Öt év kellett, hogy az ötletből termék legyen, a munkaasztalok ma már a sorozatgyártást várják a XXII. kerületben. Ha csak a baleseti statisztikákat nézzük, volna igény a figyelemfelkeltésre, de egyelőre hiába: az önkormányzatok érdeklődése nélkül aligha ledesednek be a gyalogosátkelők.
Az autóipar és a közlekedésügyi szakemberek elmúlt huszonöt évi munkájának érdeme elvitathatatlan, egyszerű számsorokban igazolható. Tavalyi adatok hiányában elég megnézni a 2014-es statisztikákat, amikor 626-an vesztették életüket közúti balesetben Magyarországon. Ez nyilván 626-tal több, mint a kitűzött cél, de csak negyede annak, ahányan az 1990-es évek első éveiben meghaltak az ország útjain. Az elmúlt egy-két évtizedben közel ilyen jó arányban csökkent a súlyos sérülések száma a közutakon, de gyalogosbalesetekre bontva a statisztikát már nagyon enyhe az a lejtő.
A Központi Statisztikai Hivatal időnként megemlékezik az elsőbbség meg nem adása miatti gyalogos átkelőhelyeken történt balesetekről. E téren tíz éve szinte egy helyben állunk: minden évben 550-650 vétlen gyalogost ütnek el kijelölt átkelőn, köznépi nevén zebrán. Bizonyos esetekben egy-egy extrém bénán szerkesztett csomópont is felelős, de a zebrás gázolások java a rendőrségi jelentések szerint a járművezetők figyelmetlenségére vezethető vissza. Nem holnap lesz, amikor az önfékező rendszerek száz százalékos lefedettséggel és megbízhatósággal teszik a dolgukat a sofőr helyett, így a vezető éberségét még jó ideig nem lehet kivenni a képletből. Próbálkozások vannak a figyelemfelkeltésre. Az utóbbi években egész megszaporodtak a zöld fényvisszaverő kerettel ellátott gyalogosátkelő-táblák, a színes csúszásgátlóval körbefestett zebrák, de a számok alapján még mindig van mit javítani. Hogy a megváltást a Bartók Béla út egy kisvállalkozásának terméke hozza-e el, korai lenne megmondani, mindenesetre ígéretes találmány az övék.
A figyelemfelkeltés a lényeg – mondja Bereczki Levente ötletgazda. Az ő fejében született öt éve a gondolat, hogy ledekkel tegye észrevehetőbbé a gyalogosátkelőket. Pontosabban az azokat előrejelző táblákat. Kezdetben utólagos beépítés volt a terv, a már meglévő táblákra szereltek volna ledekkel teleszórt gyalogos-figurákat, de ezt hamar ejtették. A mindennapos munkák mellett sokáig amolyan hobbiként folyt projekt eredménye aztán egy lényegesen komolyabb termék lett. A szabadalmaztatásnak másfél éve ugrottak neki, nemrég értek a végére, így sok pénz és energia ráfordítása után ma kész táblákat kínálnak minden szükséges tartozékkal, csak vevők kellenek.
A főváros peremén működő GM led line profilja jelenleg mindenféle ledes világítás gyártása. A csarnok előtere nagyjából be is mutatja a kínálatot, de a munkaterület nagy részét most a ledes táblák alkatrészei borítják. A GM táblái közelről nézve inkább dobozok, szinterezett alumíniumból készül a vízhatlan ház, ebbe kerül minden, így az UV-álló adalékkal ellátott műgyantával kiöntött nyomtatott áramkör, és az apró ledek. Az UV a legkegyetlenebb elem Bereczki szerint, de a csarnok sarkán hónapok óta a nap 24 órájában működő teszttábla egyelőre mindent kibírt: esőt, fagyot, napot.
Bereczki tudja, hogy az ötlet csak részben eredeti. Sokféleképpen próbálták már megreformálni a gyalogosátkelőket, közülük is sokan a táblákat. Korábban a magyar utakon is voltak neonvilágításos megoldások, az elmúlt években pedig a zöld fényvisszaverő peremmel ellátott gyalogosátkelő-táblák szaporodtak el, de ezek mind csak passzív figyelmeztetések. A GM táblája másfél másodpercenként egyet villan, az integrált fényerő-szabályzó szenzor pedig fényviszonyokhoz igazítja a fényerőt, hogy tűző napsütésben is látható legyen és sötétben se vakítsa el a vezetőt. 30-50 méterről bármilyen körülmények közt feltűnő, és ami kitalálója szerint különösen fontos: sárga fénnyel világít. Mindezt 14 Wattos teljesítménnyel, amit ma már egy néhány tízezer forintos napelemtábla képes ellátni, ha egy adott átkelő nem rendelkezne a szükséges infrastruktúrával.
Bereczki azt mondja, felkészültek a rohamra, és várják is, mert táblájukat minden téren versenyképesnek érzik. A hagyományos, oszlopra szerelhető egyoldalas tábla mellett kínálnak kétoldalas változatot, sőt olyat is, ami az úttest fölé függeszthető, és alulról még az átkelőt is képes bevilágítani. A ledes szaktudás adott, e téren bármit képesek megoldani, és kezdetben még a telepítést is vállalják. A táblák ára kétszázezer forint alatt indul, onnantól változatoktól függően nő 240 ezer forintig. Ez ugyan 10-15-szöröse egy hagyományos gyalogosátkelő-tábla beszerzési árának, de a figyelemfelkeltő potenciál egész más szint. Pusztán összehasonlításként: egy átkelőt két oldalról levédeni fekvőrendőrrel is 300-400 ezer forintról indul.
A remélt roham egyelőre nem jött. Bereczkiék optimisták, annak ellenére, hogy már az első csalódáson is túl vannak. Egy budapesti kerületnek ajánlottak ingyen egy táblát bemutatódarabként, de nem kellett. Pedig még a telepítést is ingyen vállalták volna, a kerület illetékeseinek feladata egyedül az engedélyeztetés lett volna, az adott átkelőt ugyanis a BKK Közút tartja fent. Inkább nemet mondtak. A főváros nagy részén meglehet, hogy a lusta hivatalnokok állják majd a terjeszkedés útját, pedig a termékre már külföldről érdeklődnek.
A GM led line egy svájci partnere lát fantáziát a termékben, olyannyira, hogy megpróbál nyugaton házalni vele. A lelkesedése állítólag egész komoly, könnyen lehet tehát, hogy a genfi autósoknak előbb jön szembe a GM táblája, mint budapestieknek. Aki viszont megnézné az első telepített ledes gyalogátkelőt, nem kell Svájcig mennie. Pest megye alig 1800 lelkes községe, Budajenő bejelentkezett egyért. Egy iskolával, óvodával és postával megvert csomópont miatt dúl ott a népharag egy ideje, amire válaszul a városvezetés megpróbálkozik Bereczkiék megoldásával.