Keservesen hosszú idő jogosítványt szerezni
Iratkozz be most egy autósiskolába, karácsonyra talán lesz is jogosítványod, állítják az autósiskolák vezetői. Évi százezer tanulóvezetőre kevesebb mint 2500 oktató jut, újakat alig képeznek, és eleve nem vonzó a pálya. Így viszont csúszik a jogsiszerzés Magyarországon.
Átlagosan két-három hónapot várnia kell a sikeres elméleti vizsga után a tanulóvezetőknek, mielőtt először a volán mögé ülhet, mert kritikusan kevés gyakorlati autós oktató maradt az országban. A várakozási idő egy nagy budapesti autósiskolában még ennél is hosszabb, mert több száz tanuló várja, hogy végre autóba ülhessen. Egyre többen hagyják ott az oktatói pályát, és aki marad, nehezen él meg, vagy feketén dolgozik. Többek közt ezeket állítja egy autósiskolákkal kapcsolatos szakmai folyóirat tegnapi cikke, és két megkérdezett autósiskola vezetője.
Az is nehéz helyzetben van, aki most jelentkezik oktatóképzésre, hiszen olyan feltételekkel vehet részt a kilenc hónapig tartó tanfolyamon, amelyeket csak az vállal jó szívvel, akinek kiölhetetlen hivatástudata van, vagy nem elég tájékozott. Egy rendeletmódosítással összevonták a korábban különálló elméleti és gyakorlati oktatói tevékenységet, ezért mindkettőre meg kell szereznie a képesítést annak, aki tanulóvezetőkkel szeretne foglalkozni.
2005-ben leállították a gépjárművezető-képzést Magyarországon, majd évekig sehol nem indítottak tanfolyamokat. Idén a Nyíregyházi Főiskola tanfolyamára lehetett ismét jelentkezni Budapesten, Győrben és Nyíregyházán. Idén összesen hetvenen végeznek majd, miközben a korábbi hatezerről kétezer-ötszázra csökkent a szakemberek száma.

Az aktuális jogszabályban a jelentkezőknek előírják a minimum 23 éves életkort, és hogy a B kategóriás autójogosítvány mellett eleve két éve rendelkezzenek a teherautókhoz való C, és a motorkerékpárok vezetéséhez szükséges A kategóriás jogsival is. Ezek együtt közel félmillió forintba kerülnek, a tanfolyami díj, a Nyíregyházi Főiskola honlapja szerint további 464 ezer forint, de a szabály alól az sem bújhat ki, aki csak az egyik kategóriát oktatná később. Korábban elég volt a csak B-s jogsi is.
Pető Attila, egy budapesti autósiskola vezetője és az idei képzés koordinátora szerint évek óta probléma, hogy sok oktató ad feketén órákat, és nem csak a fővárosban. A feketén vett vezetési órák nem kerülnek be a két éve bevezetett elektronikus kartotékrendszerbe, a tanfolyami költségek követésére létrehozott mutatókat is torzítják, és mivel a tanulóvezetők egy részének sürgősen kell a jogosítvány (például mert külföldön vállalnának vele munkát), mindig lesznek, akik akár 4-5 ezer forintos óradíjat is kifizetnek az átlagos 3000 helyett. Ebből adózás és minden költség kifizetése után körülbelül egy ezres marad az oktató zsebében, ha mindent tisztán csinál.
Budapesten jelenleg körülbelül évente 20-25 ezren szeretnének jogosítványt, rajtuk osztozik körülbelül hatszáz oktató, ami elég is volna, de Pető szerint nagy részük nem teljes állásban dolgozik, vagy nyugdíjas, és nem tölti ki a napi tíz, oktatással tölthető munkaóráját. A maximális munkaidőt szintén rendeletben szabályozzák, ahogy azt is, hogy egy oktatónak két hétre nem juthat több, mint kilencvenhat munkaóra.

Ez ideális esetben évi kétezer-ötszáz lenne, és közben 35 ezer kilométer kerül az autójába, jellemzően városban, kemény használat mellett. Mindez csak elmélet, mert az oktató szerint ahhoz, hogy a tanulók a gyakorlati vizsgához előírt 580 kilométert valóban megtegyék, a városi forgalomban a minimális 30 óra helyett sokkal inkább 45-öt kell menniük.
Ne dőlj be a kamuhirdetésnek
Korábban többször írtunk arról, hogy az iskolák néha nem közlik a jogosítványszerzés teljes költségét, például nem tüntetik fel a vizsgadíjakat, és hirdetéseikben csak részösszegeket közölnek, hogy a tanulók a lehető legkésőbb szembesüljenek az autójogosítvány 130-150 ezer forintos összköltségével. Akkoriban az iskolaváltásért is pénzt kértek néhány helyen, érdemes tehát most is alaposan áttanulmányozni a képzési szerződést, mielőtt aláírjuk.
Így jön ki a hosszú várakozási idő, és nem látszik a megoldás, hiszen aki átverekedné magát az oktatóképzésen, annak azonnal vennie kell minimum kétmillióért egy használt autót a munkához, majd felszerelni a második pedálsorral, és ismét levizsgáztatni. Az oktatók többsége magánautót használ, mert az autósiskoláknak nem éri meg a saját autópark. Nem csoda, hogy az oktatóoktatás újjáélesztése ilyen nehézkesen megy.
Az ügyben feltettem kérdéseimet a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak is, ahonnan a következő válaszokat kaptam. 2431 engedéllyel rendelkező oktatóról írnak, de hozzáteszik, közülük sokan elhagyták a pályát, tehát valójában számuk még alacsonyabb lehet. Miután 2011-ben minden járművezető oktatónak éves továbbképzést, és vizsgát írtak elő, pusztán e változtatás nyomán kétezren fejezték be tevékenységüket. A hatóság tapasztalatai szerint az autójogosítvány megszerzéséhez valóban legalább 2-3 hónap kell, de ez a nyári jelentkezők esetén valóban lehet még több is, ezért érdemes több helyről is tájékozódni, mielőtt beiratkozunk egy autós tanfolyamra, mert az elméleti, vagy köznapi nevén kreszvizsga után valóban előfordulhat, hogy jó darabig nem ülhetünk autóba, mivel az autósiskola gyakorlati oktatói már így is több tucat tanuló kartonját őrizgetik autójuk kesztyűtartójában. Az NKH szerint nem szükséges az oktatóképzés feltételeinek enyhítése, de az autós tanfolyamok színvonalát tovább fejlesztenék.
Várjuk azon olvasóink jelentkezését, akik az utóbbi két évben szereztek jogosítványt Magyarországon, vagy éppen most végzik a tanfolyamot. Írják meg tapasztalataikat erre a címre. A levél tárgyába írják be: Autósiskola. Köszönjük!

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
