BMW-vel nyertek veterános Oscart a magyarok

RPM-show Essenben

2014.04.07. 17:23

Veterános körökben a kompromisszumok nélküli minőségükről ismertek a magyar RPM Styling Kft. autói. Ez a minden részletre kiterjedő gondosság látványos eredmény hozott a közelmúltban: az esseni Techno Classica vásáron a cég BMW 507-esének ítélték oda a FIVA Concours d'Elegance Super Category Cabriolet kategóriában a Best of Show díjat.

Ez körülbelül olyan szintű elismerés a szakmában, mintha magyar filmesek Oscar- vagy Arany Pálma díjat kaptak volna. Vagyis az RPM felért a csúcsra – egy ideje ott található már egyébként, csak mostantól fogva papírjuk és serlegük is van róla.

A céget tulajdonló és irányító testvérpár, Banga István és Zsolt eredetileg a saját autóik restaurálására hozták létre 2002-ben a céget. Kezdetben inkább hobbiszinten foglalkoztak a felújítással, majd az elkészült autók láttán másoktól is kaptak megbízásokat. Ma már mindketten az RPM-nek élnek, és a Magyarországot a mélybe taszító 2008-as gazdasági válság óta szinte kizárólag külföldi megrendelésre dolgoznak, mert ebben a szegmensben gyakorlatilag megszűnt a hazai kereslet.

Pár éve Winkler Robival jártunk az RPM budaörsi telephelyén, és tetszett, amit láttunk: elegáns, de nem hivalkodó ügyféltér, a műhelyekben patikatisztaság, a raktárpolcokon példás rend. Az elkészült autók pedig szebbek és jobbak az újkori állapotuknál is. Vannak, akik tiltakoznak az eredetinél tökéletesebb veterán járművek ellen, ugyanakkor nagyon sok megszállott és vastag pénztárcájú ügyfél igényli ezt, és a „túlrestaurálás” komoly irányzattá erősödött.

A Banga-gépeket én műalkotásoknak tartom, tisztelgésnek a járműipar legszebb legérdekesebb termékei előtt. Ha ilyen szinten restaurált autóm lenne, a klimatizált, szabályozott páratartalmú műanyag védőburokból csak tavasztól őszig venném elő, akkor is csak havonta egyszer, átmozgatni a belső szerveket. Nem lenne szívem csak úgy szaladgálni velük, nem merném otthagyni semmilyen parkolóban, nem tenném ki a kockázatnak, hogy gondatlanság vagy véletlen folytán megsérüljenek. Tudom, nyuszi vagyok.

RPM-es autót élőben látni nem is olyan könnyű itthon. Pár évvel ezelőtt még rendszeresen ott voltak például az Oldimer Expókon, álomszép Chargerrel, Mustanggal, Corvette-tel, de ma már idő és piaci érdeklődés hiányában nemigen járnak a hazai veterán kiállításokra. Következetesen kerülik a sajtónyilvánosságot is, ezért is örülünk, hogy a siker kapcsán sikerült megszólaltatni Banga Istvánt, aki a cégben a gazdasági ügyekért és az autók műszaki tartalmáért felelős, testvére, Zsolt pedig a gyártástechnológiával és a stílussal foglalkozik.

Maximalistaként Magyarországon se élni, se vállalkozni nem könnyű. Nektek hogyan sikerül?

Ilyenek vagyunk mind a ketten, úgyhogy ez valami családi vonás lehet, együtt kell élni vele... Csak akkor vagyunk elégedettek, ha sikerül elérni a magunk által felállított, és ma már a vevőink által is elvárt műszaki és esztétikai színvonalat. Az autókat addig csináljuk, amíg nekünk megfelelő végeredményt nem látunk. Ilyenkor se pénz, se idő, se tulajdonosi hiszti nem számít, a kocsiknak a lehető legjobbnak kell lenniük. Ha kell, háromszor szedjük szét és módosítjuk, vagy gyártjuk újra. Rengeteg tanulás és energia ment rá, hogy kitapasztaljuk azt a végeredményt, amit látni akartunk. Ez minden területre igaz a fényezéstől, a motorfűzésig, a bőrök anyagától a galvanizálásig. Egy autó általában egy év alatt készül el, és három év garanciát adunk mellé, ha a javításokat, karbantartásokat mi végezzük el. Európa egyik legnagyobb veteránautó-brókere, akinek részben dolgozunk, az RPM-et referenciaműhelyként kezeli. Tizenkét év munkája van benne, hogy ma már ott vagyunk a legrangosabb európai kiállításokon és vásárokon, és a gyűjtők egymásnak ajánlják a szolgáltatásainkat. A Techno Classicára például meghívást kaptunk, így nem kellett kifizetnünk a hatvanezer eurós standbérleti díjat.

Mint a honlapotokon is látható, több 507-es BMW-is felújítottatok már. Hogyan került képbe ez a típus?

Egy német autógyűjtő megvette a lila Chargerünket, és egy egyből megbízott az 507-esének a felújításával. Azután sorra jöttek az 507-esek, sőt, ma már Theis úr is minket ajánl a BMW alkarész vásárlóknak, mint biztos minőséget garantálókat.

Az 507-esből mindössze 250 darab készült, de az első szériából, amivel a díjat nyertétek, ennek alig 10 százaléka, 27 darab. Mennyire macerás egy ilyen kisszériás típus talpra állítása?

Kézzel gyártott autók ezek, tehát elég pontatlanok. A BMW 507-hez semmilyen szakirodalom nem elérhető, magunk méreteztünk le mindent, így a hiányzó alkatrészeket már mi gyártjuk le, csak minimális, más típusokkal (501, 503) azonos és beszerezhető alkatrészeket veszünk újonnan. Az új utángyártott alkatrészeket ugyanúgy felújítjuk a saját procedúránkkal, mintha a kocsiról szedtük volna le. A mi autóink nem csak a hézagok és felületek egymáshoz alakításában egyediek, hanem az összes külső és belső alkatrész egymáshoz alakításában is. Például a hűtőrácsokat mindig az adott helyre gyártjuk le, a díszléceket is pontosan a karosszéria vonalaihoz igazítjuk. A legtöbb gyári hibát javítjuk, de vannak, amiket nem lehet, mert rontja a kocsi gyűjtőértékét. Például az 507-es egyik lámpája feljebb van, de ennek így is kell maradnia. Ezek a sarkalatos pontok nagyon tapasztalt veterános öregektől tanulhatók el, akik már több ilyen kiállításon, versenyen szerepeltek. A BMW 507 kapcsán már minden lakott kontinensről kaptunk megkeresést, kérdéseket restaurátoroktól. Ha tudunk, szívesen segítünk, de alkatrészgyártásra egyrészt nincs kapacitásunk, másrészt szeretnénk a saját restaurálásaink színvonalának exkluzivitását megtartani

Hogyan fogadtátok az esseni díjról szóló hírt?

Díjat eddig sosem kaptunk, sosem neveztünk semmilyen kupára, ez az első ilyenünk. Nagyon meglepődtünk, nagyon büszkék vagyunk rá, csaptunk is gyorsan egy kis partit a dolgozóinkkal. Azért is örülünk a díjnak, mert egyfajta referenciaként működik a vevők körében, minket pedig arra ösztönöz, hogy még tovább tökéletesítsük a munkánkat, a folyamatainkat.

Milyen autók állnak most a műhelyben?

Rövidesen befejezünk három Ford Mustangot, emellett dolgozunk egy egyedi, 1970-es Plymouth Barracudán, és két BMW 507-esen. Most, hogy már egyik munka hozza a másikat, teljes kapacitással működik az RPM.

Az oldalról ajánljuk

Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
  • Hírek

Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6

Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.

április 3., 10:40
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
  • Hírek

Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6

Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.

április 3., 09:05
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
  • Közélet

Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot

Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!

április 3., 06:00
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
  • Sajtóközlemény

1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt

Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.

április 3., 08:35
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
  • Hírek

A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták

2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!

április 3., 10:27
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
  • Hírek

Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?

A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.

április 3., 06:01
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
  • Hírek

A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk

Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.

április 3., 07:31
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
  • Hírek

Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je

Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.

április 2., 17:35
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

5 órája
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
  • Hírek

Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá

Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.

április 3., 11:34
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
  • Hírek

Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el

Az esetről videó is készült.

április 2., 05:42
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

április 2., 05:42
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
  • Hírek

Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!

Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.

április 2., 08:24
A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal
  • Hírek

A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal

Főleg a Nissan.

április 3., 13:03
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
  • Hírek

Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító

A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.

április 2., 16:25
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
  • Hírek

Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója

Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.

április 2., 15:31
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
  • Hírek

Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó

A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."

április 2., 11:01
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
  • Hírek

Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben

Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.

április 2., 12:22
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
  • Hírek

Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra

Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.

április 2., 08:40
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
  • Hírek

Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában

Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.

április 2., 10:03
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
  • Hírek

Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban

Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.

április 2., 13:27
Hyundai Ioniq 6 FL
  • Hírek

Hyundai Ioniq 6 FL

április 3., 09:21
Honda Civic Si (1991) aukció
  • Hírek

Honda Civic Si (1991) aukció

április 2., 16:19
Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.
  • Tesztek

Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.

április 3., 13:50
BMW 120d – 2024.
  • Tesztek

BMW 120d – 2024.

április 2., 12:55
Így reagál a vámokra a Magna
  • Hírek

Így reagál a vámokra a Magna

április 2., 11:04
Red Bull kerékcsere szimulátor
  • Hírek

Red Bull kerékcsere szimulátor

április 2., 14:22
Japán Nagydíj futamelőzetes
  • Hírek

Japán Nagydíj futamelőzetes

április 2., 14:01