Keress 2 milliót az autóddal

2014.11.14. 06:43 Módosítva: 2014.11.14. 09:12

Tíz év alatt összesen több mint 22 ezer ügyfelük volt, mondják. Közülük 6 ezer már visszatérő, mert nagy az elégedettség. A Yes Autorent nem saját autóit adja bérbe, hanem a tiédet, ha szerződsz velük. A cég hirdetéseiben havi sok százezer forintos bevételi lehetőséggel kecsegtet, és nagyon sokat hirdet, de véletlenül sem említ bizonyos kellemetlen részleteket.

Két hetet kér csak a cég munkatársa a telefonban. Ennyit kéne várnom a cikk megjelenésével, mert akkor kezdődik az új világ, a Yes Autorent változtat sok éve létező üzleti modelljén. Most nem szívesen tárnák a nyilvánosság elé. Ha a cikk idő előtt megjelenik, nem csak ők, de ügyfeleik is bajba kerülnek. Ahogy látom, baj már most is van.

Fogalmam sincs, miért nem találta fel még más itthon a zseniális megoldást, amellyel a Yes Autorent állítólag autótulajdonosok ezreit, sőt tízezreit szervezte már be a magánautó-kölcsönzésbe az utóbbi években. Az ajánlat több mint kecsegetető, egyenesen hihetetlen. Azt írják, keress pénzt az autóddal, és ha éppen a nyakadig ér a szósz, bármivel pénzt akarsz keresni. Ha még nem vitte el az autódat a bank, akkor azzal is, főleg azzal, mert már így is sok pénzedet elnyelte.

Vegyük úgy, hogy egy 2005 utáni Suzuki Swift áll a parkolóban, és ketyeg rajta a nulla százalékos hiteled. Ha így mennek tovább a dolgok, a gyereked is fizetni fogja a törlesztőket. Ha az autó nem sérült, nem hajtottad szét és nem dzsuvás a belseje, egyszóval egy idegennek is jó szívvel átadnád, ők kölcsönadják helyetted. Pénzt csinálnak vele, de neked is adnak belőle, pontosan a felét.

yes1

A Yes Auto évi 796 ezer forint tiszta bevételt ígér a szerencsétlen suzukisnak egy nyomtatott brosúra szerint. Típustól függetlenül minden bérlési periódus bevételének ötven százalékát kapja meg a közvetítőtől bárki, aki beleugrik a játékba. A képzeletbeli Suzuki tulajdonosa biztosan csak pislogott, amikor meglátta, néhány sorral lejjebb egy 2008-as évjáratú Mercedes E 220 D egy évig tartó bérbeadásával több mint 2 millió forintot keresett valaki más, még 2012-ben. Azóta még többet kaszálhatna, ezt már a honlapjukon írják.

Egy ilyen E osztályt az apróhirdetések szerint manapság négymillió forintért megkapunk Magyarországon. Négymillióért, vagyis amennyiért egy teljes évre bérbe kell vennie valakinek ahhoz, hogy a tulajdonos megkereshesse vele a Yesnél ígért 2 milliót úgy, hogy közben a bevétel másik felét teszi el a cég a közvetítésért. A másik kétmillió a valóságban kevesebb, mert a hosszútávú bérlet díjából jelentős kedvezmény jár, vagyis nem a napidíj 365-szörösét fizettetik a bérlővel. Nem bírná el a piac.

yes2

A bérlő akár vehetne is egy ilyen autót annyiból, amennyiért egy évig nála lesz, majd vissza kell adnia. Ki hiszi ezt el? Eszem megáll. A fenti összegek mégis azt bizonyítják, hogy a szisztéma működik, írják a tájékoztatóban, sőt két évre is lehet bérelni, persze kedvezőbb áron. Aki a Yes Autorenttel köt szerződést, bármikor kiveheti a rendszerből a kocsit, ha mégis szüksége van rá és épp nincs valaki másnál. 

De mi történik ilyenkor azzal a bérlővel, aki pont ekkora kocsit szerente? Hát adnak neki egy azonos kategóriájú autót, mint minden rendes autókölcsönző, vágja rá Krista Gábor, miközben a kávénkat kavargatjuk az óbudai szellemplázában, az Új Udvarban. A bevásárlóközpont hangulatos hely, ha az ember el akarja képzelni, milyen lesz a világ a piacgazdaság bukása után. Az egész második emeleten egyetlen iroda működött, amikor nyáron ott jártam, a folyosón már félig feltörték a padlóburkolatot. Itt mentik meg a szegény autósokat.

yes5

Szávay Ágnes, világhírű teniszező nyilatkozata az ügyfelek értékelései közt az első. Elégedett volt az árakkal, és a szolgáltatás színvonalával is, és biztos benne, hogy mindig a cégtől bérel majd autót a jövőben, ha itthon lesz, írta. Felhívtam, és jól megleptem, amikor beolvastam neki a saját mondatait. Később a sajtósával is beszéltem, aki előkereste a céggel folytatott levelezést. Ebből kiderül, tényleg létezik a nyilatkozat, de 2009 júniusi, és ő sem tudta, hogy négy és fél év után is ott szerepel a honlapon. 

Krista Gábortól névjegyet is kaptam. Amikor az ember névjegyet kap, illedelmesen elolvassa rajta a feliratokat. Mivel az udvariassági köröket mindig csökkentett agyi kapacitással futom, ott a helyszínen nem vettem észre, hogy az ember, akivel beszélgetek, nem tünteti fel a titulusát a névjegykártyáján. Erre később rá is kérdeztem, levélben. Egy hölgy, talán valamilyen asszisztens arról tájékoztatott, hogy a Yes Autorent ügyvezető-tulajdonosához volt szerencsém.

Nézzük a cég honlapját. Az általános szerződési feltételek menüpontban először még nyáron, július végén jártam. Akkor azt írták, hogy a bérbeadó a Yes Autorent Hungary Kft. Adószáma 23690839-2-41. Ha most éppen arra készülnék, hogy a legértékesebb vagyontárgyamat átadjam egy cégnek, rászánnám az időt, hogy utánanézzek egy kicsit.

yes3

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal említése nem kelt mindenkiben feltétlen bizalmat mostanában, de a szervezet honlapján működik a Végrehajtási eljárás alatt álló adózók keresésére szolgáló felület. Ide elég beírni a cég adószámának első nyolc számjegyét, az úgynevezett törzsszámot, és máris megtudjuk, mennyire stabilan működnek. A fent említett számon bejegyzett vállalkozással, egy bizonyos Car Rental Agency Kft.-vel szemben november 9-i információ szerint korábban végrehajtási eljárás zajlott. Más kérdés, hogy a honlapon nem is ez a cégnév szerepelt az adószám mellett, de ez lehet egyszerű webfejlesztői tévedés is.

Csakhogy, miután Krista Gáborral találkoztam, fiókba került az ügy egy időre. Ha most felkeressük a Yes Autorent honlapján az általános szerződési feltételeket, egy másik kft. nevével találkozunk a régi helyén. A Yes Rental Systems Kft. szintén a Yes Autorent márkanév alatt jött létre, ami nem is tilos, hiszen egy megszűnt cég átadhatja bejáratott nevét az utódjának. Az újnak is van adószáma, ezért ha már így belejöttünk, nézzük meg, mit dob ki rá a NAV keresője. Az eredmény ugyanaz, mint a már megszűnt cég esetén: az újjal szemben is végrehajtási eljárás zajlik.

yes4

Ilyen eljárást akkor szoktak kezdeményezni a NAV részéről egy vállalkozással szemben, ha annak lejárt adó- vagy köztehertartozása van, és nem fizet időben. A végrehajtás általában úgy zajlik, hogy a hatóság egyszerűen zárolja a pénzt a cég bankszámláján. Ha ez nem fedezi a tartozást, minden továbbiakban befolyó összegre is ráteszi a kezét a hivatal, ha csak nem fizetik ki időközben hagyományos módon a kamatokkal és bírsággal emelt tartozást.

Kanyarodjunk el most a fordított módszerrel működő autókölcsönző hátterének vizsgálatától. A tanulmányszerű tájékoztatóban két újságcikkel bizonyítja az egyes szám első személyben fogalmazó ismeretlen szerző, hogy autót bérelni olcsóbb, mint vásárolni. Az Origón és a Hír24-en megjelent cikkek ma is olvashatók, közös bennük a 2008-as dátum.

yes6

Azóta nem csak az autóhitelezés változott meg teljesen, konkrétan nincs hagyományos autóhitel, csak tartósbérleti konstrukciók, vagyis lizing. Az autófenntartás költségei is mások, és a cikkekben szereplő példák sem tökéletesek, érdemes tehát ezt is alaposan újragondolni, ha valaki bedobná a kocsiját a közösbe.

A Yes nyomtatott tájékoztatójában egy évre 4 millió 251 ezer forintért kínálnak háromliteres, dízelmotoros, automata váltós Audi A6-ot, de az összegben nem szerepel a teljes casco biztosítás, az 500 ezer forintos kaució, és a cégautó adó sem. A honlap szerint ugyanezt az autót, ugyanennyi időre 4 millió 404 ezer forintért vehetjük bérbe. Nem derül ki, hogy ezért az összegért milyen évjáratú és futásteljesítményű kocsit kapunk, de a képen látható modell 5-6 éves lehet, és mint azt bizonyára már kitalálták, ha egy évre vesszük bérbe, annyit kell majd fizetnünk érte, mintha megvennénk hasonlót.

Hogy megy a tartósbérlet máshol?

Összehasonlításként, de nem ajánlatként kaptam néhány árat az AVIS autókölcsönzőtől is. A cég maximum 6-7 hónapos kocsikat ad bérbe cascóval, éves magyar autópálya-használati díjjal, az évszaknak megfelelő abroncsokon, leszervizelve. Egy mostani Swift, éves bérlet esetén havi 134.100 és 144.400 forint közti összegért, egy dízel Mercedes E osztály, automata váltóval pedig havi 569.300 és 620.000 forint körül lehet a miénk, a havi limit mindkét esetben 3500 kilométer.

Amikor pár hétig nem jelentkeztem, több levelet is kaptam a Yes Autorent e-mail címéről. Egy hölgy arról érdeklődött, mikor várható a cikk. Sokáig temettem magamban az ügyet, nyilván nem látom jól, amit látok. Nyilván nem blöff ez az egész a sok tévés és rádiós hirdetéssel, bennük a remek ötlettel, hogy ha kaptam egy céges autót, csináljak belőle pénzt.

Aztán tegnapelőtt egy levélben mégis rákérdeztem a kérészéletű káeftékre, meg arra az apróságra, hogy miért nem írják le sehol, hogy a bérbeadással keresett pénzből keményen adózni kell. Tegnap reggel először hét óra negyvenöt perckor csörgött a telefonom. Krista Gábor volt az, erre ébredtem. A telefon később még hatszor csörgött, két ismeretlen számról, felváltva. Mindkettő a céghez köthető. Mire beértem az irodába, már nagyon el akartak érni a Yes Autorenttől, pedig még nem válaszoltak a levelemre.

Amikor visszahívtam őket, egy hölgy azt mondta, Krista Gábor, akiről végül is nem tudjuk, kicsodája a cégnek, szeretne velem találkozni, hogy személyesen válaszoljon a kérdéseimre. Én inkább írásos válaszra gondoltam, mire a hölgy: sajnos Gábor nagyon elfoglalt, ezért írni nem tud, csak találkozni. Végül telefonon beszéltünk. Ekkor kért meg, hogy várjak még a cikkel, mert két héten belül teljesen új alapokra helyezik a Yes Autorent működését. Ezt követően megjöttek a válaszok. Krista Mátyás a fia, azért az ő nevén van a mostani cég, mert Gábor nem alapíthat újat a korábbi felszámolása után és azért nevezték mégis őt tulajdonosnak, mert családi vállalkozásról van szó.

Ha most megírom ezt az egészet, több tucat nehéz helyzetben lévő autóhiteles ügyfelet lehetetlenítek el, akiknek eddig ők segítettek. Nem írták sehol, hogy a 16% személyi jövedelemadó és a 27% egészségügyi hozzájárulás elvileg lejön az autóval keresett pénzből, de ezt mindig elmondják személyesen, elvégre nem írhatnak le minden részletet. Azt sem írják sehol, hogy ha külföldön robban le az autó, a hazaszállítást a tulaj fizeti, de állítólag ezt is elmondják.

Az autótulajdonos-bérbeadók amúgy vagy fizetik a terheket, vagy nem, ez rájuk van bízva. El is állnak az üzlettől néhányan, amikor megtudják ezt az adó dolgot, írja Krista Gábor. Ha nem fizetik, nyilván sokkal több pénz marad náluk, és akkor legalább a fejük búbja kiemelkedik a vízből, gondolom én. Ha fizetik, az egész üzleti modell nem sokat ér, alig jön belőle pénz. Vannak, akik cégük nevén lévő autót hoznak be és költségként számolnak el, amit csak lehet. Amikor megszűnik az egyik Yes-es cég, az új viszi tovább a régi ügyfeleket, senkit nem ért még kár, állítja Krista Gábor, de hamarosan minden rendeződik.

Hát ezért kéne várnom még két hétig. Ha várok a cikkel, jön az új pénzügyi megoldás, ami legális lesz és mégis megéri majd mindenkinek. De akkor miért nem dolgozták ki már évekkel ezelőtt. Erre sajnos nem kaptam érdemi választ, pedig ezt érdemes volna megtudni.

Így viszont, hogy mégis megjelent a cikk, kérem, írjon nekem bárki, akinek volt már dolga a Yes Autorenttel akár autótulajdonosként, akár bérlőként. A leveleket erre a címre várom.

Az oldalról ajánljuk

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

7 perce
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
BMW M235 – 2025.
  • Tesztek

BMW M235 – 2025.

április 11., 13:49