Rendszerhiba: megszívja, aki autót honosít
Olvasónk jelezte, súlyos gondok vannak a Nemzeti Adó- és Vámhivatal számítógépes rendszerével, áll az egész, ezért nem lehet forgalomba helyezni a kintről behozott használt autókat. Mi az igazság, meddig kell még várni?
Tisztelt Totalcar szerkesztőség!
Rendszeres olvasójuk vagyok írásaiknak, cikkeiknek, munkámból eredően Zách Dániel kollégájuk autókereskedőket és a magyar autópiacot érintő riportjaival sok esetben nem értek egyet, de ennek hangot soha nem adtam. Azonban csodálom, hogy az elmúlt héten tapasztalható forgalomba helyezési "viszontagságokról" nem született még cikk. Zách kollega csak az autókereskedők ellen fogalmazhat cikket az okmányirodákat illetve a NAV regadófizetési-rendszerét nem kritizálhatja?
2015.04.14-e óta nem működik a regadó-befizetés országos szinten, illetve ezzel együtt a már korábban befizetett regadóra az okmányirodák egy állítólagos informatikai fejlesztés miatt nem tudnak "első magyarországi forgalomba helyezéshez" rendszámot illetve forgalmi engedélyt kiadni! Mivel cikkeikből illetve a statisztikákból az derül ki hogy az import autók aránya a magyar piacon továbbra is magasnak mondható, ez a közel 1 hetes "leállás" nem 1-2 autóvásárlót érint véleményem szerint! Kérnénk a piac ezen oldalával is foglalkozzanak.
Remélem, levelemet érdemesnek tartják arra hogy a problémával foglalkozzanak, amennyiben mégsem így lenne maradok továbbra is lelkes olvasójuk.
A két évvel ezelőtti regadócsökkentés óta sosem látott lendületet vett a magyar használtautó-piac. A 2013-as összesítésben szereplő 71 ezer darab után tavaly 97 ezerre nőtt az import, és idén ez simán lehet akár 120 ezer is, ha nem történik valami váratlan. Több mint egy éve úgy dönt a kormány, hogy keményen felemeli a 2000 előtt gyártott, az Euro 3 környezetvédelmi normát még nem teljesítő autók regisztrációs adóját. Ez a leginkább közkeletű pletyka a nepperek körében, és való igaz, az emelés mértékétől függően többé nem érné meg honosítani a kint pár száz, legfeljebb egy-két ezer euróért kapható régi BMW-ket, Volkswageneket és Audikat, melyek most a használt-import zömét adják. Ha ez bekövetkezne, napokig gyászzene szólna a külföldi papíros autókról szóló Facebook csoportokban, de hivatalos helyről sosem erősítették meg, hogy létezik ilyen terv.
Történhet más is, valami kevésbé tudatos, ami egy időre megfékezi a használtautó-dömpinget. Például ha az amúgy sem egyablakos, pláne nem egy nap alatt intézhető forgalomba helyezési eljárás akadozni kezd. Az olvasó által leírtakat több helyről is megerősítették, múlt szerda és péntek között teljesen leállt, és még most is akadozik a Nemzeti Adó- és Vámhivatal regadó-eljárásokkal kapcsolatos rendszere.
A kintről behozott autók forgalomba helyezésének első lépése az úgynevezett egyedi forgalomba helyezési eljárás, és az ehhez tartozó műszaki vizsga abban az esetben, ha a kinti már nem érvényes. Ha ez sikerült, az autó magyar műszaki adatlapot kap. Ezzel kell elmenni a vámhivatalba, hogy elkezdődjön a regisztrációs adó megállapítására vonatkozó eljárás. Az országban rengeteg vámhivatalban kérelmezhetjük ezt, békésebb napokon az egész nem is tart tovább pár óránál. Ez nyúlt a múlt héten pár napra.
Ha a kérelmező magánszemély, akár személyesen, egy vámpénztári szolgáltatásokkal foglalkozó bankban is befizetheti az általában pár százezer forintos összeget. Ha hivatásos kereskedőről van szó, csak elektronikus átutalást fogadnak el a cég saját számlájáról. Ha az átutalásról szóló információ befut a NAV rendszerébe, a kormányhivatalok okmányirodáiban is zöld utat kap az ügy. Mármint amikor nincs gond a rendszerrel. Ezután kötelező biztosítást is köthetünk, ideje forgalmi engedélyt és rendszámokat váltani, majd várni a törzskönyvet, amelyet pár héttel a forgalomba helyezés után küldenek ki a központi nyilvántartóból.
Bár a mindennap hivatali sorokban ácsorgó informátoraink szerint még ma is hosszabb időt vesz igénybe az autóregisztráció, mint a múlt szerdai összeomlás előtt, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal szóvivője az alábbi választ adta az ügyben feltett kérdéseimre.
Volt gond, de már megoldottuk (Válasz Suller Attila alezredestől)
Tisztelt Zách Dániel Úr!
Az Ön által feltett kérdésekkel kapcsolatosan az alábbiakról tájékoztatom:
2015. április 15-től lépett működésbe egy, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal belső ügyviteli működésének szempontjából jelentős informatikai fejlesztés, amely a regisztrációs adó adatlapok feldolgozását végző rendszert is érintette. A változás során olyan, előre nem látható hiba keletkezett, amely miatt a regisztrációs adóra vonatkozó kérelmek egy részének feldolgozása, illetve a regisztrációs adó befizetésének - az okmányirodák által végzett - elektronizált ellenőrzése informatikai akadályba ütközött. Ennek következtében az okmányirodák az érintett járművek forgalomba helyezését csak késedelmesen tudták elvégezni.
Fontos hangsúlyoznom, hogy a programhiba javítása megtörtént, ezáltal lehetővé vált a korábban megszakadt forgalomba helyezési eljárások befejezése.
Elhárult a probléma vagy még mindig hálózsákkal felszerelkezve indul a hivatalba a tapasztalt autónepper? Írják meg, mit tapasztalnak most, az autóhonosítás során.