A Kiszámoló blog néha az autózás költségeivel foglalkozik, ezért megállapodtunk, hogy ezek az írások megjelennek a Totalcaron is. A sorozat első részében megtudhattuk, mennyit költünk az autónkra valójában, most pedig kiderül, mennyivel drágább új autóval járni, mint egy fiatal használttal. Az írás aktualizáltuk a 2014 májusában érvényes, (túl) alacsony hitel- és betéti kamatokkal, illetve aktuális autóárakkal.

A történet Okos Úrról és Buta Úrról szól, mindketten 35 évesek, egymás szomszédai. Hasonló a keresetük és a munkájuk is.
Buta úr azon gondolkodik, hogy már 35 éves és mindig nincs neki egy igazán szép autója, márpedig kell a lelkének, hogy ilyen idősen egy szép autóban boldogan tudjon utazni. Meg aztán itt vannak az üzleti partnerek is, már ez miatt is fontos, hogy mutassa, hogy mennyire tehetős.
Természetesen nem az, ezért kénytelen hitelből vásárolni.
Bár a szíve vágya egy Mondeo volt, de józan maradt, tudta, hogy azt nem engedheti meg magának. Ezért kinézett magának egy Ford Focus Trend-et, 1,6-os motorral, 5 240 000 Ft-ért.
A forint alapú hitelt csak 25% önerő mellett kapta meg, ezért befizette az 1,5 millió Ft önerőt. Így a havi törlesztője 84 hónapos futamidő mellett 63 250 Ft lett, 11,6%-os THM mellett. Euróban egy kicsit olcsóbb lett volna, de még élénken emlékszik Buta úr a lakáshitelének az elszállására, ezért maradt a forintnál.

Okos úr, a szomszéd nem küzdött sem elvetettség-érzéssel, sem kisebbrendűségi komplexussal és tudta, hogy az ő üzleti partnereinek fontosabb, hogy tud-e időben fizetni, mintsem, hogy milyen autóval megy a tárgyalásra.
Úgy gondolta, ő még fiatal ember, ráér később is puccos autót vásárolni, ezért azért az összegért, amit Buta úr önerőként befizetett, szintén vett egy 1,6-os Focus Trend-et, csak használtat. Nem túl sok keresgélés után talált egy szép és jó állapotú 2008-as autót. Mivel tudta, hogy egy mai 6 éves autóval semmi baj nem szokott lenni, nyugodtan és örömmel használta.
(Mivel tényleg okos volt, ezért eleve kevesett futott, Magyarországon vásárolt autót keresett, kicsit drágábban, mint a legolcsóbbak és még vásárlás előtt elvitte szakszervizbe, ahol 9, azaz kilenc ezer forintért átnézték az autót és körbemérték, hogy nem volt törött és a futott kilométer is reális.)
Amit Buta úr havonta befizetett törlesztőre, azt ő félretette prémium állampapírba, hónapról-hónapra, infláció felett 3%-os kamatra és minden év végén TBSZ számlát nyitott, hogy kamatadó-mentes legyen a megtakarítása. Mivel mégis csak 6 éves autója volt, évente 80 ezerrel többet költött szervizre, mint Buta úr, így csak 57 ezret tudott eltenni havonta.
Buta úrnak az új autó miatt érzett kezdeti eufóriája hamar elmúlt, de azért jó érzéssel töltötte el, akárhányszor meglátta a szomszéd 6 éves autóját. Lám, mennyivel többet értem el, pedig egyidősek vagyunk.

Amikor az autó öt éves lett, Buta úr elhatározta, hogy lecseréli egy újra. Bár még mindig egy drágább modellre vágyott, uralkodott a vágyain.
Eladásnál kicsit szíven ütötte, hogy egy ötéves Focusért csak 1,65 millió forintot adnak, közel ennyivel tartozott még a banknak az előző hitele miatt. Így újra a zsebébe kellett nyúlnia az önerő miatt és újabb hitelt kellett felvennie.
Okos úr is lecserélte az autóját. Az eladáson bukott 500 ezret és újra vett egy autót Buta úr önrészéért.
5 év múlva Buta úr megint cserélni akart és megint azzal szembesült, hogy az autója értéke megint csak pont a hitel kiegyenlítésére elég.
Így 10 év múlva 2×1,3 millió befizetése után ott állt autó és egy fillér nélkül.
Okos úr 10 év múlva rendelkezett egy akkor 800 ezret érő autóval, igaz, egyszer kifizetett 1,3 milliót és egyszer ráfizetett az eladási árra 500 ezret.
Viszont találjuk ki, mennyi pénze volt a bankban?
Nos, a 120 hónap alatt 4,7%-os kamattal (a prémium állampapír jelenlegi kamata) a hitelfelvétel hiányából félrerakott havi 57 ezer forintja a kamatok miatt közel kilencmillió forintra hízott. (Egyébként hat év után már készpénzért is vehetett volna egy új autót, több mint 5 milliója volt már a bankban akkor is.)

Ebből lejött a kezdeti 1,3 és a késöbbi 0,5 milliós befektetés, viszont hozzá kell adni az autó 800 ezres jelenlegi értékét.
Tehát Buta úrhoz képest, aki mínusz 2,6 milliónál áll és még autója sincs, Okos úr közel kilencmillió forinttal gazdagabb tíz év alatt csak azért, mert azt mondta magában, hogy ő akkor is teljes értékű ember, ha átlag 6-8 éves autóval jár és nem egy 0-2 éves autóval utazik.
Akarsz elképedni? Tippeld meg, hogy nyugdíjba vonulásukkor mennyi pénzzel megy nyugdíjba Okos úr, csak azért mert nem költötte ezt a havi 60 ezret feleslegesen az új autó hitelére?
Ha pontosan akarunk számolni, akkor figyelembe kell venni az infláció hatását is. Ezért csak az
infláció feletti hozammal számolunk, ami jelenleg +3% az infláció felett a fentebb említett prémium állampapír esetében. Így azt kapjuk, hogy mai értéken(!) Okos úr 32 541 584 Ft-tal lesz gazdagabb, pusztán azért, mert nem dobott ki az ablakon havi 57 ezer forintot egy új autó hitelére, helyette ugyanezen idő alatt egy hat évvel idősebb autóval járt.
Amíg Buta úr nyugdíjasként csak a szép emlékeiből tud megélni, hogy fiatal korában milyen szép autói is voltak, addig Okos úr évente többször elviszi a megspórolt pénzből a feleségét a tengerpartra.
Gondoltad volna, hogy ennyivel drágább az új autód egy használthoz képest?
Valódi pénzügyi tanácsadásra van szükséged, eleged van már az ügynökökből? Kattints erre a linkre további információért. Szeretnél többet tudni a pénzügyekről? A hat alkalmas tanfolyamról itt találsz további információt.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
