Az autó, ami megmentette a Volkswagent

Volkswagen Golf I.

2014.08.01. 06:26 Módosítva: 2014.08.01. 09:21

A Bogár tengeren túli sikere nagyon sok pénzt hozott az anyacégnek, semelyik európai autó nem ért el ekkora darabszámot Amerikában. Az értékesítés 1970 körül kezd a földbe állni. Próbálkoztak az első futómű átalakításával, a 1303-as megjelenésével - minden hiába. Jobb lett a Bogár, de a konkurencia már hatalmas lépéselőnyre tett szert.

Nem segít a konszern új modellje sem, az 1961-ben megjelent, fantáziátlanul csak typ3-asnak hívott nagyobb családi autó, de a typ4-es modell sem. Gyenge próbálkozások, hiába nagyobbak, mint a Bogárhátú, semmiben sem tudják megközelíteni, pedig többé-kevésbé annak alapjaira épülnek. Nem is igazán hitt bennük a Volkswagen, hiszen már 1969-ben megkezdték a typ17-es kódon futó modell, a titkos fegyver fejlesztését.

Gyere Golftalálkozni!

Idén szeptember 27. a Golf-talákozó napja, helyszín a Hungaroring. A belépő nem fog földhöz vágni, csak háromszáz forint. Az idén is lesz tombola, amivel idén is Golfot lehet nyerni, mivel ez a harmadik találkozó itthon, stílszerűen egy Golf III-ast. A tombolajegy annyiba kerül, mint ahány éves a Golf: azaz negyven forintba. Biztos lehetsz benne, hogy akkor is jó napod lesz, ha nem nyersz. És hozd a csajodat, családodat is, mert nekik is lesz egy csomó érdekes program, részletes listájukat a találkozó oldalán találod.

Érezték Wolsfburgban, hogy most nem hibázhatnak, akkora dobás kell most, mint anno a Bogár volt. Nagyon jól érezték azonban azt is, hogy más koncepció kell; most nem az olcsóság a legfontosabb, viszont a minőség és praktikum továbbra is lényeges. Időközben nagyot fordult a világ, a léghűtéses farmotort ebben a koncepcióban már nem lehet továbbvinni. A Volkswagen megbízza az akkor már nagyon sikeres olasz formatervező stúdiót a karosszéria terveinek elkészítésével, Giugiaro pedig megcsinálja az ikonikus formát. Nem ez volt az első ilyen, hiszen 1974 előtt már piacon volt a 127-es Fiat, a koncepció pedig nagyon hasonló.

Az első sajtófotó az új Golfról 1974-ből
Az első sajtófotó az új Golfról 1974-ből

Az egész Golf sztoriban azért van egy kis csavar. Mégpedig az, hogy a motor nem Volkswagen-fejlesztés, hanem egy titkos prodzsekt keretében a keleti mérnököktől vették, akik a Trabant 603-as prototípusába álmodták meg. A 603-as politikai okokból nem készülhetett el, a keletnémet mérnökök pedig a saját boldogulásukra eladták a motort az Audinak, ahol pontosan abban az időben dolgoztak az 50-esen. Ekkor már volt kapcsolat a Volkswagen és az Audi között, így a motor a Golf I-ben és az Audi 50-esben is megjelent. Ez volt az egyik ok, hogy az Audi 50 mindössze 21 hónapos fejlesztés után meg tudott jelenni. Ez akkor nagyon rövid időnek számított. Naná, a motorral nem kellett bajlódni. Az Audi 50-es egyébként a Volkswagen Polo alapját jelentette .

Ez a motor a 70-es évek elején nagyon korszerűnek számított. Felülfekvő vezérműtengelyét fogazott szíj hajtotta, himbák nélkül működtette a szelepeket, és lapkás szelephézag-kiegyenlítése volt. Ez akkor forradalmian újnak számított. Az egész konstrukció egyszerű, kevés alkatrészből állt, kis helyigénye egy kompaktnál nagyon fontos.

5 ajtósban is kapható, praktikus autó volt
5 ajtósban is kapható, praktikus autó volt

Nem kellett szégyenkezni az autó futóműve miatt sem. A meghajtó tengelyek homokinetikus csuklókat kaptak, ami akkor még nem volt elterjedt a járműgyártásban. A nagyon kis helyigényű hátsó csatolt hosszlengőkaros futómű is újdonságnak számított. A fogasléces kormánymű hasonlóképpen.

A Golf GLS modell korszerű, ergonómikus műszerfala
A Golf GLS modell korszerű, ergonómikus műszerfala

Talán ezek, talán a megbízható Volkswagen-minőség, és a Bogár által megalapozott erős márkaimidzs hatására a Golf első változata elképzelhetetlenül gyorsan sikeres lett. Európa nagyon kis piac az Amerikai Egyesült Államokhoz képest, és az autó ott is sikeres lett: minimális módosításokkal Volkswagen Rabbit néven, légkondícinálóval árulták. Nem csak az USA-ban, Dél Amerikában is értékesíteni kezdték. A Bogár kivételével korábban semelyik európai modell nem ért el ekkora piaci sikereket a tengerentúlon, de a következő években sem tudták ezt elérni. Hiába került át a Fiat 127-es, a Ford Escort és még pár eredetileg európai modell, sikere meg sem közelítette a Volkswagen Rabbit, azaz a Golf I-es sikerét.

A siker egyik záloga a kiépített márkakereskedői hálózat és a nagyon jó vevőszolgálati háttér volt. A Volkswagennek már a 60-as években alkatrészraktárai voltak Észak-Amerikában és számos hivatalos és színvonalas kereskedése, szervizzel. Amikor pedig 1976-ban, két évvel az első Golf megjelenése után piacra került minden hot hatch ősatyja, a Golf GTi, már egy pénzügyileg emelkedő, nagyon erős konszern állt a modell mögött.

Az oldalról ajánljuk

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

1 órája
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09