Így drágul harmadával a jogosítvány

2014.04.24. 06:19

Drasztikusan csökken a jogosítványra jelentkezők száma, miközben a szakoktatókat limit szabályozza. Az iskolák közt dübörög az árverseny – egyenes az út az átveréshez?

A gyakorlati oktatásnál szembesült azzal, hogy a beígért árak nem fedik a valóságot. A motoros oktató konkrét választás elé állította: fizeti az eredeti óradíj körülbelül másfél-kétszeresét vagy vár. A magyarázat egyszerű: sokan állnak sorba, az oktató által adható órák száma hatóságilag limitálva van. Aki megfizeti a kért díjat, azzal tud foglalkozni. A többieknek marad a hónapos várólista, vagy átmennek egy másik oktatóhoz, esetleg iskolához. Tamás vállalta az ultimátumot, a 96 ezer forintosra ígért jogosítványnak így 133 ezer lett a végére. Pótórák nélkül, ugyanazon tételekkel számolva.

Tamás a hetekben szerezte meg korlátozás nélküli A-jogosítványát. Az iskola kiválasztásánál az ismertség, népszerűség befolyásolták, de az ár alapján döntött. Nem akart se gyanúsan olcsó, se drága iskolát, ezért egy középáras, jó nevű budapestit választott. Meggyőzte az arculat, megnyerő volt a cég honlapja, valami mellett úgyis dönteni kellett.

Akinek ott a plakátja az utcákon, sok felmatricázott tanulóautója gurul a város útjain, bizalmat ébreszt. A nagy iskolákhoz szívesen mennek az emberek, mert ott nagyobb mobilitást remélnek. Sok oktatóból, autóból, motorból választhatnak. Gondolhatják. Az árverseny a nagy cégek közt a legélesebb, legtöbben pedig beesnek oda, ahol nagyok az akciók, lent vannak az árak. A nagy árverseny a fővárosban a legerősebb, ez lehet az oka, hogy a budapesti iskolák átlag tíz-húsz százalékkal olcsóbban kínálnak képzést, mint a vidékiek. A KRESZ-oktatásra találni már tízezres ajánlatokat is, nem itt jöhetnek a meglepetésköltségek, hanem a gyakorlati képzésnél.

E-learninggel még drágább?

Az e-learning 2012 óta bevett módszer a KRESZ-oktatásban. AM, A1, A2, B, B125 (A1 B-vel), A, GKI – jelenleg ezekre a kategóriákra van hatóság által akkreditált tanfolyam. Ez annak jó, akinek nincs ideje végigülni a 28 órás elméleti képzést. A távoktatással a tanuló maga választja meg az oktatás időpontjait, tempóját. Furcsamód – bár ilyenkor a tanuló be sem ül az órákra, azaz nem kell számára termet és oktatót fenntartani – az online képzés feláras, 9-10 ezer forintot kének érte az iskolák, akik ezt külsős céggel végzik. A megkérdezett iskolák tapasztalatai szerint az így jelentkezők száma amúgy elenyésző, havi egy-két olyan ügyfél esik be hozzájuk, aki ezt választja.

A meghirdetett árak a korlátlan motoros jogosítványnál 90-100 ezer, a B-kategóriásnál 100-120 ezer forint között mozognak, feltéve, hogy a tanuló nem szorul pótórákra, pótvizsgákra. A gyakorlati oktatás árában van a legnagyobb szórás: az A-snál 1500 és 2500, a B-snél 1500 és 3000 ezer forint között van egy óra iskolától függően. A motorosnál 26, az autós jogosítványnál legkevesebb 29 óra órát kell teljesítenie a tanulónak, mire eljut a vizsgáig. Ha ezeket felszorozzuk, látni, hogy ez egy jogosítvány árának nagyjából a kétharmada-háromnegyede, de minimum a fele. Tamás példája mutatja, hogy ez az, amivel a tanuló nem számolhat biztosan. Ha rossz iskolát választ, könnyen olyan gyakorlati oktatóba futhat, aki a korábban ígértnél drágábban ad órát, és jönnek a plusz tízezrek. Márpedig Tamás panasza, internetes fórumok és egyes oktatók szerint létező jelenségről van szó. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságtól (NFH) megtudtuk, elenyésző számban fut be hozzájuk panasz autós iskolákkal kapcsolatban, de ezek igen gyakran az adott vállalat kereskedelmi kommunikációját kifogásolják. Leginkább azt, hogy a hirdetésekben, reklámokban megjelenített körülmények, árazás nem fedték a valóságot. Olyanra is volt példa, hogy valaki azért emelt panaszt, mert egy hirdetésben mutatott gépjármű nem volt az iskola gépparkjában.

Öt év alatt bő ötvenezerrel csökkent a B-kategóriás jogosítványt szerzők száma, nagymotornál pedig ennél még sokkal elkeserítőbb az arány. Rengetegen tűntek el a rendszerből, a megmaradtakért kemény a meccs, dübörög az árverseny. Azonban hiába csökkent drasztikusan a jelentkezők száma, a közelmúltban erősen korlátozták az oktatók által adható órák számát. A szakoktatók napi legfeljebb tíz órát (egy gyakorlati óra 50 perc) tölthetnek gyakorlati oktatással, két egymást követő naptári héten pedig összesen 96 órában oktathatnak. Korábban is élt a napi tízórás limit, akkor az csak a városban vezetésre terjedt ki, de amióta nincs rutinvizsga, már trükközni sem lehet. Csalni lehetetlen, az elektronikusan leadott havi óra- és vizsgaösszesítőt az illetékes hatóságok figyelik. Az oktatóknak tehát csökkent a munkaidejük, az árverseny miatt viszont az iskolák kényszerhelyzetben vannak, nem emelhetik a díjukat.

Az okokra van magyarázat, mégis elszomorító, hogy egyes oktatók és iskolák inkább lesznek csábítóak, mint korrektek. A tanuló több dolgot tehet, ha választás elé állítják. Az egyik, hogy jelenti ezt a fogyasztóvédelemnek, ezzel azonban nem valószínű, hogy előbb lesz jogosítványa. Megteheti, hogy kivár, majd mikor sorra kerül, megtanul vezetni – képzelhetik, ilyenkor milyen hangulatban telnek az órák. Mivel az oktatók túlzsúfoltak, a közelmúltban pedig csökkent a vizsgabiztosok száma, nagyon elnyúlhat a jogsiszerzés folyamata. Egyes iskolák három, mások inkább négy hónapot ígérnek rá, azt is óvatosan. A harmadik lehetőség egy döntés elé állított tanuló számára, hogy elfogadja az inkorrekt ajánlatot, és kifizeti a magasabb óradíjat.

Kézenfekvő megoldásnak tűnik, hogy ilyenkor oktatót vált. Ha erre nincs módja, vagy nem jár jobban a váltással, akkor iskolát. Itt jöhet az újabb költséges buktató, az úgynevezett lelépési pénz. A korrekt iskolák ezt adminisztrációs díjnak hívják, és már a jelentkezésnél hangsúlyosan az ügyfél tudtára adják, hogy létezik ilyen. Sokan kikötik, hogy az irányár csak akkor annyi, amennyi, ha a tanuló náluk fejezi be a képzést. Mások nem szólnak előre, hogy csak akkor adják ki a mazsola adatait, ha fizet. Elrejtik az apróbetűben, vagy csak egyszerűen nem tüntetik fel a mértékét. Ha valaki egy ultimátum után váltana, egy ilyen plusz költséggel talán ugyanott van, mintha fizetne az oktatónak. Az általunk megkérdezett iskolák nem tagadták, hogy tudnak ilyenről költségről. Ők sem boldogok, hogy egyesek így keltik rossz hírét a szakmának.

Nézze át jól a tájékoztatót

A Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH) megtudtuk, a költségeket is tartalmazó írásos tájékoztatót az autósiskolának kötelessége átadni beiratkozáskor a tanulónak, az ügyfélfogadó helyiségében jól látható helyre ki kell függeszteni, valamint honlapján közzétenni. Ebben minden várható költségnek szerepelne kell. A közlekedési hatóságok azonban csak azt ellenőrizhetik, hogy a tájékoztatás megtörtént-e, a többi már a fogyasztóvédőkön múlik. Ha visszaélést tapasztal iskolájánál, feltétlen jelezze a Fogyasztóvédelmi Hatóságnak. Elérhetőségek itt.

A trükközés nem kopott ki a szakmából, csak éppen a módszerek változtak. Az én időmben, hét éve még azt javasolta az oktató a tanulónak, hogy vegyen pár plusz órát, abból jut majd a vizsgabiztosnak is. Változnak az idők, az oktatói óraszám-limittel legalább ez megszűnt. Az NKH és az NFH vállt vállnak vetve küzd a megtévesztő reklámok ellen. Amíg ilyen kemény az árverseny, lesz munkájuk elég. Talán a Közlekedési Hatóság tervezett adatbázisa némi változást hoz majd. Abban a vizsgasikeresség, a képzés átlagos költsége és a képzési óraszám szerepel majd. Az így szerzett értékelést az iskoláknak kötelező lesz kitenniük az a honlapjukra. Reméljük, az adatok közé bekerül majd valamiképp a panaszok száma is, azzal sokat tisztulna a szakma.

Az oldalról ajánljuk

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Neked ajánlott