Az autó, ami megmentette a Volkswagent
Volkswagen Golf I.
A Bogár tengeren túli sikere nagyon sok pénzt hozott az anyacégnek, semelyik európai autó nem ért el ekkora darabszámot Amerikában. Az értékesítés 1970 körül kezd a földbe állni. Próbálkoztak az első futómű átalakításával, a 1303-as megjelenésével - minden hiába. Jobb lett a Bogár, de a konkurencia már hatalmas lépéselőnyre tett szert.

Nem segít a konszern új modellje sem, az 1961-ben megjelent, fantáziátlanul csak typ3-asnak hívott nagyobb családi autó, de a typ4-es modell sem. Gyenge próbálkozások, hiába nagyobbak, mint a Bogárhátú, semmiben sem tudják megközelíteni, pedig többé-kevésbé annak alapjaira épülnek. Nem is igazán hitt bennük a Volkswagen, hiszen már 1969-ben megkezdték a typ17-es kódon futó modell, a titkos fegyver fejlesztését.
Gyere Golftalálkozni!
Idén szeptember 27. a Golf-talákozó napja, helyszín a Hungaroring. A belépő nem fog földhöz vágni, csak háromszáz forint. Az idén is lesz tombola, amivel idén is Golfot lehet nyerni, mivel ez a harmadik találkozó itthon, stílszerűen egy Golf III-ast. A tombolajegy annyiba kerül, mint ahány éves a Golf: azaz negyven forintba. Biztos lehetsz benne, hogy akkor is jó napod lesz, ha nem nyersz. És hozd a csajodat, családodat is, mert nekik is lesz egy csomó érdekes program, részletes listájukat a találkozó oldalán találod.
Érezték Wolsfburgban, hogy most nem hibázhatnak, akkora dobás kell most, mint anno a Bogár volt. Nagyon jól érezték azonban azt is, hogy más koncepció kell; most nem az olcsóság a legfontosabb, viszont a minőség és praktikum továbbra is lényeges. Időközben nagyot fordult a világ, a léghűtéses farmotort ebben a koncepcióban már nem lehet továbbvinni. A Volkswagen megbízza az akkor már nagyon sikeres olasz formatervező stúdiót a karosszéria terveinek elkészítésével, Giugiaro pedig megcsinálja az ikonikus formát. Nem ez volt az első ilyen, hiszen 1974 előtt már piacon volt a 127-es Fiat, a koncepció pedig nagyon hasonló.

Az egész Golf sztoriban azért van egy kis csavar. Mégpedig az, hogy a motor nem Volkswagen-fejlesztés, hanem egy titkos prodzsekt keretében a keleti mérnököktől vették, akik a Trabant 603-as prototípusába álmodták meg. A 603-as politikai okokból nem készülhetett el, a keletnémet mérnökök pedig a saját boldogulásukra eladták a motort az Audinak, ahol pontosan abban az időben dolgoztak az 50-esen. Ekkor már volt kapcsolat a Volkswagen és az Audi között, így a motor a Golf I-ben és az Audi 50-esben is megjelent. Ez volt az egyik ok, hogy az Audi 50 mindössze 21 hónapos fejlesztés után meg tudott jelenni. Ez akkor nagyon rövid időnek számított. Naná, a motorral nem kellett bajlódni. Az Audi 50-es egyébként a Volkswagen Polo alapját jelentette .

Ez a motor a 70-es évek elején nagyon korszerűnek számított. Felülfekvő vezérműtengelyét fogazott szíj hajtotta, himbák nélkül működtette a szelepeket, és lapkás szelephézag-kiegyenlítése volt. Ez akkor forradalmian újnak számított. Az egész konstrukció egyszerű, kevés alkatrészből állt, kis helyigénye egy kompaktnál nagyon fontos.

Nem kellett szégyenkezni az autó futóműve miatt sem. A meghajtó tengelyek homokinetikus csuklókat kaptak, ami akkor még nem volt elterjedt a járműgyártásban. A nagyon kis helyigényű hátsó csatolt hosszlengőkaros futómű is újdonságnak számított. A fogasléces kormánymű hasonlóképpen.

Talán ezek, talán a megbízható Volkswagen-minőség, és a Bogár által megalapozott erős márkaimidzs hatására a Golf első változata elképzelhetetlenül gyorsan sikeres lett. Európa nagyon kis piac az Amerikai Egyesült Államokhoz képest, és az autó ott is sikeres lett: minimális módosításokkal Volkswagen Rabbit néven, légkondícinálóval árulták. Nem csak az USA-ban, Dél Amerikában is értékesíteni kezdték. A Bogár kivételével korábban semelyik európai modell nem ért el ekkora piaci sikereket a tengerentúlon, de a következő években sem tudták ezt elérni. Hiába került át a Fiat 127-es, a Ford Escort és még pár eredetileg európai modell, sikere meg sem közelítette a Volkswagen Rabbit, azaz a Golf I-es sikerét.

A siker egyik záloga a kiépített márkakereskedői hálózat és a nagyon jó vevőszolgálati háttér volt. A Volkswagennek már a 60-as években alkatrészraktárai voltak Észak-Amerikában és számos hivatalos és színvonalas kereskedése, szervizzel. Amikor pedig 1976-ban, két évvel az első Golf megjelenése után piacra került minden hot hatch ősatyja, a Golf GTi, már egy pénzügyileg emelkedő, nagyon erős konszern állt a modell mögött.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
