Így drágul harmadával a jogosítvány
Drasztikusan csökken a jogosítványra jelentkezők száma, miközben a szakoktatókat limit szabályozza. Az iskolák közt dübörög az árverseny – egyenes az út az átveréshez?
A gyakorlati oktatásnál szembesült azzal, hogy a beígért árak nem fedik a valóságot. A motoros oktató konkrét választás elé állította: fizeti az eredeti óradíj körülbelül másfél-kétszeresét vagy vár. A magyarázat egyszerű: sokan állnak sorba, az oktató által adható órák száma hatóságilag limitálva van. Aki megfizeti a kért díjat, azzal tud foglalkozni. A többieknek marad a hónapos várólista, vagy átmennek egy másik oktatóhoz, esetleg iskolához. Tamás vállalta az ultimátumot, a 96 ezer forintosra ígért jogosítványnak így 133 ezer lett a végére. Pótórák nélkül, ugyanazon tételekkel számolva.

Tamás a hetekben szerezte meg korlátozás nélküli A-jogosítványát. Az iskola kiválasztásánál az ismertség, népszerűség befolyásolták, de az ár alapján döntött. Nem akart se gyanúsan olcsó, se drága iskolát, ezért egy középáras, jó nevű budapestit választott. Meggyőzte az arculat, megnyerő volt a cég honlapja, valami mellett úgyis dönteni kellett.
Akinek ott a plakátja az utcákon, sok felmatricázott tanulóautója gurul a város útjain, bizalmat ébreszt. A nagy iskolákhoz szívesen mennek az emberek, mert ott nagyobb mobilitást remélnek. Sok oktatóból, autóból, motorból választhatnak. Gondolhatják. Az árverseny a nagy cégek közt a legélesebb, legtöbben pedig beesnek oda, ahol nagyok az akciók, lent vannak az árak. A nagy árverseny a fővárosban a legerősebb, ez lehet az oka, hogy a budapesti iskolák átlag tíz-húsz százalékkal olcsóbban kínálnak képzést, mint a vidékiek. A KRESZ-oktatásra találni már tízezres ajánlatokat is, nem itt jöhetnek a meglepetésköltségek, hanem a gyakorlati képzésnél.
E-learninggel még drágább?
Az e-learning 2012 óta bevett módszer a KRESZ-oktatásban. AM, A1, A2, B, B125 (A1 B-vel), A, GKI – jelenleg ezekre a kategóriákra van hatóság által akkreditált tanfolyam. Ez annak jó, akinek nincs ideje végigülni a 28 órás elméleti képzést. A távoktatással a tanuló maga választja meg az oktatás időpontjait, tempóját. Furcsamód – bár ilyenkor a tanuló be sem ül az órákra, azaz nem kell számára termet és oktatót fenntartani – az online képzés feláras, 9-10 ezer forintot kének érte az iskolák, akik ezt külsős céggel végzik. A megkérdezett iskolák tapasztalatai szerint az így jelentkezők száma amúgy elenyésző, havi egy-két olyan ügyfél esik be hozzájuk, aki ezt választja.

A meghirdetett árak a korlátlan motoros jogosítványnál 90-100 ezer, a B-kategóriásnál 100-120 ezer forint között mozognak, feltéve, hogy a tanuló nem szorul pótórákra, pótvizsgákra. A gyakorlati oktatás árában van a legnagyobb szórás: az A-snál 1500 és 2500, a B-snél 1500 és 3000 ezer forint között van egy óra iskolától függően. A motorosnál 26, az autós jogosítványnál legkevesebb 29 óra órát kell teljesítenie a tanulónak, mire eljut a vizsgáig. Ha ezeket felszorozzuk, látni, hogy ez egy jogosítvány árának nagyjából a kétharmada-háromnegyede, de minimum a fele. Tamás példája mutatja, hogy ez az, amivel a tanuló nem számolhat biztosan. Ha rossz iskolát választ, könnyen olyan gyakorlati oktatóba futhat, aki a korábban ígértnél drágábban ad órát, és jönnek a plusz tízezrek. Márpedig Tamás panasza, internetes fórumok és egyes oktatók szerint létező jelenségről van szó. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságtól (NFH) megtudtuk, elenyésző számban fut be hozzájuk panasz autós iskolákkal kapcsolatban, de ezek igen gyakran az adott vállalat kereskedelmi kommunikációját kifogásolják. Leginkább azt, hogy a hirdetésekben, reklámokban megjelenített körülmények, árazás nem fedték a valóságot. Olyanra is volt példa, hogy valaki azért emelt panaszt, mert egy hirdetésben mutatott gépjármű nem volt az iskola gépparkjában.
Öt év alatt bő ötvenezerrel csökkent a B-kategóriás jogosítványt szerzők száma, nagymotornál pedig ennél még sokkal elkeserítőbb az arány. Rengetegen tűntek el a rendszerből, a megmaradtakért kemény a meccs, dübörög az árverseny. Azonban hiába csökkent drasztikusan a jelentkezők száma, a közelmúltban erősen korlátozták az oktatók által adható órák számát. A szakoktatók napi legfeljebb tíz órát (egy gyakorlati óra 50 perc) tölthetnek gyakorlati oktatással, két egymást követő naptári héten pedig összesen 96 órában oktathatnak. Korábban is élt a napi tízórás limit, akkor az csak a városban vezetésre terjedt ki, de amióta nincs rutinvizsga, már trükközni sem lehet. Csalni lehetetlen, az elektronikusan leadott havi óra- és vizsgaösszesítőt az illetékes hatóságok figyelik. Az oktatóknak tehát csökkent a munkaidejük, az árverseny miatt viszont az iskolák kényszerhelyzetben vannak, nem emelhetik a díjukat.
Az okokra van magyarázat, mégis elszomorító, hogy egyes oktatók és iskolák inkább lesznek csábítóak, mint korrektek. A tanuló több dolgot tehet, ha választás elé állítják. Az egyik, hogy jelenti ezt a fogyasztóvédelemnek, ezzel azonban nem valószínű, hogy előbb lesz jogosítványa. Megteheti, hogy kivár, majd mikor sorra kerül, megtanul vezetni – képzelhetik, ilyenkor milyen hangulatban telnek az órák. Mivel az oktatók túlzsúfoltak, a közelmúltban pedig csökkent a vizsgabiztosok száma, nagyon elnyúlhat a jogsiszerzés folyamata. Egyes iskolák három, mások inkább négy hónapot ígérnek rá, azt is óvatosan. A harmadik lehetőség egy döntés elé állított tanuló számára, hogy elfogadja az inkorrekt ajánlatot, és kifizeti a magasabb óradíjat.

Kézenfekvő megoldásnak tűnik, hogy ilyenkor oktatót vált. Ha erre nincs módja, vagy nem jár jobban a váltással, akkor iskolát. Itt jöhet az újabb költséges buktató, az úgynevezett lelépési pénz. A korrekt iskolák ezt adminisztrációs díjnak hívják, és már a jelentkezésnél hangsúlyosan az ügyfél tudtára adják, hogy létezik ilyen. Sokan kikötik, hogy az irányár csak akkor annyi, amennyi, ha a tanuló náluk fejezi be a képzést. Mások nem szólnak előre, hogy csak akkor adják ki a mazsola adatait, ha fizet. Elrejtik az apróbetűben, vagy csak egyszerűen nem tüntetik fel a mértékét. Ha valaki egy ultimátum után váltana, egy ilyen plusz költséggel talán ugyanott van, mintha fizetne az oktatónak. Az általunk megkérdezett iskolák nem tagadták, hogy tudnak ilyenről költségről. Ők sem boldogok, hogy egyesek így keltik rossz hírét a szakmának.
Nézze át jól a tájékoztatót
A Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH) megtudtuk, a költségeket is tartalmazó írásos tájékoztatót az autósiskolának kötelessége átadni beiratkozáskor a tanulónak, az ügyfélfogadó helyiségében jól látható helyre ki kell függeszteni, valamint honlapján közzétenni. Ebben minden várható költségnek szerepelne kell. A közlekedési hatóságok azonban csak azt ellenőrizhetik, hogy a tájékoztatás megtörtént-e, a többi már a fogyasztóvédőkön múlik. Ha visszaélést tapasztal iskolájánál, feltétlen jelezze a Fogyasztóvédelmi Hatóságnak. Elérhetőségek itt.
A trükközés nem kopott ki a szakmából, csak éppen a módszerek változtak. Az én időmben, hét éve még azt javasolta az oktató a tanulónak, hogy vegyen pár plusz órát, abból jut majd a vizsgabiztosnak is. Változnak az idők, az oktatói óraszám-limittel legalább ez megszűnt. Az NKH és az NFH vállt vállnak vetve küzd a megtévesztő reklámok ellen. Amíg ilyen kemény az árverseny, lesz munkájuk elég. Talán a Közlekedési Hatóság tervezett adatbázisa némi változást hoz majd. Abban a vizsgasikeresség, a képzés átlagos költsége és a képzési óraszám szerepel majd. Az így szerzett értékelést az iskoláknak kötelező lesz kitenniük az a honlapjukra. Reméljük, az adatok közé bekerül majd valamiképp a panaszok száma is, azzal sokat tisztulna a szakma.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
