A Lada forgalmazását öt éve hagyták abba Magyarországon. Akkor már csak évente kevesebb mint egy tucat fogyott belőle, most viszont új modellekkel próbálkoznak, vagy legalábbis új nevekkel. Ma bemutatkozott a teljes kollekció, egy garázsban.
Aki lemaradt a Lada magyarországi visszatérésének tündérmeséjéről, annak is tudnia kell, hogy a főnök, Ormos István úr fia az utóbbi években állandóan nézegette az autós weboldalakat, végül írtak a gyárnak, hogy beszállnának az üzletbe. Az oroszok nem válaszoltak. Tavaly Karácsonykor újra megpróbálták, majd januárban hatvan oldalas tanulmányt küldtek Togliattiba, hátha.
Ez hatott és most itt ülünk a Lada Hungary második sajtótájékoztatóján. Az autókereskedések erdejében egyetlen Ladára utaló jelzést sem látni, ezért percekig kószáltam a telepen. Végül egy másik médiamunkással fedeztük fel, hogy az egyik garázsban nagy dolgok készülnek, került fehér abrosz is, biztosan itt lesz a bemutató.
Az oroszok, és magyar partnereik bírnak titkot tartani. Mutattak egy barna színű autót, de ha azt lefotóztam volna, az ittenieket kinyírnák az oroszok. Ezt mondták. A kétoldalt álló autóemelők közt hat valódi autó erősíti az állítást: a Lada Hungary komolyan gondolja az indulást. Sikerült négyszemközt beszélnem Ormos úrral, aki szerint a Kalina kisautó ülése olyan kényelmes, hogy akár kétszáz kilométert is gondtalanul eltölt rajta, majd úgy száll ki, mintha el sem indult volna.
Tőle tudom, hogy kis szerencsével már Mikulás idején vehetünk olcsó új orosz autót. Eredetileg november 7-re időzítették a nyolc kereskedésből álló hálózat nyitását, de még le kell gyártani a logókat. Másrészt a cég épít a fogyasztói visszajelzésekre, ezért már csak a dátum miatt is elálltak a tervtől.
A kínálat a Kalina kisautóból a körülbelül Opel Astra méretű (de csak méretű) Granta ötajtós, illetve szedán változatából, és egy vérbeli terepjáróból, a 4x4-ből áll. Az utcai típusok motorjai ezerhatszáz köbcentisek, nyolc vagy tizenhat szelepesek és 86 vagy 96 lóerősek mindkét modellben.
A két motor nem a cég ötvenkét százalékát birtokló Renault-Nissantól származik, szerintem ott bújkál benne a Samara öröksége. Az autót is Togliattiban fejlesztették, persze biztosan a többségi tulajdonos hozta a műszaki alapok egy részét.
A ma kiállított példányok az Euro 5 környezetvédelmi normát teljesítik és az orosz belső piacra készültek, vagyis amit itthon lehet majd kapni, az nem pont ilyen lesz. Hanem? Sokkal jobb, természetesen.
A Kalina tényleg pofás kisautó. Az ötajtós formái teljesen maiak, a tizenkilenc centis hasmagasságú Crossnak van keresnivalója a borzalmas magyar utakon, a kombinak elég nagy a csomagtere és bár pofonegyszerű a beltér, nem marad le az első generációs Dacia Logan mögött.
A magyar premier kedvéért kölcsönkértek egy Kalina Sportot is. Ez állítólag több mint száztíz lóerős, elöl-hátul nagyfékes, rövidebbek a váltóáttételei és az utastérben csak egészen enyhén éreztem a nagyapám kocka-Ladájának szagát. A Sportot különös gonddal készítik, és olcsóbb lesz mint a Suzuki Swift Sport, de hogy pontosan mennyi pénzt jelent ez, a csak a harmadik nagy ladás sajtótájékoztatón derül majd ki. Az eddigiek ritmusából kiindulva októberben könnyen újra e különös díszletek közt találhatom magam.
A magyar Lada-képviselet terepjárót is kínál majd. Nem nevezhetem Nivának, pedig Markó Zoltán projekigazgató szerint a gyár nagyon eltalálta vele a retró vonalat. Mindkét Lada 4x4-be ugyanaz a felezős váltó került, egyik sincs lebutítva és a jól ismert ezerhétszáz köbcentis ősmotor hajtja őket. A Classic-on kevés a műanyag, az Urban-en sok, és lesz N1 Van kishaszonjármű kivitel is. Ezt az európai piac nyomására fejlesztették, a hátsó ülések kiszerelésével. A 4x4-nek jelenleg is nagy a követőtábora, sokan ismerik, de az importőr reményei szerint újdonságként hat a magyar piacra.
A négyajtós Granta, a Lada legolcsóbb modellje, pedig ez a nagyobb, több mint 4,2 méter hosszú. Az ötajtós sokkal fiatalabb fejlesztés és valóban mutatósabb is, de csak kívülről. Én ezt venném, ha okvetlenül új közlekedési eszközre volna szükségem és nem akarnék Daciát. Hivatalos árról nem beszéltek a tájékoztatón, de végül csak kiderült, hogy 2,5 millióért már jól felszerelt Ladát rendelhetünk majd.
Grantából és Kalinából is négyféle felszereltségi szint közül választhatunk, ha eljön a nagy nap. Az alapba a gyengébb motort szerelik, kéziváltóval és könnyűfém felnivel. A Norma és Lux kivitelek viszont az erősebbet kapják, a legdrágábba pedig autómataváltót szerelnek és csak a legolcsóbban nem lesz majd légkondi.
A drágább Luxhoz létezik parkolóradar, de az importőr arra számít, hogy a Standard, tehát az alapkivitelből adják majd el a legtöbbet. Aki Ladával flancolna, a Kalina Cross kombit vegye. Ez tizenkilenc centi magasan hordja a hasát, és van rajta fémpáncél is. Állítólag magasabb, mint az új Suzuki Vitara, olyan magas mint a Jimny.
Ormos úr régi álma vált valóra azzal, hogy visszahozhatta a Ladát Magyarországra, a cég viszont óvatosan reménykedik, hiszen az aprócska magyar újautó-piac egy százalékát szeretnék megszerezni. Ez évente hétszáz új Ladát jelentene, ha beleszámítjuk a reexportot és az állami beszerzéseket is. Állami beszerzések, ízlelgetem magamban. Ahogy a világpolitika állását figyelem, akár ez is lehet a kulcs a sikerhez, hiszen a Lada negyedrészben még mindig az orosz állam tulajdona. Aztán lehet, hogy jön a brutál embargó Putyin viselt dolgai miatt, meglátjuk, csak győzzük kivárni a következő ladás sajtótájékoztatót.