Bírságcsapda a Flórián téren?
Tipikus bírságcsapda várja a szabályokat nem eléggé ismerő autósokat az óbudai lakótelepen. Lehajtanak a Szentendrei útról, nem veszik észre a kötelező haladási irányt jelző táblát a Kórház utcánál, balra fordulnak, és már jön is a bírság a közteresekről. Naponta több tucat autós nézi be a helyet, de nem látszik, hogy a hatóság meg akarná oldani a problémát.
Éppen ebédelek a Kórház utca kínai éttermében, amikor a Szentendrei út felől befut egy fekete Yaris. Megáll, a vezetője körbenéz, majd a kötelező haladási irányra figyelmeztető tábla ellenére is balra kanyarodik, a Miklós utcába. Alig húsz méterrel arrébb az óbudai Közterület-felügyelet munkatársa ki is inti, és kezdődik a pingvinezés.
Az utóbbi időben megszaporodtak a hasonló esetek a szerkesztőségünktől nem messze található kereszteződésben. A Kórház utca rövid, térkövekkel burkolt szakasza után jól látható tábla mutatja, hogy csak egyenesen mehetünk tovább, aki balra kanyarodik, pénzbüntetésre számíthat. Pedig a szabály egyértelmű, tábla is jelzi, sőt, amíg le nem kopott, még a záróvonal is volt az úttesten. Csak épp semmi értelme a tiltásnak.
A kanyarban kialakított kereszteződés mindkét irányba tökéletesen belátható, és mivel mindkét utcán kétirányú a közlekedés, a hely is több mint elég a biztonságos kiforduláshoz. Emiatt merült fel a gyanú, hogy a hely csak pénzbeszedésre szolgál, hasonlóan a Baross utcában tapasztaltakhoz. A különbség csupán annyi, hogy ott egy kamera állandóan figyel, itt az Óbuda-Békásmegyer Közterület-felügyelet emberei csak időszakosan állnak ki ellenőrizni.
Próbáltuk megtudni tőlük, hány embert büntetnek meg itt havonta vagy évente, ám megkeresésünkre azt a választ kaptuk, hogy nem vezetnek erről statisztikát. Ez meglepő, mert a Baross utcai szabálysértésekről készült ilyen összesítés, bár az a Józsefvárosi felügyelet vadászterülete.
Hogy legalább nagyságrendileg legyen fogalmunk a számokról, múlt csütörtökön, délután 12:35 és 13:35 közt megszámoltam, hányan hagyják figyelmen kívül az utasítást adó táblát. Egy óra alatt százheten kanyarodtak le a forgalmas Szentendrei útról a díszburkolatos szakaszra úgy, hogy szabályosan hajtottak tovább, tizenhat autós viszont balra fordult. Ha akkor is ott álltak volna a közteresek, 800 ezer forint is összejöhetett volna a büntetésekből.
Érdekes, hogy a Google Street View 2014 júniusi fényképén még a térköves utca jobb és bal oldalán is van kötelező haladási irány tábla, vagyis könnyebb észrevenni. Szintén a 2014-es képen látható, hogy akkor még egy elsőbbségadás kötelező tábla is volt az utca végén. Mióta ez minden különösebb jelzés nélkül lekerült, a jobbkézszabály lépett életbe, vagyis a Szentendrei út felől érkezőké az elsőbbség, ám ezt kifejezetten ritkán kapják meg az amúgy szélesebb és forgalmasabb Miklós utcán autózóktól. Ezekért a szabálysértésekért viszont a közteresek nem, csak a rendőrök bírságolhatnának, de ők ritkábban ellenőriznek itt.
Megkerestük a fővárosi utak felfestéseiért és közlekedési tábláiért felelős Budapesti Közlekedési Központot, akik szerint azért tiltják a Kórház utcáról a Miklós utcára kanyarodást, hogy tényleg csak az használja a térköves szakaszt, akinek a Miklós utca nem alternatíva célja eléréséhez.
Viszont az, hogy nem mehetünk balra, csak akkor derül ki, ha már behajtottunk az utcába. Amíg egy tábla nem figyelmeztet erre még a Szentendrei úton, addig sokan továbbra is abban a tudatban fordulnak majd be, amit a józan ész diktál, vagyis, hogy tetszőleges irányba mehetnek. Szintén fájó pont, hogy ha mindenképpen szabályosan akarunk behajtani a Miklós utcába, akkor a tiltás miatt csak egy 300 méteres kerülővel tehetjük meg úgy, hogy a Kórház utcán tovább hajtva balra befordulunk a Polgár utcába, majd tovább a Vöröskereszt utcára és így ki a Miklós utcára.
Tény, hogy a kötelező haladási irányra figyelmeztető tábla most is kint van a Kórház utcai kereszteződésben, és akinek jogosítványa van, fel kell hogy ismerje, hogy ez a tábla itt a balra kanyarodás tilalmát is jelenti.
Tény viszont az is, hogy logikusan nem indokolható a tiltás, és ha továbbra is fent akarják tartani, legalább nyomatékosítani kéne, akár egy egyértelműbb tiltó táblával, akár egy felirattal, vagy legalább lekopott záróvonal visszafestésével. Amíg ezeken nem változtatnak, mindig lesz heti néhány millió forint bírságbevétel, és megmarad a rossz érzésünk, hogy ezt nem is bánják olyan nagyon a felügyeletnél.