400 ezres bírság a Totalcar miatt?
Rengetegen visszaélnek a próbarendszámokkal járó kedvezményekkel. Bizonyos cégeknek egyszerre akár több tucat is lehet a birtokában, de nagyon könnyen el is vehetik, ha valami nincs rendben a papírokkal. A rendőrség és az adóhatóság nem szállt rá a pérendszámos autókra, állítják, kollégánktól mégis elvették.
Ha hinni lehet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal frontharcosainak, a hivatal néha újságcikkek alapján dönti el, hol és mikor ellenőrzi az autósokat. Hátborzongató, ha tényleg így van. Múlt szerdán az M1-es autópálya gönyüi lehajtójánál ellenőrizték az autósokat, és mivel a Becsületesneppert is kikapták a sorból, szóba került, hogy a Totalcar, próbarendszámokkal kapcsolatos cikke miatt lendült be a hivatal, ezért is ellenőriznek. Legutóbb február végén írtunk arról, hogy az interneten bárki vásárolhat magának érvényes próbarendszámot kéz alatt, és rengeteg cég foglalkozik kizárólag a korlátozásokkal használható rendszámok illegális eladásával.
Mire is jó a P-rendszám?
A magyarországi próbarendszám eredeti célja, hogy egyszerűsítse az autószervizek, kereskedések és járműfejlesztéssel, vagy gyártással foglalkozó cégek munkáját. A jogosultak egy évre válthatják ki, általánydíjas kötelező biztosítás is tartozik hozzá, így körülbelül 240 ezer forint befizetésével több járművet is mozgathatnak, persze csak felváltva. A próbarendszámot csak az azt kiváltó vállalkozás alkalmazottja, illetve a vele munkavégzés céljából szerződést kötő magánszemély használhatja. Az autókereskedők számára komoly engedmény, hogy potenciális ügyfeleik is vezethetik a pérendszámos autót, de csak egy rövid út erejéig, és csak ha a cég egy dolgozója is elkíséri őket.
A rendszámvásárló lebukni biztosan nem fog, ígérte akkor nekem egy úr akkor a telefonban, mert lepapírozzák az egészet. A dolog szépséghibája, hogy az érdeklődőnek többszörös okirathamisításban kell közreműködnie. Viszont cserébe annyi autót használhat felváltva, ahányat szeretne. A további részlet ide kattintva olvashatják el.
A rendszám használatának szabályaiban a kereskedőkre vonatkozó könnyítést egy éve a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) érte el, állítja Fojt Attila elnök. A korábbi abszurd rendszerben a vásárló nem ülhetett a volánhoz, amíg a kiszemelt kocsit nem helyezték itthon forgalomba. Ez annyit jelentett, hogy meg kellett vennie, hogy ki tudja próbálni, hiszen a kereskedők érthető okokból nem váltják ki a magyar papírokat, míg nem fizetett az első magyarországi tulajdonos. A regisztrációs adó, a vagyonszerzési illeték, és az egyéb költségek miatt kipusztulnának a kisebb, importból élő kereskedések, ha nem létezne ez a rendszám.
És most vissza a gönyüi lehajtóhoz. Miután kiderült, hogy a navosok, állításuk szerint kifejezetten a Totalcar cikke miatt akcióznak, alaposan átvizsgálták a Becsületesnepper próbarendszámához tartozó indítási naplót. A naplóban minden egyes úthoz egy-egy újabb sor tartozik. Meg kell adni az autó vázszámát, illetve az indulás és az érkezés időpontját, az útvonalat, illetve a vezető nevét. A szabályok szerint egy autóhoz legfeljebb harminc indítás tartozhat. Ha egy ellenőrzéskor a rendőrök, vagy a navosok ennél több bejegyezést találnak, bevonják a rendszámot. Ilyenkor az eljárást nem ők, hanem a közlekedési igazgatásért felelős hatóság folytatja le.
Fojt Attila szerint még tavaly szerették volna elérni az ügyért felelős állami szerveknél, hogy az igazoltatások semmiképpen se végződhessenek a rendszám azonnali elvételével, de ez nem sikerült. Szerinte furcsa, hogy egészen kis probléma esetén is ugrik a próbarendszám, míg egy hagyományos rendszámos autóról csak nagyon ritkán veszik le a táblákat.
A sokoldalas jegyzőkönyv szerint két rendellenességet is találtak. Az egyik egy elkezdett, de be nem fejezett sor volt, melyet Becsületesnepper azért nem töltött ki teljesen, mert indulás előtt kiderült, egy másik autóhoz használja majd a rendszámot. Így az addigra megadott vázszám miatt új bejegyzést kellett kezdenie. Nem húzta át a kitöltött rovatokat, ezzel sértett meg egy formai szabályt.
A másik, hasonlóan súlyos problémát a járművezető neve rovatnál találták, ahol ő egyszerű aláírással azonosította magát, pedig elvileg olvashatóan kellett volna leírnia a teljes nevét, mely amúgy elég sok karakterből áll. Akár egyetlen elrontott karakter esetén is ugrik a rendszám, és mint Becsületesnepper esetében, ilyenkor útvonalengedéllyel mehet tovább az autós, egészen cége telephelyéig.
A jegyzőkönyv szerint ellenőrizték, valóban az iratokban szereplő cégnél dolgozik-e, és közben feltették a keresztkérdést, melytől minden rendes rendszámcsaló lábremegést kap: mióta dolgozik ott. Erre nem tudott pontosan válaszolni, de ez nem is elvárás, pedig 2009-óta valóban a cég alkalmazottja. Tehát úgy tűnik, teljesen jogszerűen autózott. Ellenkező esetben munkaügyi bírságra számíthatott volna, mely önmagában is több százezer forint. Így is elment másfél óra, mire lezajlott ez az egész, meséli. Az ellenőrök állítólag aznap összesen öt próbarendszámot vettek el, ami esetenként másfél órával számolva el is vitte a teljes munkaidejüket, persze ez csak teória.
Erről eszembe jut a próbarendszámot kínáló hirdetések közös állítása. E szerint egy sima igazoltatáskor nem lehet lebukni a kamu munkaszerződéssel. Az inkognitóban felhívott hirdető azt mondta, egy egyszerű közúti ellenőrzéskor soha nem kérdezik le a munkaügyi nyilvántartásból a részleteket. Ezért nem gond, hogy a pérendszámmal kereskedő vállalkozás valójában soha nem veszi állományba az utcáról érkező vásárlóit. Ezek szerint ez sem igaz.
Egy kormányrendelet szerint amúgy a rendőrségnek, és ezek szerint az igazoltatásra szintén jogosult NAV-nak nincs mérlegelési lehetősége. Ezt már Suller Attila őrnagy, a NAV vám- és jövedéki ügyekben illetékes szóvivője mondja. Az ideiglenes bevonás időtartama fél év vagy egy év, vagyis akitől egyszer elvették a rendszámot, rossz esetben a teljes érvényességi idő alatt kénytelen nélkülözni azt. Sőt, ha az elvétel időpontjában van egy másik rendszám is a cég birtokában, akár azt is visszavonhatják. Ennek, érzésem szerint semmi értelme, hiszen ha nem csak szándékos visszaélésért jár szankció, elég könnyű beleszaladni egy ilyen ügybe.
A rendszámok kiadásával foglalkozó KEKKH adatai szerint idén eddig csak Budapesten és Pest megyében 2110 pár próbarendszámot váltottak ki. Országos összesítés nincs, minden megyei hivatalt végig kéne kérdezni, hogy kiderüljön, hányan autóznak ma próbarendszámmal. Kérdéseimre nem csak a NAV szóvivője, de az Országos Rendőr-főkapitányság sajtóügyelete is cáfolta, hogy célzott ellenőrzésen keresnék a csalókat. Azt az állítás is cáfolta a NAV, hogy körlevélben hivatkoztak a Totalcar cikkére és az ellenőrzési hullámot indított. Ellenőrzések persze vannak és lesznek is, de a kockázatelemzési módszerek alapján állítják meg az autókat. A Becsületesnepperrel még ketten utaztak az ellenőrzés idején, talán ezért lettek gyanúsak. Az ellenőrzést végén azt mondták neki, hogy akár négyszázezer forint is lehet a bírság.
Mivel a jelek szerint a rendszámcsaló kereskedők is olvasnak Totalcart, hirtelen csak három olyan apróhirdetést találtam a neten, amelyben próbarendszámot kínálnak eladásra. Nyolcvan-száztízezer forintot kérnek értük, és a hirdetések ugyanúgy a racing bazáron voltak tegnap este, mint a korábbi cikkben szereplő példák. Egy üzletág tartja még igazán magát, a bérbeadás, mely szintén illegális. A bérleti díj napi 3-5 ezer forint, az ügyfél megbízási szerződést kap a cégtől, mintha ő is ott dolgozna, és azért használná a próbarendszámot a kifizetett időszakban.
De várjunk csak! Ez azt jelenti, hogy ha valaki bérbe vesz egy pár rendszámot, ugyanazokat a kamu munkáltatói papírokat tölti ki, mintha megvenné azt, csak az időtartam nem egy év, hanem pár nap. Az egyik rendszámbérbeadót is felhívtam, ő is azt mondta, megbízási szerződést kapok a cégétől, ha kell a rendszám. A kaució 40 ezer forint, napi ötezer a bérleti díj. A pérendszám minden korlátozás alól fel van mentve, tudtam meg a próbatelefon során, tehát akár utast is szállíthatok majd vele, vagy vontathatok, illetve bármely EU-s országban autókázhatok, míg nálam van.
Ez természetesen szintén csalás, hiszen nem vagyok jogosult az utcáról bemenni, és kibérelni egy próbarendszámot, ráadásul a területi korlátozás feloldása sem teljes, mert a próbarendszámokat minden egyes országgal kötött külön egyezmény alapján fogadtatta el Magyarország. Ha nincs ilyen egyezmény, az adott országban őrületes szívás következik, ha elkapnak vele a rendőrök. Olaszországban kifejezetten utaznak a magyar pérendszámos autósokra, és az osztrák rendőrökkel is hasonlóan járhatunk.
Volna itt még valami. Ha igazán hatékonyan akarnának vadászni a rendszámcsalókra az ezzel foglalkozó hatóságok, a rafinált közúti ellenőrzések és a keresztkérdések helyett célszerűbb volna azt ellenőrizni, hogy a kiváltott rendszámokhoz milyen kötelező biztosítás tartozik, illetve van-e egyáltalán érvényes biztosítás, vagy csak a próbarendszám és a hamis biztosítási igazolás, amely látszólag óriási lehetőség az olcsó autózáshoz, valójában viszont tipikus csalási forma. Van egyszerűbb ötletem is, keresgéljenek az interneten, aztán ragadják meg a telefont.
A rendszámelvételektől önmagában nem várhatjuk, hogy nyomukban magától megszűnik a probléma, hiszen a jogszabály szerint egy cégnek egy időben végtelen számú próbarendszáma lehet még akkor is, de ha elvesznek tőle egyet, ahelyett nem válthat újabbat, amíg a visszavonás él. Kicsit túlszabályozott a kérdés. A jelenlegi helyzet az autókereskedőknek is rosszat tesz, mert a hivatalok nyilván ütős megoldást szeretnének, és az igazoltatós módszer a kézenfekvő. A használatautó-kereskedők egyesületének elnöke állítja, egy korábbi hatósági nyilatkozat szerint előfordult, hogy egy állítólagos autókereskedő cég nevén egyszerre harminckét rendszám is volt, miközben telephelyként egy lakótelepi lakást jelölt meg. Akitől indokolatlanul vették el a próbarendszámot, fellebbezhet, de eltelik néhány hét, mire határoznak az ügyében.