A kilencvenes évek közepéig több mint 15 ezer Ikarust szállítottunk Lengyelországba. Napjainkra viszont megváltozott a felállás: elárasztják hazánkat a lengyel autóbuszok.
A semmiből építettek új iparágat
Lengyelországnak a nyolcvanas évek végére, hozzánk hasonlóan, hatalmas gazdasági nehézségekkel kellett szembenéznie, amit súlyosbítottak a folyamatos szakszervezeti sztrájkok. Ezek a bajok nagyságát jelzi, hogy egy rövid ideig jegyre adták a húsféléket. Ezt a sokkot a lengyel gazdaság csak a kilencvenes évek közepére kezdte kiheverni, és ebben nagy szerepe volt a buszgyáraknak is. Ne feledjük, ekkor még több ezer Ikarus futott a lengyel utakon.
![Varsó 2013-ban kidobta az utolsó Ikarust is. Budapesten erre még várnunk kell néhány évet](https://kep.index.hu/1/0/1097/10979/109794/10979471_17101aef13e0d2738cf9dee929d8b950_wm.jpg)
Ahogy felerősödtek az Ikarus gondjai és lanyhult a kereslet a magyar gyár termékei iránt, úgy kezdtek megerősödni a lengyel buszgyárak. A rendszerváltást is túlélő két számottevő buszgyártási kapacitással rendelkező cég, a Jelcz és az Autosan próbálkozott ugyan újdonságokkal, de a közlekedési szolgáltatók pénzügyi helyzete – ahogy nálunk sem – nem engedte a nagyobb volumenű beszerzéseket. Persze a lengyeleknek volt annyi eszük, védve a hazai piacot, szinte a rendszerváltás után azonnal igen magas vámot vetettek ki a haszonjárművek importjára.
Ezt használta ki elsőként a Scania. A svédek már 1992-ben felismerték, hogy egy olyan volt KGST-országban, ahol ennyire fejletlen az autóbuszgyártás, ott a CKD (előre csomagolt elemek), azaz a Knock Down Kitekből, valamekkora piaci részesedést is elkönyvelhetnek. Ezért 1993-ban Słupsk mellett létrehoztak egy új üzemet, ahol mindössze 38 alkalmazottal megkezdték a Scania MaxiCi család összeszerelését. Az 1994-es évben 5 darab, a következőben 15, 1998-ban 47, 2010-ben pedig már 1500 autóbuszt szereltek össze a Scania lengyelországi gyárában.
![A Scania patikatisztaságú slupski gyára. Így kell kinéznie egy korszerű buszgyárnak!](https://kep.index.hu/1/0/1097/10979/109795/10979515_eac6d6e8431e6268cef964f2cb7a177f_wm.jpg)
A világ ekkori legnagyobb autóbuszgyártója, a svéd Volvo is hamar felismerte, hogy a KGST volt országainak valamelyikében, az alacsony munkabérekre és a még meglévő szakembergárdára építve érdemes lenne egy új üzemet létrehozni. A Volvo célpontja elsősorban a magyar Ikarus volt, de a magyarországi tárgyalások végül kudarcba fulladtak. Eközben a svédek tárgyaltak a lengyel kormánnyal is, akik igen nagy adókedvezményt ígértek a Volvónak, ha Wrocław mellett építik fel az új üzemet. A Volvo a nagy magyar ellenállást megelégelve végül 1996-ban, 300 dolgozóval megkezdte a termelést a Wrocław melletti gyárban.
![A lengyel gyártású Volvók első magyarországi sikere a 2004-es 150 darabos BKV busztender volt](https://kep.index.hu/1/0/1097/10979/109795/10979535_7b53fd4da39d4170eef7227a192a7999_wm.jpg)
A wroclawi gyár megnyitásának évében kezdett tárgyalásokat folytatni a lengyel gazdasági minisztérium a német MAN-nel, akik a Poznańtól nem messze lévő Sadyban szerettek volna megvásárolni egy régebbi üzemet, amiben teherautók és autóbuszok összeszerelését tervezték. A döntés rekordgyorsassággal született meg, és 1998-ban meg is kezdte a működését az MAN Polska. Az MAN is kapott adókedvezményt, amit 1999-ben egy az egyben egy lengyel járműgyártó, a STAR megvásárlására költöttek. Ebben az évben már száz autóbuszt épített a poznani MAN.
Egy kicsit másképp kezdődött a Solaris története. Egy jó üzleti érzékkel rendelkező fiatalember Krzysztof Olszewski a feleségével egy új, főleg lengyel tulajdonban lévő saját buszgyártó üzemet szeretett volna létrehozni, de ehhez nem volt sem technológiájuk, sem szakembergárdájuk. Ezért Olszewski úgy döntött, hogy a nem túl sok pénzéből egy tőkeerős nyugati cégtől licencet vásárol, a saját vállalkozásának tulajdonrészéért cserébe. Ez lett a Neoplan Polska a lengyel Bolechowóban. Habár a cég 1994-ben alakult, de az első, a városi Neoplanokra erősen hajazó buszok csak 1996-ban készültek el. A két év különbségnek egyszerű a magyarázata: Olszewski már a cég alapításának évében megalapított a Neoplan Polska keretein belül egy, a buszokkal foglalkozó kutató- fejlesztő céget is, ahol az új típusokat fejlesztették.
![A Solaris Urbino elődje a Neoplan K4016TD](https://kep.index.hu/1/0/1097/10979/109795/10979537_6426db70e97c76c0704bae046d2a6af9_wm.jpg)
A Neoplan 1998-ra csőd közelbe került, ezért sok leányvállalatuktól meg kellet szabadulniuk. Így ment csődbe a Neoplan USA és valószínűleg ugyanez a sors várt volna a Neoplan Polskára is, de Olszewski kitartott amellett, hogy ő akár saját szakállára is tovább gyártja a buszokat. Így kivásárolta tulajdonrészét a cégből és 1999-ben megalapította a Solaris Bus & Coach Sp. vállalatot. Ebben az évben 12 autóbuszt gyártottak és mindössze 60 ember dolgozott a cégnél.
Lengyel-magyar két jó barát
A kilencvenes évek elején, amikor a lengyel buszgyártás gyakorlatilag még nem is létezett, a Volvo érdeklődött az Ikarus iránt, de mi elzavartuk őket, a Mercedesszel együtt, mert féltettük a márkanevet. A Volvo ezután, ahogy fentebb írtuk, a lengyelországi Wroclawba települt és egy zöldmezős beruházás keretében építették fel az új gyárukat.
A wroclawi Volvók 2004-ben jelentek meg Magyarországon, amikor is a BKV rendelt 150 darabot az akkor még új csuklós 7700-asból. Ezután több megrendelés is érdekezett hazánkból erre a típusra. Szűk tíz évvel később, pedig már a Rába-Volvo együttműködés keretein belül érkeznek hazánkba a wroclawi Volvo buszok, amelyek már az új 7900-as típuscsaládból kerültek ki.
![Az alumínium vázas Volvo 7900-asból 61 közlekedik Budapesten](https://kep.index.hu/1/0/1097/10979/109795/10979539_ac71150eaca27fb53d8f559936dea287_wm.jpg)
Egyébként a Volvo nemrég racionalizálta a buszgyártást és a kész buszok összeszerelését Wroclawba szerette volna telepíteni. De a finnek ellenálltak a Volvo tervének, és végül a neves Säffle gyár egyelőre megúszta a bezárást.
A poznańi MAN gyárból az elmúlt időszakig nem sok jármű érkezett hazánkba, de nemrég ez is megváltozott, ugyanis a hazánkban közlekedő szóló Lion's City-k, mind Lengyelországban készültek. Budapesten több mint 200 van forgalomban, de Lengyelországból származnak a földgáz-üzemű kaposvári és miskolci szóló MAN-ek is.
![A lengyel gyártású MAN-ből több mint 200 fut a fővárosi utakon](https://kep.index.hu/1/0/1097/10979/109795/10979541_1dd3c9c229b12d26fa67aefa675bbbba_wm.jpg)
A Solaris hazai sikerére sem kellett sokáig várni, hiszen a lengyel családi vállalkozás 2002-ben nyolc Solaris Urbinót értékesített a Szabolcs Volánnak. Majd később több éven keresztül, több adagban érkezett még 20 Urbino Nyíregyházára. De Solaris trolikat vásárolt a főváros és Debrecen is 2005-ben. Tavaly pedig újabb 36 Skoda-hajtású Solaris trolibusz érkezett a fővárosba. A minap újabb sikert könyvelhetett el a Solaris Magyarországon, ugyanis a budapesti 3-as metró pótlására is a lengyel gyárból érkezik hamarosan 75 darab Urbino 18-as.
Hazánkban, de máshol sem volt eddig sikeres az – egyébként csodaszép – városi és elővárosi Citywide család, amely a Scania lengyelországi gyárában készül. Tavaly azonban megtört a jég, ugyanis a Dél-alföldi Közlekedési Központ (DAKK) 19 darabot vásárolt a Słupskban gyártott típusból.
![A kaszni lengyel a hajtás cseh, a magyar ipar meg sehol…](https://kep.index.hu/1/0/1097/10979/109795/10979543_ded9c129e9d806d2dcf229ddc643ca3e_wm.jpg)
Varsóban több ezer Ikarus 200-as szolgált egészen 2013 végéig, amikor kivonták az utolsó Ikarust is a forgalomból. A lengyel fővárosban jelenleg 1757 autóbusz közlekedik, ebből csak 60 Mercedes Conecto G nem lengyel gyártású. Egyébként Solaris Urbino különböző változataiból 1001 szolgál Varsóban.
Budapesten még néhány évig biztosan közlekedni fogunk Ikarusokkal, az viszont bizonyos, hogy a magyar főváros járműállományából már több mint 600 autóbusz származik lengyelországi gyárakból.
Fejlesztés, utánpótlás nevelés
A lengyel gyártók hamar felismerték, hogy a fejlesztéshez és a buszgyártáshoz szükséges munkaerő képzése létfontosságú, ha hosszútávon, az európai piacon akarnak maradni. Hiszen nemcsak nálunk öregednek ki a szakemberek, hanem Lengyelországban is. Ezért nagy szerepe van a jól képzett buszgyártó munkaerőnek, hogy fenntartható legyen a gyártási volumen. A nagy gyártók fejlesztései mindig az anyavállalattól érkeznek, de a középiskolák programjaiba a Volvo és az MAN is beszállt. A Volvo pedig, pár tucat dolgozóval, egy buszfejlesztő központot is létrehozott Wroclawban, ami szoros együttműködésben dolgozik neves lengyel egyetemekkel.
A nagyobb gyártókhoz képest a Solaris nem rendelkezik nagy tőkével, ezért a fejlesztéseket és az utánpótlásnevelést kissé más szemszögből közelítik meg. Több középiskolával és egyetemmel is kapcsolatban állnak, nemrég pedig egy új, buszépítő szakot indítottak az egyik poznani középiskolában. A Nemzeti Kutatási és Fejlesztési intézet támogatásából pedig, a varsói és a poznani közlekedési egyetem bevonásával, egy dupla csuklós elektromos buszt fejlesztenek. A fejlesztésben részvevő diákok nemcsak a tervezésben, de a jármű megépítésében is segíthetnek, hogy minél inkább maguknak érezzék majd a kész járművet.
![A duplacsuklós, elektromos Solaris, hamarosan elkészül](https://kep.index.hu/1/0/1097/10979/109796/10979643_94da0114ce1a05fbd9d8b22b86b7a48b_wm.jpg)
A Solaris egyébként rengeteg Európai Uniós támogatást használt fel gyártmány- és járműfejlesztésre, sőt egy tervező központot is ilyen pénzből építettek. Például ilyen támogatásból épült meg a villamosgyártó üzemük, de így fejlesztették ki az új negyedik generációs Solaris Urbino családot is.
EU-s pénzeket azonban nemcsak a gyártás fejlesztésére használnak fel Lengyelországban. Több száz autóbuszt vásároltak a helyi közlekedési cégek Európai Uniós támogatásból. A magyarországi tévhittel ellentétben nem a nyugati típusokat részesítik előnyben az ilyen támogatásokból, hanem éppen fordítva, a legtöbb támogatott tendert a lengyel buszipar termékeivel nyerik meg.
A Solaris lenyom mindenkit?
A családi vállalkozás fejlődése töretlen. Már a korábbi, harmadik generációs Urbinót is vitték, mint a cukrot, és az olyan igényes és túltelített piacokra is betörtek városi buszukkal, mint Németország. Ahol már több mint ezer Urbino rója az utakat. Nincs ez másképp az új generációs Urbinónál sem, egyre-másra érkeznek a világ számos pontjáról a megrendelések, így jó eséllyel idén megdöntik az eddigi rekordnak számító 1300-as gyártási darabszámot. Persze a Solarisnál sem mindig nyúlnak bele a tutiba, ugyanis az Urbino és Trollino családon kívül más típusokra nem igazán volt kereslet, így kikopott a gyártmánystruktúrából a turistabusz Vacanza és a midi Valletta is. A távolsági, Intercity vonalakra szánt Interurbinót pedig át kellett tervezniük, hogy eladhatóbb legyen.
![Újabb lengyel siker Magyarországon! A budapesti 3-as metrópótláson debütál hamarosan 75 darab új Solaris Urbino 18](https://kep.index.hu/1/0/1097/10979/109796/10979645_03275ee8b58432b67bb2f4bdd77730b4_wm.jpg)
Persze a Solaris sikerének nem nagyon örül a konkurencia, ugyanis ahogy megjelent az Urbino új generációja, máris érezhetően lanyhult az érdeklődés más márkák, például a Mercedes Citaro 2 iránt.
De nem dőlhet hátra a Volvo sem. Az elhibázott stratégiának, csak hibrid, alumínium vázas kivitelben érhetők el a városi buszaik, köszönhetően méregdrágák lettek a Volvo 7900-asok, így nem csoda, ha nem kapkodnak értük a vevők. Hazánkban például tavaly egyetlen ilyen busz sem talált gazdára, dacára az állami szerepvállalásnak a Rába-Volvo együttműködésben. A wroclawi gyárban, talán épp emiatt, nemrég egy kisebb létszámleépítésre is sor került.
![A hibrid 7900-as nem egy sikertörténet. Budapesten sem vált be igazán](https://kep.index.hu/1/0/1097/10979/109796/10979653_6a9e274b8071824ca6a380f562ca039b_wm.jpg)
A Scania nagy reményeket fűzött az Omnicity alapjain nyugvó, Citywidehoz, de a kereslet nem igazán nőtt meg a városi busz iránt, ezért néhány éve itt is racionalizálásra került sor.
Az MAN 1995-ben mutatta be a Lion's City családot, az azóta eltelt húsz évben csak reszelgették, frissítgették a járműcsaládot. A Lion's City leváltására tervezett új jármű bemutatását évről-évre elhalasztják. A VW konszern tulajdonába tartozó járműgyárnak azonban lépnie kell, ha fel akarja venni a versenyt a konkurens cégekkel.
Lengyel autóbuszgyártás számokban 2007 és 2015 között
2007 | 4516 |
2008 | 4664 |
2009 | 4656 |
2010 | 4168 |
2011 | 3500 |
2012 | 3560 |
2013 | 3715 |
2014 | nincs adat |
![A kissé öregecske MAN Lion’s City kétajtós változatai a Volánbusznál szolgálnak](https://kep.index.hu/1/0/1097/10979/109796/10979661_33beb7a4f72ad82a8a919afbce17922f_wm.jpg)
A legendás lengyel autóbuszgyárak sem állnak túl jól. A Jelcz néhány éve felhagyott az autóbuszgyártással, az Autosan pedig már többször is csődbe ment és épp befektetőre vár.
Összegzésképpen elmondható, hogy a lengyelek velünk ellentétben, kihasználták a járműgyártásban szerzett tapasztalataikat és az Európai Unió által kínált előnyöket. Az is igaz, hogy sokat segített a helyi buszgyártóknak az, hogy a 2000-es évek elején a lengyel kormány erőteljes buszcsere-programba kezdet, amely a mai napig tart. Így valójában egyáltalán nem mi vagyunk az igazi buszgyártó nemzet, hanem a lengyelek.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=.F6V77.CUXd7e6SwcJgR4tWZDtwZl4NSsiZfOcIf2EX.Y7&stparam=tjelhuikdz&fastid=aumijhfnbtbmqgewualcpenwfokb&nc=0)
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.
- Hírek
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.
- Hírek
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.
- Technika
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.
A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.
- Autódoktor
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?
- Hírek
Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.
- Tesztek
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.
Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.
- Hírek
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.
- Hírek
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.
- Hírek
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.
- Hírek
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.
- Közélet
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.
- Hírek
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.
- Hírek
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.
- Tesztek
Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.
Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?
- Hírek
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!
- Hírek
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.
- Belsőség
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből
Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.
- Hírek
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.
- Égéstér
Itt a Murvaélet!
Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.
- Hírek
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.
- Hírek
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.
- Belsőség
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14
Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!
- Hírek
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.
- Hírek
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=.F6V77.CUXd7e6SwcJgR4tWZDtwZl4NSsiZfOcIf2EX.Y7&stparam=qnkkeoffsg&fastid=gddroiqaiqiamjlmscalsogvrrkh&nc=0)