Matrica nélkül az autópályán? Januártól nincs kegyelem
Akarata ellenére autópályára hajtott? Kis szerencsével, és egy utólag megváltott hetijeggyel ma még megúszhatja pótdíj nélkül, de legközelebb jobban figyeljen: heteken belül eltűnik a kiskapu a rendszerből.
Sokak fejében bekapcsolta a szirénát a Népszabadság két hete megjelent cikke, amelyben a lap arról írt, hogy elvesztették a naptári napon belüli utólagos autópályadíj-fizetés lehetőségét az autósok, motorosok. A cikk szerint a korábbi napi egyszeri helyett óránként egyszer frissül a díjfizetési adatbázis, azaz ennyi időközönként fésülik össze a kamerák által rögzített rendszámokat a megváltott pályahasználati matricák adatbázisával. Mindezt a lap szerint november 3-tól, csendben. Aki gaz összeesküvést sejt a háttérben, még ne kezdjen anyázásba; nem írtak új szabályt a sötétben, csak a processzorok izmosodtak.

ÁAK -> NÚSZ – Ki büntet a végén?
Sok autósnak talán nem tűnt fel, hogy az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) nevét nem látta/hallotta az elmúlt egy évben. Az ÁAK 2013. november 1-től Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) néven tevékenykedik, immár közútkezelési feladatok nélkül. A NÚSZ-hoz tartozik sok egyéb mellett az e-útdíj és az e-matrica díjszedési, díjellenőrzési feladata. Az e-matricás rendszerben a pótdíjazást is ők végzik, az e-útdí-bírságokat a rendőrség szabja ki. Ők működtetik az e-útdíj HU-GO néven futó, valós idejű díjellenőrző rendszerét, és ők fejlesztik az ahhoz hasonlóan valós idejű adatbázist kezelni képest háttérrendszert az autópályákra. A jogszabályokról továbbra is a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és háttérintézményei rendelkeznek, a NÚSZ szerepe a lánc végén a végrehajtás.
A szabály a régi, a háttérrendszer pedig valóban fejlődik – kapom meg a választ telefonban a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) szóvivőjétől. Kibédi-Varga Lajos a 36/2007 GKM rendeletre hivatkozik, amely kimondja, hogy az útdíjat előre, az útdíjköteles szakaszra felhajtás előtt kell megfizetni. Az intézményesített kiskapuk országában a hét éve élő rendelettel mindenki a saját értelmezése szerint bánhatott. Nem vállalt nagy kockázatot eddig az az autós, aki már a fizetős autópályaszakaszon állt ki megvenni matricát a benzinkútról vagy mobiltelefonról. Mire a rendszer frissült, már mindegy volt, hogy előbb a rendszámát olvasta le a kamera, majd később fizetett-e az úthasználatért.
A NÚSZ szóvívője szerint azonban ez a kiskapu sem volt kockázatmentes. Példának az M3-as Ring nevű pihenőjét hozza fel, ahol mobilellenőrök rendszeresen dobozos kocsiból nézték a betérőket. Az itt megállókról a helyszínen kiderült, hogy volt-e érvényes e-matricájuk. Az ellenőrzés és a szankcionálás itt már valós időben történt. A végrehajtó gépezet olajozottan működött, akit rajtakaptak, a mobilegység pénztárgépe be is fizethette helyben a pótdíjat, ami autósoknak 14 875 forint. Talán nem járunk messze az igazságtól, ha azt mondjuk, az efféle pihenőhelyes akciók csak kirakatnak voltak jók. Ez próbálta kis mértékben ellensúlyozni, hogy az adatbáziskezelő rendszerek hiányosságai miatt a jogszabály lényegében érvényesíthetetlen. Ez változhat január 1-től.

Nem lőtt mellé a Népszabadság cikke, amikor szűkülő időballasztról írt. Az egyóránkénti szinkronizálás azonban nem pontos: vannak szakaszok, ahol már most szűkebb, van, ahol hosszabb, a folyamatban lévő fejlesztésekkel pedig folyamatosan szűkül az intervallum. Ahogy a szóvivő fogalmazott, még alá kell tolni a vasat, de az elvárás egyértelműen a HU-GO-éhoz hasonló, valós idejű összevetés. Nem évek múlva, hanem januártól. Ha ez sikerült, az ellenőrzési pontokon detektált adatok (rendszám, idő, helyszín) azonnal összevethetőek lesznek az értékesítési rendszerben rendelkezésre álló adatokkal.
A jövő évtől sokaknak változtatnia kell majd a bevett matricavásárlási szokásán. Azoknak is, akik eddig pályás benzinkutakon vették meg a matricát. Ott ugyanis többé már nem lehet, csak elővételben.
A legnagyobb kérdés, mi lesz azokkal, akik akaratuk ellenére hajtottak fel valamely fizetős szakaszra. Az ilyen helyzetben az a szomorú, hogy kibúvó eddig sem volt: aki feltévedt, az vagy vett egy hetijegyet utólag 2975 forintért, vagy várhatta a pótdíjat, ami idén már kétmilliárd forintot hozott az államkasszába. Ha inkább kockáztatott, kiment az első kihajtón, abban a reményben, hogy addig nem mérte be se fix ellenőrzőkapu, se mobilkamera. Ez a lehetőség persze a jövőben is marad a kényszerfizetés helyett, de semmi több. A jogszabályban nincs passzus, ami méltányosságot adna az eltévedőknek, és ötletünk sincs, miként lehetne ezt megvalósítani egy valós idejű rendszerben. Hogy lesz-e mégis bármilyen kibúvó, arról levélben kérdeztük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, de a cikk megjelenéséig nem kaptunk választ. Az NFM nem tervezi a felvetés szerinti kiskapuk beépítését az e-matricás rendszerbe. A hivatkozott szabályozás hatályos előírásai szerint a díjat előre kell megfizetni az úthasználati jogosultságért, ez a jövőben is így marad – kaptuk válaszul.
Mi lesz a külföldi rendszámosokkal?
Bár az e-matrica díjellenőrző rendszerét csak közvetve érinti, a NÚSZ-tól megtudtuk, hogy az elmúlt másfél évben több nemzetközi követeléskezelő céggel kötöttek szerződést. A pótdíjak beszedésének hatékonysága így a tavalyi duplájára nőtt. A pótdíjak behajtását végző behajtócégek (eufemisztikus nevükön: közreműködő irodák) több mint húsz ország járműveinek adatait kezelik Ausztriától kezdve Németországon és Olaszországon át Portugáliáig. Ha még nem is teljesen, lassan a külföldi felségjelzésű járművek sofőrjei előtt is bezárulnak a kiskapuk.
A technikai háttér egyre fürgébb, legjobb, ha már most sem próbálja meg lefutni. A NÚSZ minden erejével élesíti a rendszert, és mint végreahajtó, mindent megtesz, hogy végre ebben is felzárkózzunk Európa sikeresebb feléhez. A HU-GO-nál a valós idejű rendszer bevezetése sokkal direktebb volt, de a NÚSZ szerint gyorsan megtanulták a kamionosok. Reméljük, az autós nem kevésbé alkalmazkodó fajta, és januártól nem szaporodnak meg a felhajtón tolató, vagy leállósávban e-matricáért sms-ező sofőrök. Ha mégis nagy lesz a szükség, a mobilalkalmazás talán jó vészmegoldás. Ezzel elvileg három kattintás a vásárlás, de nem ajánljuk senkinek, hogy menet közben kattintgasson.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Közélet
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Hírek
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Tesztek
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.
Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Közélet
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Égéstér
10 milliós „olcsó” autók tárháza
A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.
- Hírek
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
