Bemutatták a rendőrség fix traffipaxait

2015.12.15. 13:44 Módosítva: 2015.12.15. 13:48

14,5 milliárd forintnyi európai uniós pénzt költöttek az országos kamerahálózatra, amelyet csak jövőre helyeznek majd üzembe, és nem csak a gyorshajtások kiszűrésére használható. Egyetlen felvétel alapján akár három-négyféle bírságot is kioszthatnak, de mindenhol táblákkal figyelmeztetnek majd, mielőtt a kamerák elé kerülünk.

Elkészült a rendőrség új, országos fix közlekedési megfigyelőrendszere, a VÉDA közúti intelligens kamerahálózat. Az összesen 365 kamerával és a hozzájuk tartozó, a járművek méreteit, és ezzel kategóriáját letapogató lézerszkennerrel az ország 134 pontján figyelik majd a forgalmat, és legalább egy féltucat közlekedési és közigazgatási szabálysértést szűrhetnek ki. Az Országos Rendőr-főkapitányság az új fix szupertraffipaxoktól várja, hogy megfordul a tendencia, és az utóbbi évek növekedése után ismét csökken majd a közlekedési balesetek száma Magyarországon. A rendszer működését az alábbi animáció mutatja be:

Az út fölötti konzolokra épített készülékek első éles bevetése az ORFK sajtóosztálya szerint jövő február előtt nem várható. A pályázaton nyertes, telepítést végző ARH Zrt. műszaki tesztje után hatósági körök következnek, és csak ezt követően készíthetnek majd olyan felvételeket ezekkel a gépekkel, amelyek alapján megbírságolhatják a szabálytalankodó autósokat. 

A rendőrség azt ígéri, a VÉDA hivatalos üzembe helyezése előtt két héttel újabb sajtótájékoztatót tartanak majd, így mindenkinek lesz ideje felkészülni. Az összes ellenőrzőponthoz mindkét irányban figyelmeztető táblákat szerelnek fel.  

Az ORFK és a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi hivatalának 14,5 milliárd forintnyi uniós pénzből vásárolt közös rendszerével nem csak a gyorshajtókra vadásznak majd. A VÉDA alkalmas a vasúti átjárók tilos jelzésein és a piros lámpán áthajtók, illetve a forgalommal szemben autózok és a szabálytalanul sávot váltók kiszűrésére is. Sőt, mivel a kamerahálózat közvetlen összeköttetésben áll a járműnyilvántartással, utólag el tudják dönteni, hogy a lefotózott autónak volt-e érvényes kötelező biztosítása, és nem járt-e le a műszaki vizsgája.

Rákérdeztem, és kiderült, a lopott autók kiszűrésére csak bizonyos esetekben alkalmas a kütyü. Ugyanis akkor jelez azonnal a rendszer, ha például egy lopott Suzukira egy nem körözött másik autó rendszámát szerelik, és így menekülnek vele.

Ha egyszerre több szabályt is megsért egy autós, a kamerák néhány tíz méteres hatótávolságán belül a gyorshajtásokért kiszabható minimum 30 ezer forintos bírságnak akár a többszörösét is fizetheti az autós. Mivel a rendszer elvileg később a biztonsági öv használatát, valamint a kézben tartott mobiltelefon használatát szintén érzékeli majd, nemcsak az autó tulajdonosa, illetve üzembentartója kaphat csekket, hanem az is, akinek kölcsönadta az autót. 

A sajtótájékoztató az Országos Rendőr-főkapitányság idei évének legfontosabb eseménye lehetett, mert rengeteg megyei rendőri vezetőt berendeltek, hogy meghallgassák Dr. Halmosi Zsolt országos rendőrfőkapitány-helyettest, aki meglepő önkritikával kezdte beszédét. Magyarországon az objektív felelősség elvének 2008-as bevezetése után tapasztalt csökkenést követően, 2013-óta ismét egyre több személyi sérüléses közlekedési baleset történik. Idén eddig 579-en haltak meg az utakon, miközben az Európai Unió közlekedési irányelve szerint 2020-ra évi 370-re kellene csökkennie a halálos közlekedési balesetek számának.

Ez nem elérhetetlen cél, és időarányosan jól is állunk, sőt valószínűleg az sem irreális remény, hogy a 365 fix és a már március óta használt 160 új, hordozható lézeres sebességmérő együttes használatával a 2008-ashoz hasonlóan évről-évre kevesebb lesz a közlekedési baleset. A rendőrség a tájékoztatóhoz mellékelt egy szép nagy tortadiagramot is, amelyben a közlekedési baleseti okainak eloszlását láthattuk. Ezek közt még mindig a gyorshajtásé a legnagyobb hányad, mintegy 30 százalék, de azt ezúttal sem írták oda, hogy ebben a harminc százalékban – ami idén 4433 esetet balesetet jelent – többnyire olyan ügyek szerepelnek, amikor az autós a rossz útviszonyok miatt ütközött, vagy fordult árokba, és nem azért, mert gyorsabban ment a megengedettnél.

 

A külföldi rendszámú autók ügyire külön figyelmet fordít a rendőrség. Mivel a mostani pályázaton beszerzett 958 darab kézi információs eszközzel akár a szintén új, vásárosnaményi adatfeldolgozó központ kihagyásával is rá lehet csatlakozni a fix kamerákra, a rendőrök könnyen megfoghatják a szabálysértőket, mielőtt kilépnek az országból.

A rendőrség a megállításos ellenőrzésekhez kapott huszonhat új, Skoda Octavia RS-t, amelyekbe a határozatok elkészítéséhez szükséges számítógépet és nyomtatót is szereltek. Így akit ezekkel fognak meg, akár vissza is nézheti, mit vettek fel a kamerák és eldöntheti, hogy fellebbez-e vagy inkább fizet.

A relatív gyorshajtásokkal szemben az új szupertraffipaxok hatástalanok, és a balesetek jelentős részét nem is a gondatlan autósok okozzák, hanem a pocsék magyar közúthálózat. Így ha Magyarország ismét tenni akar majd a biztonságos közlekedésért, nemcsak a kis és közepes forgalmú utak fölé telepített kamerákra, de alattuk az út minőségére is érdemes lesz gondolni, hiszen útfelújítások terén körülbelül húszéves lemaradásban vagyunk.