2010-óta egyre jobb Magyarországon rendőrnek lenni, legalábbis autós szempontból. A korábbi Opel Astrák, mindenféle Skodák és Ford Mondeók, illetve lízingelt Focusok után megérkeztek a legújabb rendőrautók. A miniszterelnök adta át őket ma, Budapesten. Orbán Viktor gyerekkorában látott egy Ötvös Csöpi filmet, melyben Zsigulikkal üldözték a mercedeses nyugati bűnözőket. De jó, hogy most már a rendőröknek is modern és erős autói vannak, melyeket ráadásul Magyarországon gyártottak. Egy részüket, tegyük hozzá, hiszen a flotta nagyon vegyes. Nézzünk rendőrautókat nagyon közelről.
A Bács-Kiskun megyébe kerülő új Skoda Yeti 4x4-gyel határsértőket fognak kergetni, terepen. Erre a célra eddig például Nissan Pathfindereket használtak, ezek mellé jönnek az új autók. A hölgy, akitől mindezt tudom, rendőr, de nem készítettem róla fotót, amikor beszélgettünk. Vele együtt több száz, az ország különböző tájain szolgáló egyenzubbonyos kolléga ácsorgott ma délelőtt Orbán Viktorra várva a Készenléti Rendőrség Kerepesi úti telepén, ahol összesen 385 új rendőrautót adtak át. Százhetven autó a magyar állam, kétszáztizenöt pedig az Európai Unió Külső Határok Alap támogatásával került az állományba.
Az autók a beszerzésükre vonatkozó pályázat alapján ötféle kategóriába sorolhatók. Az elsőben és a harmadikban járőr és bűnügyi ügyintéző kocsik (gyorsreagálású egység), a másodikban általános járőrautók, a harmadikban autópálya-elfogók, a negyedikben pedig delegációkísérő autók szerepelnek. A pályázati kiírás nagyon pontosan fogalmaz az autók magasságával, tengelytávjával és minimális teljesítményével kapcsolatban. Csak egy példa, hogy az autópályarendőrség autóinak minimum 272 lóerősnek, a delegációkísérő autóknak pedig minimum 313 lóerősnek kell lenniük. Az ilyen autók beszerzésére állami normák is vonatkoznak, az előbbi autók a hetes, az utóbbiak a nyolcas kategóriába tartoznak.
Az átadás legfényesebb pillanata nem az volt, amikor a miniszterelnök végiglépdelt a szimbolikus slusszkulcsokat párnán tartó rendőrnök előtt, majd leemelt egy-egy kulcsot a párnáról és átadta a sorban a rendőrnők mellett álló, kulcsra váró kollégáknak. Ó, nem. Ennél sokkal érdekesebb volt a puszta tény, hogy a rendőrség a miniszterelnök szerint 2010-óta egyre jobban és jobban teljesít, becsülete és hatékonysága szinte már fokozhatatlan.
Most mégis fokozzák, mert az új autók flottájában Mercedes Sprinter csapatszállító buszok, a Yetiken kívül több tucat Octavia 1.4 TSI kombi és megannyi Audi A3 TFSi található, de, ahogy korábban mi is megírtuk, van Audi A6 3.0 TFSI is, ez lesz a legerősebb rendőrségi autó. Az ügyintézőautónak szánt Mercedes B 220 CDI 4Matic érdekes választás, ezek az autók is összkerekesek, de kötve hiszem, hogy akárcsak egy kicsit is alkalmasak lennének határrendészeti feladatok ellátására. Sem ezeken, sem a VW-Skoda-Audi kontingensen nincsenek terepgumik. Hagyományos utcai abroncsok vannak rajtuk, de hóban nyilván jobb, ha minden kerék hajt.
A kocsik mindegyikét magas építésű Federal Signal fényhidakkal, szirénákkal szerelték fel, melyeket most is, mint gyakorlatilag mindig, a Scorpio Kft. szállított a testületnek. A korábbi NAV-os kaland miatt megnéztem, van-e a fényhidakon az európai jóváhagyásra vonatkozó jelzés, jelentem, van. Az utastér minden megnézett kocsiban alapkiépítésű lehet, a kárpitozást külön üléshuzattal védik. Nem irigylem azokat, akiknek majd ezeken kell ülniük, mert a huzatok nem csak lógnak egy kissé, de nagyon műszálasak. Viszont nyilván könnyebb így tisztán tartani a szolgálati járműveket.
Az összesen 9,4 milliárd forintért beszerzett új rendőrautókban az első ajtók oldalzsebére szerelték a gumibottartót, mindkét oldalra felpattintható egy-egy. Van továbbá golyóállómellény-tartójuk, hővédő üvegezésük, és a szélvédő mögött is van egy villogó. Az ülések előtt stabilan rögzíthető, hosszú elemlámpák láthatók, amelyeket a beépített töltővel lehet harckész állapotban tartani. A bemutató előtt, alatt és után volt katonazene, mindenféle indulók, de a beszéd elhangzása után mindössze további tíz percet tölthettünk még a bázison, ezután mindenkit kitereltek az utcára.
Ezzel még nem volt vége a rendőrös eseményeknek. Amint visszaértem a szerkesztőségbe, telefonált Vezda László az Autóvadász egyesülettől, hogy az imént találtak egy lopott kocsit a közelben, a Kiscelli utca elején. Odamentem, hogy kicsit visszarántson a valóságba a csodás autómegtalálás élménye. Magyarországon a lopott autóknak csak mintegy 6-7 százalékát találják meg, ebben a szomorú összesítésben szerepelnek a lakossági bejelentések és a nem rendőri felderítések is.
Az ütött-kopott Opel Astra egy hatvan év körüli úr tulajdona, akitől itt, Óbudán lopták el, és december 10-én jelentette az esetet a kilencedik kerületi kapitányságon. Nem a rendőrök kerítették elő a kocsit, hanem egy civil szervezet, saját keresőrendszerével, azért így is öröm ez. Az autólopások felderítési arányára biztosan nem gondolt a miniszterelnök, amikor ma délelőtt megdicsérte a testületet, de gondolom, ezen a téren is minden egyre jobb és jobb lesz a továbbiakban. A rendőrök jövőre jelentős béremelést kapnak, és újabb rendőrautókat is szolgálatukba állítanak majd, amelyek közül a tervek szerint 1180-at vásárolnak majd a költségvetésből, míg uniós forrásból további huszonkettőt.