Az Országos Rendőr-főkapitányság bejelentette, április 5-én bekapcsolják az országszerte felszerelt, fix sebességmérő készülékeket. Most elmondjuk, mire készüljenek az autósok, ha nem akarnak havonta bírságot fizetni.
Nem egyszerűen sebességmérő kamerának vagy fix traffipaxnak nevezi a rendőrség azt az országos informatikai rendszert, amelynek részeként április 5-től (hogy még pontosabbak legyünk, reggel 8 órától), országszerte 365 kamera figyeli majd a forgalmat és képei alapján rengeteg szabálytalankodó autóst büntethetnek meg, minimum 30 ezer forintra.
A hivatalos nevén VÉDA közúti intelligens kamerahálózathoz az ország 134, közlekedésbiztonsági szempontból fontos pontján felállított ellenőrzőkapuk tartoznak, a kamerák éjjel-nappal és akár szélsőséges időjárási körülmények közt is működni fognak. A pályázaton nyertes beruházó által telepített kamerák és az azokhoz tartozó számítógépes feldolgozóközpont összesen 14,5 milliárd forintba került, amelyet teljes egészében Európa-uniós pénzből fizettek, hogy mint mondják, javuljon Magyarország közlekedésbiztonsága.
2013-óta évről-évre egyre több személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történik a magyar utakon, és a hivatalos közlemények szerint az esetek több mint negyedében a gyorshajtás az ok. Ezzel kapcsolatban érdemes tudni, hogy a statisztika összemossa az úgynevezett abszolút, tehát a sebességhatár átlépésével járó gyorshajtást azokkal az esetekkel, amikor az autós nem az útviszonyoknak (például úthibáknak, csúszós burkolat) megfelelően választja meg a sebességét, és ezért szenved balesetet. Az utóbbiból van több, de az ilyen esetekben az intelligens rendőrségi kamera sem ér sokat.
A szupertraffipaxnak is nevezett, radaros elven működő forgalomfigyelő kamerákkal elsősorban a gyorshajtókra vadásznak majd, de a rendszer más szabálysértések ellen is bevethető. A kamerák képesek kiszűrni a vasúti átjárók tilos jelzésein, illetve a piros lámpán áthajtókat, a forgalommal szemben közlekedőket és a szabálytalanul sávot váltó autósokat is. A gyártó animációján elég sokat ígérnek, érdemes megnézni.
Mivel a kamerahálózat közvetlen összeköttetésben áll a központi jármű-nyilvántartással, felvételei alapján utólag el tudják dönteni, hogy a lefotózott autónak volt-e érvényes kötelező biztosítása, és nem járt-e le a műszaki vizsgája. A 2014-es pályázaton nyertes ARH Zrt. kameráival a lopott autókat is könnyebben megtalálják majd, bár erre csak korlátozottan lesznek alkalmasak, mivel csak akkor jeleznek a központban, ha a lopott autót saját, a körözési nyilvántartásban szereplő rendszámával mozgatják vagy egy másik típusú és színű jármű nem körözött rendszámát szerelik fel rá, amely nem párosítható az autóhoz a képek alapján. Ha tehát stimmel a típus és a szín a csererendszámhoz tartozó autóéval, vagy a tolvajok próbarendszámot használnak, az új eszköz sem hatásos.
Tavaly ősszel arra kértük olvasóinkat, hogy ha az országban járva bárhol újonnan felszerelt ellenőrzőkapukat észlelnek, küldjenek nekünk jelentést, így mostanra teljes térképet készíthettünk a VÉDA rendszerről és az ezen feltüntetett megfigyelőpontokat már megtalálják a Waze ingyenes közösségi navigációs applikáció térképén is. A Waze letölthető Androidra és iPhone-ra is, aki használja, biztosan előre tudni fogja, ha közeleg egy kapuhoz.
Közösségi traffipaxtérképünkön jól látható, hogy az egyes helyeken minden forgalmi sávot mindkét irányból figyelő kameraoszlopok nemcsak az autópályákon és nagy forgalmú főútvonalakon jelentek meg, hanem nagyobb városokban, sőt néhány kisebb lélekszámú község főútjain is. Az alábbiakban közöljük a rendőrség saját térképrészleteit a kamerák helyével:
Nem ritkán a településhatárt jelző táblához közel is lebetonoztak néhány kamerát, ahol a lakott területen kívül engedélyezett 90 kilométeres sebességhatár hirtelen 50-re csökken. A rendőrség ígéretet tett, hogy a VÉDA kamerák hatósugarát mindenhol táblákkal jelezték, vagyis minden autósnak lesz ideje lassítani, mielőtt sebességét mérni kezdik.
Az ARH kamerái elvileg alkalmasak lesznek az egyes járműkategóriák azonosítására is, mert minden oszlopra lézeres letapogatóeszközt szereltek, amely az egyes kategóriákra vonatkozó eltérő sebességkorlátozások ellenére képes eldönteni, hogy valóban gyorshajtóval van-e dolga vagy sem.
A rendőrség december 15-én tartott sajtótájékoztatóján, ahol bejelentették, hogy az összes új fix kamera a helyére került, nem tértek ki arra, hogy a szupertraffipax miként különbözteti meg a lakókocsit vontató személyautót egy pótkocsis teherautótól vagy egy autószállító trélertől, de hamarosan kiderül, hogy ez a funkció mennyire megbízható.
A fix szupetraffipaxokat szállító cég másik terméke, a hordozható CAM-S1 160 példányát már tavaly március óta használják a rendőrök, de a kezdeti időkben rengeteg gond volt vele: a bemutatón többször elvesztette az adatkapcsolatot a központtal, néhányszor le is fagyott. Egy későbbi alkalommal kezelője megmozdította az állványra helyezett gépet, így az az előtte elhaladó jármű valós sebességének többszörösét érzékelte. A rendőrség később ejtette az Totalcaron is tárgyalt ügyet és visszafizette a bírságot, de nem tudni, hogy azóta kiküszöbölték-e ezt a hibát a CAM-S1-ben.
A hordozható kamerákkal, az egy évvel ezelőtti ígéretek ellenére továbbra is csak a gyorshajtókra vadásznak, derül ki a rendőrség két hete feltett kérdéseinkre adott válaszából, amelyet sajátos nyelvezete miatt a kérdéssel együtt szó szerint idézünk. Ha jól értelmezzük, akkor az új hordozható szuperkamerák egy évvel az átadás után sem tudják az extra funkcióikat:
"A hivatalos rendőrségi kommunikáció szerint az új mobil eszközök nemcsak az autók sebességének mérésére és a gyorshajtók kiszűrésére alkalmasak, hanem észlelik a "behajtási tilalomra, a kötelező haladási irányra, a leálló- és a buszsáv igénybevételére, a vasúti átjárón való áthaladásra, valamint a záróvonalra vonatkozó előírások megszegését. Észlelik majd a forgalomirányításra szolgáló fényjelző készülékek tilos jelzésein való áthaladást, a biztonsági öv használatának elmulasztását, és felismerik a közúton közlekedő, veszélyes árut szállító járműveket is" (Idézet a Police.hu korábbi közleményéből)
Kérdésem: Beüzemelték-e már a hordozható készülékek korábban ígért és fentebb felsorolt kiegészítő funkcióit? Ha igen, mikor? Hány esetben bírságoltak meg gépjárművezetőket az egyes felsorolt szabálysértési kategóriákban?
Az ORFK válasza: A rendőrség 2015. március 26-án kezdte meg a változtatható helyű Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pontok (KKEP) éles üzemeltetését – kizárólag alapfunkciókkal. Ezek közül egyedül a sebességmérés jelent joghatással járó dokumentálást.
Az új, fix VÉDA kamerarendszer később a biztonsági öv használatát, valamint a kézben tartott mobiltelefon használatát is érzékeli majd, így nemcsak az autó tulajdonosa, illetve üzembentartója kaphat csekket, hanem az is, akinek kölcsönadta az autót. Április 5-től érdemes lesz óvatosan hajtani a kamerakapuk közelében, mert ha kezdetben csupán gyorshajtók ellen vetik majd be a 365 darab kamerát, esetleg a záróvonalon előző autósokra vagy a piroson áthajtókra vadásznak majd vele, egy-egy felvétel alapján már akkor is akár százezres bírság elképzelhető a durva bírságösszeg abban az esetben, ha valaki többféle szabályt is egyszerre sért meg, amikor éppen a VÉDA közelében halad el.