. Nem csak a tolvajt, de az autót is tovább keresték az országban és azon túl. A határozat nyelvezete amúgy imádni való. Olyanokat írnak benne, hogy feltalálásra került, meg eltulajdonította a tulajdonát képező, de ezen nyilván senki nem akad fenn, aki akár csak egyszer is olvasott rendőrségi iratot. Az úgynevezett tárgykörözéseknél szokásos menetrend, hogy egy hónappal a bejelentést követően ad acta teszik az ügyet, és a továbbiakban nem mozdulnak, amíg nem sétál be valaki a kapitányságra, hogy feladja magát, vagy nem bukik le egy bűnbanda, amellyel összefüggésbe hozható a korábban fiókba csúsztatott eset.
Magyar vagy külföldi? A rendszernek mindegy
Indiai étteremtulajdonos barátom életében rendszeres az autós üldözés. Öt éve villogják le a rendőrök, mivel az adatbázis szerint lopott a Toyotája. A rendőrség valójában egy Budakeszin ellopott, kölni német BMW-t keres, A-BC123 rendszámmal. A valódi rendszám persze nem ez, csak a tagolás a lényeg. A Previa rendszámain ugyanezek a karakterek szerepelnek, csak éppen így: ABC-123. A magyar rendszer azonban nem képes megkülönböztetni a kétféle formátumot, ezért kongatja folyamatosan a vészharangot a családi egyterű. Tüneti kezelés gyanánt rendőrfőkaptányi igazolás lapul a barátom autójának forgalmijában, de ez az állandó rendőri ellenőrzések kellemetlenségétől nem véd. Amikor átvették a papírt, megtudták, hogy nincsenek egyedül a problémájukkal. Néhány három betű - három szám tagolású belga rendszám magyar alteregója is hasonló kalamajkát okoz. (Pere László)
A kispesti rendőrök eleinte talán azt hihették, tolvajt fogtak, mert amikor Éva kiszállt, hogy kivegye a hátsó ülésről a táskáját a papírokkal, ismét felszólították, hogy kérik az iratait. Ingerültnek tűntek. A lekezelő hangnem a teljes beszélgetés alatt megmaradt, pedig minden irat rendben volt. Kiderült, hogy amikor a Fiesta bárhol az országban elhalad egy rendőrségi rendszámellenőrző kamera előtt, jelez a Körözés Információs Rendszer, ezért a rendőrök nem tehetnek mást, meg kell állítaniuk az autót.
Gyanús, hogy a tizenötödik kerületi rendőrök egy kisebb kört sem tettek a kamerás autóikkal, amikor tavaly májusban ellopták a Fordot. Évának, és a vele utazó barátjának az igazoltatás után be kellett zárnia az autót, majd bekísérték őket a kapitányságra, ahol egy szobában ülve várták, hogy tisztázódjon a félreértés.
Az irodában kedvesebben beszéltek velük, majd amikor kiderült, hogy valószínűleg nem a bűnözőt, hanem a tulajdonost fogták el, visszakapták irataikat és távozhattak. Éva és útitársa aznap lekésett egy találkozót, de most már mellékes. A rendőrök nem kérték elnézést sem a hangvételért, sem azért, hogy az intézkedő rendőrök csak némi tortúra útján tudták kideríteni, hogy közel fél éve feleslegesen keresték a Fordot. Talán képtelenek veszíteni, ezért állították a kapitányságon is, hogy kötelessége magánál tartani a nyomozás felfüggesztéséről szóló határozatot.

A határozat egy géppel írt formalevél, melyet minden tárgykörözés kapcsán elkészítenek az ország összes rendőrkapitányságán. Ügyiratszám ugyan szerepel rajta, de félő, hogy ezt, illetve a szöveg végén lévő aláírást, illetve körpecsétet nem lehetetlen reprodukálni. Nem logikus, hiszen egy magyar kapitányság által kiadott magyar nyelvű okmány kizárólag itthon érhet valamit, így Éva tulajdonképpen örülhet, hogy nem külföldön állították meg a rendőrök.
Az úgynevezett tárgykörözésekre vonatkozó, kevesebb mint egy éve módosított jogszabály pontosan előírja, hogy a bejelentéstől számított lehető legrövidebb időn belül el kell rendelni a körözést, de előtte az eltűnt személy, illetve tárgy összes paraméterét rögzíteni kell a rendszerben. A rendszámos járművek esetében elvileg könnyű dolga van a rendőrségnek, hiszen ahhoz eleve tartozik egy központi adatbázis, a gépjármű-nyilvántartás. Néha mégis megcsúszik a tű a lemezen, ilyenkor fordulnak elő hasonló esetek. Egyetlen jogszabály sem írja elő, hogy a tulajdonosnak örökké magánál kell tartania a nyomozás felfüggesztéséről szóló határozatot. Vagyis aki ezt mondta Évának, nem mondott igazat.
Nyilván sejtik már, hogy a decemberi eset óta ott lapul Éva táskájában a határozat, így felkészülten várja a következő felesleges rendőri zaklatást. Az autóban a lopáskor keletkezett kárt már megjavították, de a tettesről még mindig semmit sem tudni. Ahogy ebben az iratban fogalmaznak, a nyomozás során olyan személyi és tárgyi bizonyítékokat felkutatni, melyek alapján az elkövető kiléte megállapítást nyerne, nem volt lehetséges. Izgalmas lehetett ez a nyomozás, ha a lopás helyszínétől két háztömbnyire parkoló Fiestát sem találták meg.
Nem egyedi esetről van szó. Rendőrségi forrásunk szerint a Magyarországon elrendelt gépjármű-körözések húsz százaléka hibás adatokon alapul. Előfordul, hogy a rendszám hibásan, vagy egyáltalán nem szerepel a rendszerben, esetleg a keresett autó egyéb paraméterét írják el és ezek alapján próbálják megtalálni itthon is külföldön a lopott autókat. A szoftverrel semmi gond, állítja az illető, a legtöbb esetben egyszerű elgépelés vagy gondatlanság az ok.
Az alapvető jogok biztosa két éve részletesen vizsgálta a tárgykörözések elrendelésének és megszüntetésének gyakorlatát. Akkor kiderült, hogy több rendőrkapitányságon egyszerűen nincs mindig szolgálatban olyan kolléga, aki elég képzett az ilyen ügyek megfelelő kezeléséhez. Az ombudsmani jelentés mindenféle lopott tárggyal kapcsolatos ügyet említ, de így is erősen szimbolikus, hogy a jelentés szerint bizonyos esetekben csak egy hónappal a bejelentés után rendeltek el körözést, illetve előfordult, hogy jelentős késéssel vonták vissza azt, miután előkerült a lopott holmi. Éva persze így is boldog lehet, hiszen a személykörözések közt akad olyan eset, melyben az azonos nevű rokonok közül kétszer is előállították az előbbit, pedig az utóbbit körözték, de ez már egy másik történet.
Ha szeretnék megtudni, hogy nem körözik-e véletlenül korábban ellopott, majd megtalált autójukat, a Magyarország.hu-n működő Ügyfélkapun keresztül tájékozódhatnak. Itt az alvázszám vagy a rendszám megadásával lekérdezhető, hogy nem lopott-e egy jármű, vagy pontosabb, hogy ha azt mondom, nem körözik-e éppen okkal, vagy feleslegesen.
Köröztük, de mégsem: az Országos Rendőr-főkapitányság válaszai
Tisztelt Zách Úr!
A megkeresésében említett eltulajdonított, majd megtalált gépjármű körözésével kapcsolatban érkezett kérdéseire az alábbi válaszokat adjuk.
„Hogyan lehetséges, hogy hónapokkal az ellopott autó előkerülését és a nyomozást felfüggesztő határozat kiadását követően még mindig körözték az autót?”
Az érintett személygépjárművet a megtalálásáról szóló bejelentés óta nem körözte a rendőrség. Ugyanakkor adminisztrációs hiba miatt a gépjármű rendszáma továbbra is szerepelt a körözési rendszerben. Ezt a rendőrség a tulajdonossal szemben 2013. december 17-én történt rendőri intézkedést követően azonnal korrigálta.
„Igaz-e, hogy az autó jogos tulajdonosának magánál kellett volna tartania a nyomozás felfüggesztését elrendelő határozatot és azt fel kellett volna mutatnia az őt igazoltató rendőröknek? Azt mondták, hogy nem elegendőek a tulajdonos személyi okmányai és az autó forgalmi engedélye.”
Nem igaz.
„Hány esetben törlik késve évente a körözési nyilvántartásból az időközben megtalált autókat?”
Ilyen adatot a rendőrség nem kezel.
Évente hány ellopott gépjárművet találnak meg a rendőrség munkatársai és hányat a lakosság?”
Ilyen bontásban adatot a rendőrség nem kezel.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
